Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Freddie Fallows - Colman Domingo Carter Wilson - Cuba Gooding Jr.
James Holloway - Lenny Kravitz Mr. Jenkins - John Fertitta
James Lawson - Jesse Williams Martin Luther King, Jr. - Nelsan Ellis
Cecil som barn - Michael Rainey, Jr. / Aml Ameen Charlie som barn - Isaac White
Annabeth Westfall - Vanessa Redgrave Thomas Westfall - Alex Pettyfer
Howard - Terrence Howard Gina - Adriane Lenox

Eugene Allen var butler i Vita Huset under 34 års tid - han anställdes under Harry S Truman administration 1952 och lämnade sin post i samband med Reagan 1986. Hans verkliga öde ligger till grund för filmen The Butler, men här har namnen ändrats och vissa historiska friheter har även tagits. Bakom regi står Lee Daniels, som för de flesta blivit mest känd för Oscarsnominerade Precious och som senast gjorde den inte riktigt lika välkända The Paperboy. Nu har filmen släppts på DVD och Blu-Ray.

Den svarta Cecil Gaines växer upp på en bomullsplantage på 1920-talet, och blir i tidig ålder vittne till hur hans vita arbetsgivare kallblodigt mördar hans pappa; och utan att någon ens lyfter på fingrarna. Efter det börjar han jobba som "husneger" för samma arbetsgivare, vilket leder till en karriär som betjänt. Efter att ha jobbat på hotell får han på 1950-talet chansen att bli butler i Vita Huset, och han får veta att han inte ska se eller höra något som pågår utan bara betjäna presidenterna. Åren går och Cecil får uppleva ett flertal olika presidenter, och under tiden börjar hans son Louis bli inblandad i Svarta Panter-partiet och Freedom Riders.

Storyn låter kanske inte så märkvärdig, och dessutom finns det knappast någon brist på filmer om Vita Huset. Men The Butler har en lite ovanlig vinkling, genom att allting skildras ur just Vita Husets betjänts perspektiv. Huvudtemat är dock svarta människors rättigheter, och det kan förstås ses som ett något uttjatat ämne, men icke desto mindre ett ämne som fortfarande tål att uppmärksammas. Det är i alla fall en riktigt bra film, som håller intresset vid liv trots en lång speltid på drygt 2 timmar 10 minuter. Det är fascinerande och intressant, och överlag är det riktigt engagerande.

Vi får lära känna Cecil på ett ganska bra sätt, och får även en värdefull inblick i olika amerikanska presidenters politik - och framförallt hur svartas rättigheter och förtryck utvecklats genom åren. Det är förstås ett viktigt ämne att ta upp, och har skildrats på ett trovärdigt och öppet sätt. Filmen tar inte tydlig ställning, utan skildrar allting på ett realistiskt och opartiskt sätt. Det uppskattar jag, och gör att var och en själva får ta ställning till vad som tas upp.

Det är också en relativt lågmäld film, som inte skriver tittarna på näsan men som heller inte kräver någon enorm tankeverksamhet - en fin kompromiss, så att filmen fungerar för de allra flesta. Bitvis är det riktigt berörande, och framförallt scenerna som handlar om John F. Kennedys ämbetsperiod har blivit väldigt gripande där det nästan är omöjligt att inte fälla tårar. Det är fängslande och intressant, men hela tiden utan att ta till pekpinnar.

Det låter riktigt lyckat, och det är det också. Men tyvärr finns några brister som drar ner helhetsintrycket. För det första är The Butler lite för lång för sitt eget bästa, och bitvis blir det något segt och utdraget. Främst gäller det under filmens andra halva, och framförallt under vissa partier har allting dragits ut lite för mycket och utan att det egentligen tillför något.

Dessutom har filmen blivit lite väl fragmentarisk, då vi får följa Cecil under väldigt många års tid och varje presidents ämbetsperiod därför fått förhållandevis lite utrymme. Vi får veta det allra viktigaste, men det finns inget utrymme för fördjupning. Det är förstås svårt att undvika, men det är ändå lite problematiskt att filmen förutsätter ganska god inblick i amerikansk politik. Vi får inte veta särskilt mycket om respektive president och deras politik, utan det känns som att manusförfattaren redan förutsätter att vi alla ska känna till presidenterna hyfsat väl. I USA lär väl de allra flesta göra det, men i Europa kan man knappast förutsätta att alla ska känna till och komma ihåg vad exempelvis president Johnson gjorde under sina fyra år i Vita Huset. Det gör att filmen ibland inte blir så lättförståelig som man hade önskat, och det är lite irriterande när rollfigurer tar upp politiska ämnen men utan att berätta tillräckligt för att man ska förstå vad de egentligen pratar om.

Det förekommer också väldigt stora tidshopp, då vi inte får veta någonting om tiden mellan Richard Nixon och Ronald Reigan i Vita Huset. Det rör sig trots allt om över 15 års tid, så något intressant torde väl ha hänt under den tiden...? Filmen fungerar bäst under den första halvan, då det visserligen finns stora tidshopp även där men då historien håller ihop bättre och man känner att man ändå får veta det viktigaste. Mot slutet börjar allting gå alltför fort framåt, och det märks att manusförfattarna haft svårigheter att komprimera ner så många decennier till en film.

Kvinnorna kommer också i kläm, då filmen så tydligt fokuserar på just Cecil och hans son Louie. Cecils fru Gloria är i grund och botten intressant, men får ingen som helst fördjupning utan verkar bara fungera som frustrerad fru och mamma. Louis flickvän Carol är inledningsvis intressant, men hinner tyvärr inte få många nyanser hon heller. Och många fler kvinnliga rollfigurer än så finns faktiskt inte.

Filmen verkar ha tagit sig en del historiska friheter med de verkliga händelserna; vilket även avslöjas av att förtexterna bara anger att filmen är "inspirerad av" verkliga händelser. Verklighetens butler hade exempelvis ingen son som var medlem i Svarta Panter-partiet, men den biten fungerar i och för sig ändå ganska bra då politiken och problemen tydliggörs och blir mer personlig än vad som annars sannolikt varit fallet. Förvisso kanske något övertydligt, men icke desto mindre effektivt. Då är det mer problematiskt att det känns som att något saknas i skildringen av relationen mellan Cecil och Louis i filmen. Framförallt är Cecil nästan hela tiden oförtjänt hård mot Louis - visst har han gjort en del kontroversiella och riskabla val som inte alla skulle bli överförtjusta av, men det känns ändå otrovärdigt att behandla sin egen son så fruktansvärt illa; i synnerhet då Cecil i alla andra sammanhang verkar vara en förnuftig och vettig människa.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt om än något anonymt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Forest Whitaker är utmärkt i huvudrollen som Cecil, och lyckas med enkla medel att göra en stark och trovärdig rollprestation. Jag är inte riktigt lika förtjust i Oprah Winfrey, som visserligen gör en helt okej insats som Cecils fru Gloria, men som aldrig vare sig sticker ut eller bränner till; och tyvärr märks det att hon inte varit aktiv som skådespelare på över ett decennium. James Marsden är riktigt bra som John F. Kennedy, men John Cusack är verkligen inte särskilt lik Richard Nixon.

The Butler är en bra film, som engagerar och berör utan att bli vare sig översentimental eller övertydlig. Det är fascinerande och intressant, men det blir tyvärr också lite för fragmentariskt och segt. Jag tror tyvärr att Lee Daniels haft lite för stora ambitioner, och i ett försök att ta upp allt som bara går får inget den fördjupning det hade förtjänat. Jag är heller inte helt förtjust i att så pass mycket verkar ha ändrats gentemot verkligheten, då inte ens butlerns namn förblivit oförändrat - blir den här delvis verklighetsbaserade historien verkligen bättre än om man hade berättat hela sanningen...? Men att det är en viktig film kan ingen förneka, och i och med historielektionen om svartas rättigheter bör filmen ses av alla. Mitt betyg stannar på en stabil sjua, och det är absolut en bra och sevärd film. Men jag blir ändå lite besviken, då den hade kunnat bli så mycket bättre med lite finslipning av manuset; och när filmen är som bäst är den uppe i en åtta i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet finns i både DTS-HD 5.1 och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men är ändå hyfsat lättläst; fast tyvärr är kantlinjerna lite för tunna vilket gör texten ganska svårläst vid de scener som har ljusare bakgrunder. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men tyvärr endast engelskspråkig.

Som extramaterial hittar vi en 20 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen består av intervjuer med regissör och skådespelare varvat med utdrag ur filmen. Det finns vissa matnyttiga inslag och bitvis är det intressant, men alltför mycket tid går åt till att antingen beskriva rollfigurer eller skryta om allt och alla; och efter ett tag blir det ganska tröttsamt att lyssna på. Därefter hittar vi ett antal bortklippta scener på hela 20 minuter. Ett par av dessa är hyfsat intressanta i sig, men ingen är viktig för handlingen och de allra flesta tämligen poänglösa. Därför är det fullt förståeligt att de klippts bort. Vi hittar också misslyckade tagningar på fem minuter, som är småroligt men inte mer än så.

Det mest intressanta extramaterialet är en fyra minuter lång minidokumentär om de riktiga Freedom Riders, då några forna medlemmar i rörelsen som fortfarande är i livet intervjuas. Det är intressant och berörande, men jag önskar att de hade kunnat ta upp mer grundläggande information om rörelsen också - jag tycker inte man kan fordra att dagens generation verkligen känner till Freedom Riders; åtminstone inte utanför USA. Det finns också en musikvideo med filmens ledmotiv "You And I Ain\'t Nothing No More" med Gladys Knight, som bara är på två minuter - en helt okej låt, men inget som förblir särskilt minnesvärt. Slutligen hittar vi också trailers för tre andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som extramaterial. Bonusmaterialet har tyvärr ingen textning alls, vilket ställer till med en del problem även för oss med goda engelskakunskaper, i och med att många talar tämligen otydligt.

Recensionen skriven: 11 november 2014
Senast uppdaterad: 12 november 2014

Recensionen har lästs 3655 gånger av 2125 personer, sedan den 11 november 2014