Holden - Jesse Williams Mordecai - Tim de Zarn
Gary Sitterson - Richard Jenkins Steve Hadley - Bradley Whitford
Wendy Lin - Amy Acker Direktören - Sigourney Weaver
Patience Buckner - Jodelle Ferland Judah Buckner - Matt Drake
Pappa Bruckner - Dan Shea Mamma Bruckner - Maya Massar
Daniel Truman - Brian White Ronald (praktikanten) - Tom Lenk

Producenten och manusförfattaren Drew Goddard började sin karriär som manusförfattare för den sista säsongen av Joss Whedons kultserie Buffy the Vampire Slayer, och övergick därefter till att bli manusredaktör och avsnittsförfattare för systerserien Angel. Han har fortsatt att jobba för Joss Whedon, och har därefter bl.. varit medproducent för Alias och exekutiv producent för succéserien Lost. Nu har han debuterat som regissör i och med den prisbelönade och hyllade långfilmen The Cabin in the Woods, där han själv dessutom skrivit manus tillsammans med Joss Whedon själv. Filmen spelades in 2009, men efter problem med distributören dröjde det till april 2012 innan den kom att visas offentligt någonstans i världen. Efter många om och men gick filmen till sist upp på bio i Sverige i maj, och har nu släppts på DVD och Blu-Ray.

Fem universitetsstuderande ungdomar ska på långhelg till en ensligt belägen stuga uppe vid bergen. Den skötsamma tjejen Dana, hennes dejt plugghästen Holden, den lite mer lössläppta och nyblonderade Jules, hennes pojkvän och tillika sportfånen Curt och den ständigt knarkande killen Marty har planer på att slappna av i Curts kusins stuga, trots att bensinstationens ägare på vägen avråder dem från det. Men de fem ungdomarna är inte ensamma vid stugan, och helgen blir allt annat än lugn. Det råder heller inte länga förrän Marty reagerar på att hans vänner plötsligt börjat bete sig ytterst stereotypt, och inte verkar vara sig själva längre (Jules har plötsligt blivit en bimbo, o.s.v). Vad ungdomarna inte vet om är att det finns skäl till deras ändrade beteenden...

Storyn må låta bekant, men jag kan garantera att ni aldrig sett något liknande som The Cabin in the Woods. Det här är nämligen en oerhört originell och udda film, som egentligen inte riktigt kan genrebestämmas. Det är både en hyllning till skräckfilmer samtidigt som det också är en parodi på dito, och samtidigt som filmen också fungerar som rysare på egna ben. Det är obehagligt och hyfsat otäckt, men någon renodlad skräckfilm är det inte och det blir aldrig sådär jättehemskt. Det är hyfsat spännande, men kan heller inte direkt kategoriseras som en thriller. Det finns en viss humor, men är heller ingen komedi. Och allting är gjort med glimten i ögat, varför det inte heller riktigt fungerar som drama. Så vad är filmen egentligen...? Ärligt talat har jag fortfarande inte riktigt kommit fram till det, men underhållande är det i vilket fall som helst. Det är en smart och charmig film, som engagerar och behåller intresset vid liv med enkla medel.

The Cabin in the Woods lyckas på ett skickligt sätt att driva med skräckfilmsklichéer och stereotyper, och allting är gjort på ett genomtänkt och intelligent sätt. Det är fartfyllt och underhållande, då tempot är högt och det händer något hela tiden. Det är också både obehagligt, lite lätt otäckt och samtidigt med ett satiriskt anslag. Och framförallt är det mycket oförutsägbart, då filmen kryllar av oväntade vändningar och det är i stort sett helt omöjligt att kunna förutspå slutet.

Men jag förstår inte riktigt hur den officiellt kunnat kategoriseras som en skräckkomedi, för jag tycker ärligt talat inte att den är speciellt rolig. Allting har visserligen gjorts med glimten i ögat och som en form av drift till skräckgenren, men det betyder inte per automatik att det faktiskt blir roligt. Visst finns lite subtil humor, men mer än något enstaka småfniss och en del leenden blir det inte; åtminstone inte för mig. Lite mer än så hade jag väntat mig, och Joss Whedon brukar kunna blanda genrer bättre än så här då i stort sett varenda avsnitt av Buffy the Vampire Slayer hade mer humor än den här filmen.

Personligen hade jag också svårt för den "metainspirerade" sidohistorien om kontrollrummet, som vi får se en del av från första början men vars fullständiga betydelse inte avslöjas förrän slutet. Det är just denna sidohistoria som gör att The Cabin in the Woods sticker ut från mängden, och erbjuder något mycket nyskapande till genren. Men jag tycker ärligt talat att det känns lite för konstruerat och ologiskt, och denna del av filmen stör mig faktiskt lite. Det fungerar ändå ganska väl under filmens första timme, då den lite mer traditionella skräckdelen fortfarande får mycket utrymme.

Men under den sista halvtimmen spårar filmen ur totalt, och förvandlas till någonting helt annat. Idén var kul, men det blir alldeles för mycket av det goda och manusförfattarna verkar aldrig ha hört talats om begreppet "less is more". Särskilt de sista minuterna är att gå alldeles för långt, och sänker helhetsintrycket på en i övrigt mycket intressant film. Det här är faktiskt ett av fåtalet fall där jag hade föredragit ett mer öppet slut; något jag vanligtvis brukar irritera mig på.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk och hyfsade specialeffekter. Jag uppskattar att filmteamet länge satsat på prostetik och naturliga effekter hellre än datoranimation, men mot slutet blir det istället en orgie i måttligt imponerande datoranimation. Skådespelarinsatserna är bra, och alla gör bra ifrån sig även om ingen lär vinna några priser för de här insatserna. Den bästa insatsen står Kristen Connolly för, som är mycket bra som Dana och lyckas att komma in i karaktärens kärna på ett naturligt och fint sätt. Fran Kranz är också riktigt bra som Marty. Alla skådespelarna ser dock ut att vara närmare 10 år äldre än de borde föreställa, om det nu ska vara collegestuderande (även fast inga åldrar nämns). Jag förmodar att det är avsiktligt, som en drift på genren där det ofta är vardagsmat med tonåringar som spelas av skådisar som är minst 25 år gamla, men jag är ärligt talat inte 100% säker.

The Cabin in the Woods är en nyskapande och banbrytande film, som egentligen inte kan genrebestämmas. Det är udda, skruvat och charmigt. Det är obehagligt och småroligt. Och framförallt är det en mycket smart film. Kanske lite för smart för sitt eget bästa, då sidohistorien till sist tar upp större utrymme än huvudhandlingen, och allting mot slutet spårar ur å det grövsta. Det är mycket svårt att beskriva filmen, men en slags märklig blandning mellan Evil Dead, Scream, Lars von Trier, Michael Haneke och The Hunger Games är en bra början. Låter det skumt? Det är det också, men icke desto mindre underhållande och hyfsat tänkvärt. Det är verkligen en uppfriskande film, som erbjuder någonting nytt inom filmbranschen. Därför önskar jag verkligen att jag hade kunnat älska filmen, men tyvärr kan jag inte det. Efter en riktigt bra och lyckad första timme spårar allting till sist ur så mycket att jag inte med gott samvete kan ge den mer än en halvstabil sjua. Förvisso inte alls dåligt, men det hade kunnat bli så väldigt mycket bättre. Och ärligt talat hade jag väntat mig lite mer än så här av Joss Whedon, även om han nu "bara" skrivit manus och producerat.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har tyvärr ganska smala kantlinjer vilket gör det lite svårt att läsa texten under de scener som har ljusare bakgrunder. När man matar in BD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är stillastående och stilren men finns bara på engelska.

Recensionen skriven: 14 april 2013
Senast uppdaterad: 15 april 2013

Recensionen har lästs 3211 gånger av 1737 personer, sedan den 14 april 2013