Dr. Curt Connors - Rhys Ifans Polischef Stacy - Denis Leary
Moster May - Sally Field Morbror Ben - Martin Sheen
Flash Thompson - Chris Zylka Dr. Rajit Ratha - Irrfan Khan
Missy Kallenback - Hannah Marks Fröken Ritter - Barbara Eve Harris
Richard Parker - Campbell Scott Mary Parker - Embeth Davidtz
Jack - Jake Keiffer Jacks pappa - C. Thomas Howell

Just nu är det verkligen i skriket med s.k. superhjältefilmer, som vanligtvis bygger på serietidningar av olika slag. Många av dessa kommer från serietidningsjätten Marvel, och så även serierna med Spindelmannen som blev film med start 2002. Tre filmer blev det under originaltiteln Spider-Man, senast 2007, men efter oenigheter med regissören Sam Raimi valde filmbolaget att hoppa över den ursprungligen planerade fjärde filmen och istället börja på ny kula. Alltså är det nu dags för en "reboot", d.v.s. en omstart från början med en snarlik premiss som den första filmen men en ny handling. D.v.s. inte helt olikt situationen med Batman Begins för ett par år sedan. Den här gången är det independentregissören Marc Webb, mest känd för kritikerrosade 500 Days of Summer, som står för regi. Resultatet är The Amazing Spider-Man, som börjar berätta historien om Peter Parker från första början.

Den lite töntiga och mobbade tonårskillen Peter Parker har, efter att hans föräldrar försvann av okända skäl, växt upp med sin morbror Ben och hans fru May. Nu går han på gymnasiet, och är hemligt förälskad i klasskompisen Gwen Stacy vars pappa är polischef. När Peter hittar en mystisk portfölj som tillhört hans pappa blir han nyfiken att få reda på varför hans föräldrar egentligen försvann. Hans sökande leder honom till pappans företag Oscorp och hans pappas tidigare kollega dr. Curt Connors. Curt Connors har länge försökt lyckas med sina experiment att byta ut delar av människors DNA mot andra arters, för att på så sätt kunna bota sjukdomar och annat. Peter söker upp Connors företag, där Gwen Stacy också råkar arbeta. I labbet blir Peter stucken av en spindel, och tillsammans med Connors uppfinning börjar han förvandlas. Han blir övermänskligt stark, och börjar rädda världen under täcknamnet Spindelmannen; allt för att inte avslöja för någon vem han är. Men även fast Spindelmannen snabbt blir populär hos allmänheten är han inte lika omtyckt hos polisen, som inte uppskattar någon som tar lagen i egna händer...

Den första spelfilmen Spider-Man från 2002 var en bra film, även om den aldrig tillhört någon av mina favoriter. Uppföljarna var i mina ögon inte riktigt lika bra, men dock fortfarande sevärda båda två. När man så pass väl kommer ihåg de tidigare filmerna blir det lite ovant att nu plötsligt behöva "glömma bort" allt som tidigare hänt, då The Amazing Spider-Man börjar om på ny kula; som om de tre tidigare filmerna aldrig existerat. Inledningsvis hade jag lite svårt att lyckas med det, men när man väl gör det får man sin belöning då det här utan tvekan är en bra film och bättre än de tidigare tre.

Grundpremissen är förstås samma som tidigare, men storyn har vissa skillnader och "skurken" är ny. På gott och ont har vi också tvingats säga adjö till Mary Jane, som här lyser med sin frånvaro och vars roll istället ersatts av Gwen. Det är lite tråkigt, då jag verkligen tyckte om Mary Jane, men Gwen Stacy är en värdig ersättare och är en intressant och mångbottnad rollfigur. Hon har en lite mer aktiv roll för handlingen än Mary Jane, och är inte alls lika passiv och menlös som kärleksintressen i superhjältefilmer har en tendens att bli, och det känns helt rätt i tiden. Även i övrigt märks det att regissören och manusförfattarna satsat på personbeskrivningar och karaktärsutveckling. Alla har blivit mer mångbottnade än vi är vana vid, och Peter/Spindelmannen är utan tvekan djupare än vi någonsin sett honom förut. T.o.m. "skurken" har faktiskt fått ett visst djup, och det är imponerande att man lyckats att satsa så mycket på rollfigurer och personregi. Även i övrigt har filmen fått ett större djup än man brukar kunna förvänta sig, och den lite mer lättsamma och förenklade stilen är här som bortblåst. Här har ingenting blivit svart-vitt, utan allt och alla har fler nyanser än man är van vid. Det är smart och lyckat, och det märks att filmteamet satsat mycket på manuset.

Det finns också viss humor och charm, och vid några tillfällen blir det riktigt roligt samtidigt som humorn aldrig tar överhanden från storyn. Storyn är intressant och engagerande, och det har blivit både charmigt, underhållande och bitvis rentav riktigt berörande. Det är genomarbetat, intelligent och betydligt mörkare än de tidigare Spider Man-filmerna. Det märks att fokuset den här gången ligger på fullvuxna hellre än på ungdomar och familjer, och med tanke på att det trots allt utspelas (delvis) i skolmiljö kan man ha sina åsikter om det. Men jag tycker om filmens mörka stämning och djupare stil, även fast jag aldrig riktigt kunde släppa tanken på att jag saknar framförallt Mary Jane Watson men till viss del även andra rollfigurer som numera lyser med sin frånvaro.

The Amazing Spider-Man har ett högt tempo, där det trots en ovanligt lång speltid på två timmar och en kvart aldrig blir segt eller tråkigt. Det händer något hela tiden, men på sätt och vis är det också filmens brist. Det här är minst lika mycket drama som action, men när det väl blir action får filmen ett väldigt rafflande tempo där man knappt hänger med i svängarna. Flera gånger blev jag närmast förvirrad, då det ibland går för snabbt framåt och man knappt ens hinner se vem som är vem i de mer fartfyllda actionsekvenserna. Självklart måste actionscener vara snabba, men här tycker jag att man satsat lite för mycket på snabb och "oharmonisk" koreografi, där klippen blivit så snabba att man ibland blir mer åksjuk än fängslad. Det är lite tråkigt, då det hade kunnat bli betydligt bättre bara genom en lugnare och lite mer eftertänksam klippning. Helt enkelt genom att låta actionsekvenserna mer efterlikna dramascenernas harmoniska och lagom fartfyllda upplägg. För som det är nu fungerar filmen bättre som drama än som action, och det känns lite egendomligt vid en film av den här genren.

Men genom att filmen trots allt är mer drama än action, så gör det ändå inte så mycket och merparten av filmen är riktigt bra. Under filmens första 45 minuter blir det dock en del lite väl jobbiga upprepningar, då filmen alltså börjar om på ny kula och därmed på nytt ska introducera Peter Parker och hur han förvandlades till Spindelmannen; kort sagt sådant vi alla redan känner till så väl och som inte ger så mycket att få se på nytt. Då tycker jag bättre om introduktionen av Gwen Stacy, som är ett värdefullt tillskott till Spindelmannen-universumet och är en både charmig och nyanserad rollfigur.

Fotot är snyggt, med ett effektivt bildspråk och dessutom har filmen övertygande specialeffekter. Skådespelarinsatserna är bra. Andrew Garfield gör en bra insats som Peter Parker/Spindelmannen, även om jag hade lite svårt att vänja mig vid honom då man är så van vid att Tobey Maguire ska spela rollen. Emma Stone är som vanligt lysande, och gör en utmärkt rolltolkning som Gwen med en fantastisk inlevelse. Rhys Ifans är bra som dr. Curt Connors, och för en gångs skull lyckas han att göra en förhållandevis nedtonad rollprestation utan märkbart överspel. Martin Sheen och Sally Field är bra som morbror Ben och moster May, men är tyvärr lite för kända för att filmillusionen ska fungera. Jag hade framförallt svårt att vänja mig vid Sally Field, då jag bara såg Nora i Brothers and Sisters framför mig hela tiden. Även i övrigt är det bra skådisar, och det märks att regissören Marc Webb är skicklig på att regissera skådespelare.

Jag såg The Amazing Spider-Man i 3D-version, och jag kan tyvärr inte påstå att jag blev särskilt imponerad över effekterna. Vid några tillfällen finns det riktigt häftiga 3D-effekter, och i synnerhet några kameraåkningar är fantastiska. Men till största delen finns det inte mycket mer än en hyfsad djupkänsla, och i många fall inte ens det. Till 80% tillför därför inte 3D-effekterna något särskilt till filmen, och sannolikt upplevs den lika bra i vanlig hederlig 2D. En bidragande anledning är förmodligen att den här filmen inte spelats in i 3D från början, utan har konverterats till 3D under postproduktionen. Dessutom blir bilden ibland aningen för mörk med 3D-glasögonen på, plus att textningen blir lite mer svårläst än vid traditionell 2D.

The Amazing Spider-Man är en riktigt bra och underhållande film, med bra skådespelare, ett snyggt foto, en viss humor och framförallt ett större djup än jag trodde var möjligt. Det är hyfsat spännande, och filmen förblir engagerande nästan hela tiden. Trots en väldigt lång speltid blir det aldrig segt, men däremot är jag inte lika förtjust i koreografin av actionsekvenserna. Bitvis blir det lite för rörigt genom den skakiga kameran och de hypersnabba klippen, så att man knappt hinner andas. Det är förmodligen avsiktligt, men jag föredrar ändå lite mer harmoniska kameraarbeten där man inte försöker att imitera musikvideor. Därför fungerar filmen bättre som drama än som action, men det är också överlag fler dramascener varför jag ändå är riktigt nöjd. Något mästerverk är det måhända inte, men filmen är bättre än alla tre tidigare Spider-Man-filmer, och är väl värd att se för de som föredrar mer djup än action. Betyget stannar på en ganska stark sjua, men filmen kommer inte att passa för alla och de som föredrar lättsam actionunderhållning utan djup och där det inte krävs någon tankeverksamhet lär förmodligen periodvis finna The Amazing Spider-Man ganska tråkig.

Recensionen skriven: 2 juli 2012
Senast uppdaterad: 3 juli 2012

Recensionen har lästs 4291 gånger av 2525 personer, sedan den 2 juli 2012