Jean Carrack - Sigourney Weaver Zahir - Roschdy Zem
Martin - Bruce Willis Laurie - Caroline Goodall
Josh - Rafi Gavron Dara - Emma Hamilton
Gorman - Joseph Mawle Maximo - Óscar Jaenada
Reynaldo - Lolo Herrero Esmael - Michael Budd
Vicente - Mark Ullod Christiana - Paloma Bloyd

Den unga affärsmannen Will Shaw ska på semester i Spanien med sina föräldrar, hans bror Josh och Joshs flickvän Dara ombord på en båt. När Dara råkar ut för en olycka och blir träffad av båtens segel simmar Will i land för att hämta hjälp, men när han kommer tillbaka finns plötsligt ingen där. Polisen verkar inte särskilt intresserad av att reda ut vad som hänt, och snart dyker hans pappa Martin upp som berättar att han i själva verket är CIA-agent. Tyvärr blir han dock snart mördad, och familjens kidnappare kräver att Will ska överlämna en väska om han vill återse sin mamma, Josh eller Dara igen. Problemet är bara det att Will inte har en blekaste aning om vilken väska som åsyftas...

Grundstoryn är inte alltför originell, men jag måste ändå medge att det är en intressant premiss och en story som är lätt att engageras av. Till tema, stil och känsla har The Cold Light of Day bl.a. en del likheter med Bourne-filmerna, och det är i och för sig inte något fel med det då de var så pass bra, men tyvärr når den här filmen långt ifrån upp till deras nivå. Men det är förstås inte rättvist att jämföra en (huvudsakligen) spansk lågbudgetfilm med sådana påkostade Hollywood-produktioner, och har man inte orealistiska förväntningar fungerar den här filmen ändå ganska bra. Det finns inget nämnvärt djup, och heller inte mycket till karaktärsutveckling.

Men den har å andra sidan ett föredömligt intensivt tempo, där det händer något hela tiden och det aldrig blir en lugn stund. Det är fartfylld och hyfsat spännande, och tycker man om action finns det många intensiva actionsekvenser. Det är underhållande och ganska engagerande. Här behövs ingen nämnvärd tankeverksamhet, för det är en enkel story utan att krångla till saker och ting. Visst kan det ses som en smula övertydligt, men å andra sidan förväntar man sig knappast att en actionthriller ska vara alltför lågmäld och intelligent. Det gör i alla fall att man utan problem hänger med i svängarna, och storyn är enkel och av gammalt beprövat slag. Här finns ingen som helst humor, utan filmen tar sig själv på fullaste allvar. Det kan man ha delade meningar om, men jag hade själv gärna sett lite humor i en sådan här film; men så tillhör action heller långt ifrån min favoritgenre.

I och med filmens upplägg kretsar allting kring Will, och de flesta andra rollfigurer ser vi inte av särskilt mycket. Det ställer hårda krav på Will som karaktär, och det kan ställa till med en del problem. För ärligt talat är Will ingen alltför intressant eller sympatisk rollfigur - han gör det han ska och är inte direkt osympatisk, men heller inte någon man faktiskt känner för. Någon alltför mångbottnad person är han heller inte, men får i alla fall vissa nyanser. Däremot uppskattar jag Lucia, som är en intressant rollfigur och i alla fall får lite utrymme. Hon hinner få några nyanser, och är en intressant personlighet. Jag uppskattar också att manusförfattarna försökt få filmen att kännas mindre "grabbig" än den faktiskt är genom att Lucia åtminstone försöker komma till undsättning och hjälper Will; betydligt trevligare än när rena proffs (poliser eller dylikt) assisterar i sådana här filmer. Men tyvärr har Lucia fått lite för litet utrymme, och medverkar bara i en del scener.

The Cold Light of Day har en minst sagt tillspetsad och osannolik historia, som fullkomligt kryllar av logiska luckor och trovärdighetsproblem. Det är minst sagt orealistiskt, och faktum är att när det är som värst framstår plötsligt Bourne-filmerna som ytterst realistiska i jämförelse... Självklart får man lov att acceptera en och annan logisk lucka i actionfilmer av det här slaget - det är ju trots allt inte menat som någon verklighetsskildring - men ibland går det lite för långt till och med för den här genren. Däremot uppskattar jag att Will långt ifrån är någon fullfjädrad agent, utan beter sig bitvis korkat och gör en del dumma misstag. Det är logiskt och naturligt för någon som oerfaren och helt utan förvarning kastas in i ett sådant rafflande äventyr, och gör att trovärdigheten ökar en smula.

Tyvärr har också filmen fokuserat lite för mycket på jakter, biljakter och andra rafflande actionscener; till den grad att man aldrig riktigt hinner slappna av. Då blir man en smula avtrubbad, och det blir lite för mycket av det goda. Det är också en ganska förutsägbar film, och det blir aldrig särskilt mycket att fundera över i och med att det avslöjas att Wills pappa är CIA-agent vid ett väldigt tidigt skede av historien. Det gör att det aldrig blir i närheten av lika intelligent eller oförutsägbart som exempelvis Bourne-filmerna. Den enda andra överraskningen, hur det förhåller sig med en viss rollfigur, var åtminstone något som undertecknad lyckades att förutspå vid ett relativt tidigt skede.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett traditionellt bildspråk men med en del vackra vyer över bl.a. Madrid i Spanien. Musiken är bra och lågmäld, och det här är den sortens bakgrundsmusik som man aldrig tänker på överhuvudtaget - precis så ska det vara, och bakgrundsmusik ska man inte tänka på alltför mycket utan den ska bara finnas där. Dialogen lämnar tyvärr en del övrigt att önska, men å andra sidan har jag hört betydligt värre exempel på den fronten. Skådespelarinsatserna är ganska bra. Brittiska Henry Cavill är helt okej i huvudrollen, men känns ibland en smula anonym även om det säkert åtmintone delvis är avsiktligt. Hans amerikanska dialekt är däremot ganska bra och klart över förväntan. Verónica Echegui är bra som Lucia, och gör allt som går av rollfiguren. Bruce Willis gör en stabil rollprestation som Martin, men får bokstavligt talat inget att arbeta med då han dör 20 minuter in i filmen. Sigourney Weaver gör en stabil rollprestation som Carrack, men det är å andra sidan ingen alltför utmanande roll.

The Cold Light of Day är en underhållande och ganska spännande film, men som varken erbjuder något djup eller mycket till trovärdighet. Det duger absolut som underhållning för stunden, men det gäller att lyckas att koppla bort verkligheten då man annars kommer att driva sig till vansinne på de logiska luckorna. Men det är ändå ganska underhållande och intressant, och därför når filmen till viss tvekan upp till en sexa i betyg. Alltför minnesvärt är det inte, men har man inte orealistiska förväntningar är det ändå helt okej.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, följt av några trailers för andra filmer. Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny, som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS 6.1. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial.

Recensionen skriven: 2 april 2013
Senast uppdaterad: 3 april 2013

Recensionen har lästs 3135 gånger av 1808 personer, sedan den 2 april 2013