Alejandro - Ben Barnes Missy - Amanda Seyfried
Lyla - Katherine Heigl Jared - Topher Grace
Madonna - Patricia Rae Nuria - Ana Ayora
Bebe - Susan Sarandon Fader Moinighan - Robin Williams
Barry - David Rasche Muffin - Christine Ebersole
Andrew - Kyle Bornheimer Kim - Christa Campbell

Det unga paret Missy och Alejandro ska gifta sig, och håller på att planera sitt bröllop. Det innebär att Alejandros adoptivföräldrar Don och Ellie, som varit frånskilda i många år, måste återförenas och komma överens igen. Till bröllopet kommer Don och Ellies biologiska barn Lyla, som precis separerat från sin man, och Jared som är en 29-årig framgångsrik läkare som fortfarande är oskuld. Alejandro är adopterad från Colombia, och till bröllopet ska även hans biologiska mamma Madonna - som inte kan ett ord engelska - komma från Colombia. Då hon råkar vara extremt konservativ och katolik, och ser på skilsmässa som världens största synd, har Alejandro berättat en liten vit lögn att hans adoptivföräldrar fortfarande är gifta. Det skulle vanligtvis inte göra något, då han inte räknat med att de någonsin skulle träffa varann, men nu är Madonna på väg för att träffa Don och Ellie. Därför ber han sina adoptivföräldrar att låtsas som att de fortfarande är gifta under de dagar som Madonna stannar. Efter viss tvekan går det med på det, men Dons nuvarande sambo Bebe är måttligt förtjust över det...

Jag har tyvärr inte sett den franska originalfilmen, så jag har inget att jämföra med. Även utan den kan man dock inte påstå att The Big Wedding är särskilt originell; för ärligt talat har man sett det mesta förut. Här finns heller inget större djup, utan det rör sig till allra största delen om lättsam underhållning. Men givetvis har filmmakarna heller inte tänkt sig någonting annat, och utifrån den premissen är det faktiskt en ganska bra film. Storyn är förvisso tämligen traditionell, men är också intressant och håller ihop logiskt. Rollfigurerna är intressanta och relativt nyanserade, även fast många blivit en smula tillspetsade.

Men framförallt är det en ganska rolig film, där man får skratta ofta. Humorn är förvisso överdriven och det är mer regel än undantag med sexuellt baserade skämt. Det är i och för sig en ganska vågad film, och några skämt känns som slag under bältet, men icke desto mindre är det humoristiskt och jag skrattade ganska ofta. Det är förvisso ganska långt mellan de riktigt klockrena situationerna och jag gapskrattade bara ett par gånger, men när man trots allt får skratta ofta och småfnissa ännu oftare är det svårt att klaga. Humorn rör sig om en blandning mellan mer intelligent dialogbaserad humor och "billig" slapstick-komik, och överlag är blandningen förhållandevis lyckad varför de flesta säkerligen kommer att uppskatta åtminstone en del av skämten och situationerna. Samtidigt håller filmen även som drama, och det finns i alla fall en seriös underton varför det med lite god vilja går att tro på allt som händer.

Problemet är att The Big Wedding blivit en ojämn film. När den är som bäst är det väldigt roligt, engagerande och vid några tillfällen t.o.m. berörande. Men alltför ofta går filmen över gränsen till vad som kan anses vara rimligt, då det blir tillspetsat och överdrivet till bristningsgränsen. När det är som värst känns det som en ren fars, och då har det i mina ögon gått lite för långt. Oftast håller sig filmen på en någorlunda godtagbar nivå, men under några scener blir det alldeles för mycket då det är omöjligt att ta filmen på allvar. Det finns säkert somliga som älskar farser och buskis, och för de fungerar filmen säkerligen bättre, men jag är inte en av dem.

Efter regissören och manusförfattaren Justin Zackhams relativt lågmälda Nu eller aldrig är det tråkigt att han här överdrivit och spetsat till allting så mycket. Det kan man godta om det sker för komisk effekt, men när det blir som mest utflippat blir det inte alls lika roligt längre; och då försvinner liksom poängen med de alltför skruvade situationerna. Det är också väldigt förutsägbart, och det mesta som händer är ingen större konst att förutspå; inte ens sådant som manuset verkar skildra som överraskningar.

Fotot är enkelt men snyggt, och innehåller en del vackra vyer tillsammans med ett traditionellt men effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra, och Robert De Niro och Diane Keaton är som vanligt bra. Amanda Seyfried är som vanligt utmärkt, medan Ben Barnes känns något stel men ändå fungerar helt okej som Alejandro. Katherine Heigl är riktigt bra, och Topher Grace är bättre än väntat. Susan Sarandon är som vanligt bra, medan Ana Ayora tyvärr inte får alltför mycket att arbeta med som Nuria. Det största problemet med ensemblen är Robin Williams som fader Moinighan, som tyvärr inte känns äkta för fem öre och dessutom spelar över ganska påtagligt.

The Big Wedding är en ganska bra men ojämn film, som är rolig och underhållande men som tyvärr också blivit alltför överdriven och tillspetsad; vid några tillfällen så mycket att den förvandlas till en ren fars. Den är också övertydlig och förutsägbar, och något större djup finns inte. Men om man vet vad man ger sig in i och vill ha en film som inte kräver någon alltför stor tankeverksamhet, så fungerar det ändå helt okej. Jag uppskattar också att filmteamet haft den goda smaken att inte förlänga filmen mer än nödvändigt, och med en speltid på strax under en och en halv timme är det ganska perfekt för den här handlingen. Speciellt minnesvärt är filmen inte och det är inget man funderar på länge i efterhand, men som lättsam underhållning för stunden duger det ändå gott. Trots allt är det charmigt och roligt, och de många bra skådespelarinsatserna gör knappast saken sämre, varför jag efter viss tvekan ger filmen en svag sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst, och översättningen håller relativt hög klass utan tydliga översättningsfel. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter spelas flera trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är stilren och huvudsakligen stillastående. Huvudmenyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det finns heller ingen språkinställningsmeny, så vill man se filmen utan text måste man därmed starta filmen som vanligt och stänga av textning manuellt med fjärrkontrollen i efterhand. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt men inte särskilt förvånande för en film som släpps direkt på DVD i Sverige. Dessutom är det här knappast den sortens film där man behöver speciellt mycket bonus.

Recensionen skriven: 19 november 2013
Senast uppdaterad: 20 november 2013

Recensionen har lästs 3504 gånger av 2056 personer, sedan den 19 november 2013