Bobby Walker - Ben Affleck Maggie Walker - Rosemarie DeWitt
Gene McClary - Tommy Lee Jones Cynthia McClary - Patricia Kalember
Phil Woodward - Chris Cooper Sally Wilcox - Maria Bello
Jack Dolan - Kevin Costner Dierdre Dolan - Dana Eskelson
Drew Walker - Anthony O'Leary Carson Walker - Angela Rezza
James Salinger - Craig T. Nelson Gail - Suzanne Rico

I Boston lever 37-åriga Bobby Walker ett trivsamt liv med sin fru Maggie och deras två barn i en lyxvilla; allt tack vare Bobbys lukrativa karriär som försäljningschef på det stora företaget GTX. Men när GTX ska gå ihop med andra företag blir det viktigast att aktiekursen inte sänks, och därigenom förlorar tusentals personer sina jobb. Bobby är en av dem, och då hans familj länge levt över hans tillgångar får de snart stora problem. Bobby söker nya jobb, men godtar ingenting under 110 000 dollar i årslön... Avdelningschefen Phil Woodward får snart också sparken, och han blir deprimerad då han inser att hans chanser att få jobb när han snart ska fylla 60 inte direkt är jättegoda. Men Gene McClary, en av GTX styrelseledamöter känner sig tveksam till företagets nya principer, och försöker göra vad han kan för att minska mängden uppskärningar; något VDn Salinger inte håller med om.

The Company Men tar utan tvekan upp ett intressant och högaktuellt ämne, och i pågående lågkonjunktur kunde den inte ha kommit vid en mer passande tidpunkt. Filmen tar upp intressanta frågeställningar, och känns mycket realistisk. Det är engagerande och överlag riktigt intressant, och visst bryr man sig om vad som händer. Men samtidigt kan jag inte förneka att storyn är i tunnaste laget, och det räcker inte riktigt till en hel film. Det blir långa och ganska utdragna scener av Bobby och andra f.d. medarbetare som söker jobb, och även fast det är realistiskt på alla sätt och vis, så blir det lite för utdraget och periodvis ganska ointressant att skildras på film.

Särskilt till en början framstår också Bobby som lite väl osympatisk, med sina orealistiska krav och där han inte vill godta något annat än högavlönade chefsjobb - har man en gigantisk lyxvilla värd många miljoner kronor, familj med två barn och inte kan betala lånen, så säger sunt förnuft att man knappast har råd att bara godta chefsjobb med årslöner på över 100 000 dollar. Det borde vara en självklarhet, men tydligen inte för Bobby. Det blir bättre efter ett tag, men till en början känns han lite för insnöad vilket gör att man mer irriterar sig över honom.

Men samtidigt har Bobby blivit den enda mångbottnade och riktigt genomarbetade rollfiguren i filmen, och det är tydligt att allting ska fokusera på han och hans fru. Gene och framförallt Phil förblir tämligen endimensionella, och får aldrig det djup som hade varit önskvärt. Därför blir det ibland också lite rörigt, och periodvis hade jag lite svårt att hålla isär Gene och Phil. Vissa mindre viktiga biroller försvinner också nästan helt efter ett tag, och det är övertydligt att det är Bobby och hans familj som vi ska "bry oss om" i första hand - visserligen förståeligt, men trots allt borde en bra film kunna erbjuda mer genomarbetade personbeskrivningar om fler än bara huvudrollen.

Men det kanske största problemet med The Company Men är att filmen lider av ett ojämnt tempo. Under ganska långa partier står filmen och stampar på samma ställe, och det går ganska långsamt framåt under ett antal scener där bl.a. Bobby söker jobb. Men under andra partier, särskilt mot slutet, går filmen istället ganska snabbt framåt och hastar över en del ganska viktiga handlingar. Med ett jämnare tempo hade filmen säkerligen upplevts betydligt bättre. Det här låter säkerligen inte som någon toppenfilm, men trots de tydliga bristerna är det inte alls en dålig film. Den tar trots allt upp intressanta ämnen och är överlag tänkvärd. Det är en engagerande och välgjord film, och man bryr sig om åtminstone vissa av rollfigurerna.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt om än föga originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och Ben Affleck - som definitivt inte tillhör någon av mina favoritskådisar - gör faktiskt en ovanligt bra rolltolkning och han gör här en mer nedtonad och realistisk roll än vanligt. Chris Cooper och Tommy Lee Jones är också riktigt bra, och Rosemarie DeWitt är utmärkt som Bobbys fru. Alla gör bra ifrån sig, och det finns inte ett enda svagt kort i ensemblen.

The Company Men är en intressant och högaktuell film, men som tyvärr också har en lite för tunn story och ett ojämnt tempo. Genom några onödiga brister blir den aldrig riktigt lika fascinerande eller minnesvärd som den hade potential att bli, och den saknar det där lilla extra för att verkligen sticka ut. Men med en intressant story, en realistisk handling med sinne för detaljer och utmärkta skådespelare kan man komma ganska långt, och i slutändan blir The Company Men därför ändå en ganska bra film som är väl värd att se. Betygsmässigt stannar det på en svag sjua, och även om det på intet sätt är dåligt så är det lite tråkigt då filmen haft potential att bli betydligt bättre än så.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 6.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, innan ett flertal trailers visas (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS 6.1. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt om än knappast förvånande för en film som inte visats på bio.

Recensionen skriven: 22 november 2011
Senast uppdaterad: 23 november 2011

Recensionen har lästs 3288 gånger av 1754 personer, sedan den 22 november 2011