Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Cynthia Baum - Marisa Tomei Georgia Hale - Melissa Leo
Danny Moses - Rafe Spall Lewis Ranieri - Rudy Eisenzopf
Paul Baum - Peter Epstein Kathy Tao - Adepero Oduye
Evie - Karen Gillan Porter Collins - Hamish Linklater
Michaels fru - Jae Suh Park Michaels son - Colin Lawless
Sig själva - Margot Robbie / Selena Gomez / Anthony Bourdain / Richard Thaler Michael Burry som barn - Aiden Flowers

Att det 2007 - 2008 inträffade en global ekonomisk kris lär vara allmänt känt för alla, men vad orsakade egentligen krisen och kraschen...? Det försöker The Big Short svara på, som regisserats och skrivits av Saturday Nigh Live-komikern Adam McKay. Filmen är nominerad till fem Oscars inför Oscarsgalan 2016, däribland bästa film, bästa regi och bästa manus efter förlaga (faktaboken The Big Short: Inside The Doomsday Machine). I slutändan vann den också Oscar för bästa manus efter förlaga. Handlingen tar sin början 2005, då börsmäklaren Michael Burry upptäcker att systemet för bolån är instabilt och att han anser att det bara är en tidsfråga innan börsen kommer att krascha. Han inser att det kan finnas sätt att själv tjäna pengar på det, och hans upptäckt sprider sig till ytterligare några personer.

En film om börskraschen 2007 låter inte särskilt upphetsande, i synnerhet om man i likhet med undertecknad alltid varit totalt ointresserad av såväl börser och aktier som Wall Street. Men The Big Short är betydligt bättre än väntat, och faktiskt en riktigt bra film. Det är intressant och lärorikt, och filmen lyckas med konststycket att förklara börstekniska termer på ett sådant sätt att till och med jag förstod nästan allt; en imponerande bedrift som jag trodde var omöjligt.

Filmteamet har här lyckats att göra invecklade begrepp fullt begripliga genom liknelser som nästan varenda människa förstår, och detta genom en blandning av allvar, lekfullhet och humor. Här förekommer bland annat några väldigt intressanta och roliga kändiscameos, där bl.a. sångerskan och skådespelerskan Selena Gomez och kocken Anthony Bourdain försöker att förklara börstekniska termer via diverse mer eller mindre långsökta analogier. Och ja, det är precis lika märkligt som det låter; men det funkar ändå. Lika märkligt är det också när flera av rollfigurerna då och då tittar direkt in i kameran, för att göra diverse förtydliganden eller utsvävningar. Att lyckas att blanda in humor i ett så allvarligt ämne är imponerande, men är precis vad som behövs för att det här torra ämnet inte ska bli olidligt tråkigt.

Resultatet är en riktigt engagerande film, som förblir både fascinerande och underhållande. Här finns lågmäld humor, en viss spänning och dessutom undervisning - vi får på ett begripligt och allmängiltigt sätt veta vad som orsakade börskraschen och hur branschen fungerar. Det är charmigt, småroligt, intressant och lärorikt; ofta rentav på samma gång. Det är en imponerande bedrift, och det kan inte ha varit en lätt uppgift att skriva manus till en sådan här film. Därigenom blir det aldrig segt eller tråkigt, och trots att filmen är uppbyggd på dialog, dialog och ännu mer dialog blir det aldrig tråkigt eller händelsefattigt - detta fastän det är en lång film, som klockar in på hela 2 timmar 10 minuter. Det händer tillräckligt mycket så att intresset hela tiden hålls vid liv, och här finns även en viss spänning och dramatisk nerv trots att alla ju vet hur det slutar. Dramaturgiskt är det också en ovanlig film, för här finns ingen egentlig protagonist och ingen antagonist - det finns i och för sig flera huvudroller, men de är på intet sätt några hjältar.

Men tyvärr är det uppenbart att Charles Randolph och Adam McKay (som skrivit manuset) valt att fokusera på just handlingen och att göra en invecklad historia begriplig, på bekostnad av rollfigurerna. Det må vara intressant hela tiden, men man kan inte påstå att någon av rollfigurerna blivit alltför mångbottnade. Det rör sig om tämligen endimensionella och i flera fall stereotypa karaktärer, vilket är tråkigt när det trots allt rör sig om verkliga personer som finns på riktigt. Hur man kan få riktiga personer att kännas så "livlösa" vet jag inte, men det gör att man aldrig riktigt känner för någon av rollfigurerna på samma sätt som jag hade önskat. Ingen får särskilt många nyanser och man känner inte mycket alls för någon av dem - varken sympati eller irritation. Faktum är att när eftertexterna börjar rulla är det bara ett par personer som jag fortfarande ens kom ihåg namnet på, vilket inte är ett gott tecken.

The Big Short har också blivit onödigt "grabbig", och det finns inte en enda kvinna i ensemblen som får någon form av djup eller ens personlighet. Det gäller visserligen till viss del även för de manliga karaktärerna, men är mer påtagligt för de kvinnliga och det förekommer en del antydningar till sexism som jag har svårt för. Delvis beror det här förstås på att Wall Street är väldigt mansdominerat, men jag tycker inte riktigt att det förklarar allt; och det finns heller ingen anledning att vi inte ens får se huvudrollernas fruar eller barn som ofta nämns men till största delen aldrig syns. Filmen är också väldigt riktad mot USA, och det framgår aldrig huruvida det som tas upp även är tillämpart i övriga länder (såsom Sverige) eller inte - det är kanske självklart för mer insatta personer, men för mig som alltid uppfattat allt detta som rena rama grekiskan är det inte det.

Fotot är enkelt men effektivt, och lyckas med sin funktion utan att göra något stort väsen av sig. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Christian Bale gör en bra insats men balanserar ibland på gränsen till överspel i huvudrollen som Michael Burry. Men kanske är det bara jag som inte förstår poängen, då Christian trots allt blev Oscarsnominerad för sin rollprestation...? Ryan Gosling är riktigt bra som Jared, och spelar övertygande och trovärdigt. Steve Carell gör en liknande roll som han oftast har, men fungerar helt okej även om han känns något typecastad. Till min stora förvåning är den bästa i ensemblen dock Brad Pitt, som gör en ovanligt nedtonad roll som Ben Rickert och spelar bättre än han någonsin gjort förut.

The Big Short är en trevlig och underhållande film, som lyckas med den stora bedriften att få börskraschen 2007 att bli begriplig för gemene man. Detta genom en blandning av lärorik utbildning, charm, humor och drama; och det är en kombination som fungerar riktigt bra. Jag uppskattar de liknelser och udda scener som lagts in för att försöka få svårbegripliga börstermer att bli någorlunda lättförståeliga, och även fast jag ändå inte riktigt lyckades förstå allt så förstod jag ändå det allra mesta - och det säger mycket då det i mina ögon är få ämnen i världen som är så tråkiga som börsmarknaden, aktier eller ens ekonomi. Genom den rappa dialog som förekommer tål det dock att man är uppmärksam, och filmen tål också att ses om; jag förstod ännu mer andra gången jag såg filmen. Men allt det här har skett på bekostnad av mångbottnade eller ens alltför intressanta rollfigurer, och det är lite problematiskt med en film där man aldrig varken "hejar" på någon eller ens tycker direkt illa om någon. Det är fortfarande en mycket engagerande och underhållande film, som man kommer att komma ihåg långt i efterhand; men riktigt så fantastisk som den hade kunnat bli blir det inte i och med de platta rollfigurerna. Det är absolut en riktigt bra film, som jag också upplevde lite bättre den andra gången jag såg den, varför jag nu väljer att höja mitt betyg till en svag åtta. Det är en film väl värd att se vare sig man uppskattar ämnet eller inte, även fast det inte är någon av de bästa av de Oscarsnominerade filmerna i år.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med formatet 2,40:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska samt Dolby Digital 5.1 på några andra språk. Det finns också syntolkning på engelska, vilket säkerligen är värdefullt i engelskspråkiga länder men i Sverige är det väl kanske lite mer tveksamt hur många synskadade som är så bra på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 11 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken, och dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade; trevligt och alltför sällsynt nuförtiden. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men då kantlinjerna är ganska tunna är det inte helt oproblematiskt att läsa texten vid en del av de ljusare partierna. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, varpå man får välja språk från en enkel språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter på valt språk, innan man direkt kommer till huvudmenyn som är stilren och effektfull. Den rörliga slinga som menyn utgör är dock i kortaste laget, varför det snabbt blir lite tjatigt.

Som bonusmaterial återfinns fem olika minidokumentärer som tar upp olika aspekter av produktionen. Den första handlar om rollbesättningen och räcker i en kvart. Den börjar bra och innehåller en del matnyttigt, men ganska snabbt övergår inslaget till mer traditionellt "ryggdunkande" och att skryta över skådespelarna. Det andra inslaget handlar om regissören Adam McKay, och består till största delen av okritiskt hyllande av honom. Det tillför därför inte så mycket, fastän det finns korn av intressant information även där. Glädjande nog har allt bonusmaterial både svensk och engelsk text, vilket jag verkligen uppskattar; det är alltför ovanligt i dagens läge.

Recensionen skriven: 21 januari 2016
Senast uppdaterad: 16 juni 2016

Recensionen har lästs 3288 gånger av 1836 personer, sedan den 21 januari 2016