Manusförfattare: John Hindman
Arlen Faber - Jeff Daniels Elizabeth - Lauren Graham
Kris - Lou Taylor Pucci Anne - Olivia Thirlby
Dahlia - Kat Dennings Alex - Max Antisell
Terry Fraser - Nora Dunn Riley Lucas - Thomas Roy
Mrs. Gold - Annie Corley Brevbäraren - Tony Hale

För independentfilmer brukar filmfestivaler vara det säkraste kortet att nå ut med filmer till en större publik, och helst även hitta distributörer. Den viktigaste filmfestivalen för detta är den prestigefyllda Sundance Film Festival i den amerikanska delstaten Utah, och många är de filmer som blivit kända i och med visningar på festivalen. Det senaste exemplet är den romantiska dramakomedin The Answer Man, som premiärvisades och blev nominerad till det Stora Jurypriset på Sundance 2009. Bakom regi och manus står John Hindman, som hittills huvudsakligen livnärt sig som inslagsproducent för diverse dokusåpor, och som med denna film gör sin långfilmsdebut. Filmen hette ursprungligen Arlen Faber, men när den släpptes ut för allmänheten ändrades titeln till The Answer Man. I Sverige har filmen släppts direkt på DVD.

I centrum står den avdankad författare som heter just Arlen Faber, som blev oerhört framgångsrik när han för 20 år sedan skrev boken "Gud och jag", där han tog upp existensiella frågor genom ett utlovat direktsamtal med Gud. Boken blev en enorm succé och än idag läses den av de flesta i världen, men Arlen har aldrig skrivit fler böcker och inte ens gjort en enda boksignering eller medverkat i intervjuer. Han har även blivit en bitter och isolerad man, som nästan helt undviker kontakt med omvärlden. När han försöker bli av med en del värdelösa självhjälpsböcker kommer han i kontakt med antikvariatsägaren Kris, som nyligen varit inne på rehab på grund av alkoholproblem, och som nu behöver Arlens hjälp att komma på fötter. Genom sin dåliga rygg kommer Arlen snart också i kontakt med kiropraktorn och den ensamstående mamman Elizabeth, men Arlen har inte lika goda råd att ge som han ger skenet av...

Det här är inte världens mest originella film, och The Answer Man lånar beståndsdelar från en rad andra filmer. Bland annat har den vissa tematiska likheter med Livet från den ljusa sidan. Det är också den sortens film som inte alla kommer att uppskatta eller ens förstå sig på. Den konkreta storyn är nämligen ganska tunn, och istället är det här en karaktärs- och dialogdriven film där man måste tänka lite själv utöver vad som egentligen händer. Det gör att filmen har fått ett större djup än vad det först kan verka, och det är faktiskt en förvånansvärt tänkvärd film. Men ser man ytligt på den konkreta handlingen, så blir man besviken då det är en tunn story och det egentligen inte är särskilt mycket som händer. Men för mig fungerar den biten riktigt bra, och jag tyckte hela tiden om filmen, som har en genomtänkt grundstory och är både hyfsat djup och charmig.

Det är också en riktigt rolig film, där man får skratta ganska ofta. Som regel rör det sig om småskratt, men vid några tillfällen blir det sanslöst roligt och man nästintill kiknar av skratt. Samtidigt tar de komiska aspekterna aldrig överhanden, utan det finns alltid en seriös underton och ett påtagligt allvar. Därför förblir filmen trovärdig och realistisk, vilket förhöjer helhetsintrycket. Att marknadsföra The Answer Man som en romantisk komedi är egentligen en smula vilseledande, för även fast det stämmer så har filmen fler bottnar än enbart romantik. Det centrala är just Arlen Faber, och därför är det huvudsakligen lika mycket ett vanligt drama som det är en romantisk komedi. Därför står filmen stadigt på fler ben än man först kan tro, och det gör också att filmen blivit mer nyskapande än det först kan verka.

Men allt är inte frid och fröjd, och det är framförallt ett par brister som drar ner helhetsintrycket på en i övrigt bra film. Det första och mest allvarliga är att Arlen Faber inte är en särskilt sympatisk rollfigur, och det är svårt att känna mycket annat än irritation över honom. Det blir visserligen bättre med tiden, men fram tills dess har man svårt att känna för honom. Det är säkert meningen att han ska föreställa excentrisk och charmig, men han framstår hellre som ganska osympatisk och periodvis rentav oförskämd. Han har inte heller blivit lika mångbottnad som jag hade önskat. Det är bättre ställt med Elizabeth och till viss del även Kris, som blivit mer mångbottnade och nyanserade karaktärer.

Man kan också tycka att Arlen blivit en smula inkonsekvent, då hans beteende inte känns som en rak röd tråd utan han periodvis framstår i ett betydligt bättre ljus än i andra scener. Filmen hade därför vunnit på ett mer genomarbetat manus, för att både få Arlen att framstå som lite mer sympatisk och även mer konsekvent mellan olika scener. För storyn är det förstås en nödvändighet att Arlen inte är världens med sympatiska människa från början, men trots allt är det ju fullt möjligt att porträttera personer med nackdelar i ett mer positivt ljus, så att man kan se både positiva och negativa egenskaper hos en person.

Man kan också anmärka på att The Answer Man blivit lite väl förutsägbar, och utgången är ganska given från första början. Det är förvisso inte alls ovanligt för genren, men även om utgången är given så hade det onekligen varit en fördel om det åtminstone kunnat komma en och annan överraskning efter vägen. Det gör det inte här, utan man behöver inte vara ett geni för att lista ut nästan allt som kommer att hända. I en renodlad komedi gör det inget, men i en film som är lika mycket ett drama så är det en markant nackdel.

Filmen har ett snyggt foto, och ett effektivt men föga originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag bra. I synnerhet Lauren Graham är ett riktigt fynd som Elizabeth, och det är trevligt att se att denna talangfulla skådespelerska äntligen börjar få filmroller efter att i sju års tid varit synonym med Lorelai i Gilmore Girls. Olivia Thirlby och Kat Dennings är också utmärkta som Anne och Dahlia, och båda spelar övertygande och trovärdigt. Jeff Daniels är ganska bra i huvudrollen som Arlen, men ibland balanserar han på gränsen till överspel och personligen tycker jag att hans skådespelarstil passar bättre i renodlade komedier. Lou Taylor Pucci är helt okej som Kris, men spelar ibland en smula stelt och opersonligt. I övriga roller är det bra skådisar, och ingenting att anmärka på.

The Answer Man sticker ut från mängden, då det är en ovanligt allvarlig romantisk dramakomedi, där känslor och dialog spelar större roll än konkret handling. Storyn är tunn, men det kompenseras av trovärdig dialog, en intressant och tänkvärd intrig och intressanta rollfigurer. Men den passar inte alla, och tycker man inte om långsamma filmer med begränsad fysisk handling, så gör man förmodligen klokast i att avstå. Annars kan The Answer Man rekommenderas, och det är en bra och charmig film med lagom mycket humor. Den osympatiska rollfiguren och den förutsägbara stilen gör dock att jag i slutändan inte kan rättfärdiga ett högre betyg än en sjua.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket i klartext innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text eller textning för hörselskadade. Den svenska texten är lagom stor och lättläst, och håller en ganska hög klass. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter på valt språk, och därefter kommer vi direkt till huvudmenyn som är stillastående och engelskspråkig. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt om än knappast förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 29 juni 2010
Senast uppdaterad: 30 juni 2010

Recensionen har lästs 3461 gånger av 1814 personer, sedan den 29 juni 2010