Manusförfattare: Paul Andrew Williams
David - Andy Serkis Peter - Reece Shearsmith
Tracey - Jennifer Ellison Andrew - Steven O'Donnell
Bonden - Dave Legeno Arnie - Danny Nussbaum
Muk Li San - Logan Wong Chun Yo Fu - Jonathan Chan-Pensley

© STEEL MILL (YORKSHIRE) LIMITED / UK FILM COUNCIL 2008

Den engelska manusförfattaren och regissören Paul Andrew Williams är relativt framgångsrik i Storbritannien, men är i Sverige tämligen okänd. Hans mest kända verk är för de flesta den prisbelönade London to Brighton från 2006, men nu har han gett sig på en genre som en gång i tiden knappt existerade men som på senare tid har kommit fler och fler filmer inom - nämligen rysarkomedier. Bröderna David och Peter vill tjäna pengar till varje pris, och kidnappar därför den unga kvinnan Tracy, vars pappa är stenrik, för att få ut pengar på lösensumman. Men Tracy är inte så hjälplös som hon ser ut, utan lyckas att ta sig loss. Hon smiter därför därifrån och tar med sig Peter som gisslan. Problemet är bara det att det i byn också finns en allt annat än trevlig bonde, så att fly därifrån är inte riskfritt...

I en rysarkomedi borde man kunna förvänta sig två grundläggande element - humor och skräck. Den lilla detaljen verkar dock den här regissören ha glömt bort, för ärligt talat finns inte alltför mycket av någotdera. Framförallt är det inte mycket till humor, och jag skrattade inte en enda gång. Det förekommer några fyndiga dialoger och småroliga händelser med svart humor, men särskilt roligt blir det aldrig och längre än till leenden gick det åtminstone inte för mig. Kanske kan engelsmännen hitta något roligt i det här - recensionerna i England verkar sannerligen antyda det i alla fall - men jag gjorde det i alla fall inte. Det är heller inte mycket alltför mycket till skräck. Det är spännande och lite obehagligt, men det går sällan eller aldrig över till ren skräck. Trots allt fungerar The Cottage ganska väl under dess första halva. Det är småroligt, och duger ganska väl som drama. Man får lära känna rollfigurerna någorlunda väl, och bryr sig om vad som händer. Men under den andra halvan förändras filmen rejält - den lilla humor som trots allt fanns försvinner helt, och allting förvandlas till ett enda stort våldsamt blodbad. Bara för att det är våldsamt betyder det dock inte att det automatiskt fungerar som rysare, för jag blev i alla fall aldrig skrämd utan snarare avtrubbad. Allting blir extremt oengagerande, och mot slutet bryr man sig inte det minsta om vad som kommer att hända. Det blir helt enkelt allmänt tråkigt, och under hela den andra halvan står det ganska stilla och filmen leder ingenstans. Det blir heller inte bättre av att ingen av karaktärerna är alltför sympatiska, och att alla är tämligen endimensionella och periodvis närmast karikatyrartade. Den lider också av stora trovärdighetsproblem, och särskilt under den andra halvan beter sig somliga rollfigurer allt annat än realistiskt. Eller hur trovärdigt är det exempelvis att två personer som svävar i livsfara och har en galning efter sig, helt plötsligt stannar upp för att gräla och argumentera om allt möjligt...? Det blir också ganska förutsägbart, och några stora överraskningar väntar inte. Jag satt hela tiden och väntade på någon slags oväntad vändning, men något sådant kom aldrig. Slutet lämnar också en hel del övrigt att önska, och känns som ett stort antiklimax. Manusförfattaren verkar inte heller ha mycket till fantasi, för någon särskilt originell film är det inte och klyschorna är många. Dialogen lämnar också en del övrigt att önska, och ibland verkar det som att manusförfattaren bara vill försöka överträffa sig själv med så många svordomar som möjligt - vare sig det verkligen passar eller inte. Förvisso är filmen tekniskt ganska välgjord, men några nya och intressanta kameravinklar eller scenografi som sticker ut syns inte till. Specialeffekterna är fullt godkända, och där syns det att filmmakarna gjort vad de kunnat med den låga budgeten. Skådespelarinsatserna är också bra. Andy Serkis (som annars mest verkar föredra att inte synas så väl, efter roller som King Kong samt Gollum i Sagan om ringen-trilogin) och Reece Shearsmith gör bra ifrån sig som allt annat än framgångsrika och intelligenta kidnappare. Såpaskådisen Jennifer Ellison är en duktig skådis, men här verkar hennes enda insatser vara att se söt ut, ha stora bröst och svära så mycket som möjligt. Överlag hade jag väntat mig mycket mer av The Cottage. Paul Andrew Williams verkar ha haft stora problem att bestämma sig för vilken genre den egentligen ska tillföra. Resultatet blir att all humor finns under filmens första halva, medan all skräck finns under den andra halvan. Och då finns det heller inte några store mängder av någotdera... Men den lilla humor som trots allt finns, den ganska underhållande första halvan och den välgjorda stilen räddar filmen från att bli en katastrof. Om man älskar genren och brittisk humor kan den därför kanske vara värd ett försök när den visas på TV, men hade jag lagt ner pengar på den hade jag känt mig lurad. Därför kan betyget inte bli högre än en svag fyra, och det enda som räddar den fjärde stjärnan är filmens första halvtimme.

DVD-utgåvan kommer från SF, och har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS, även om undertecknad inte har utrustning för att kunna lyssna på det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte nämnvärt. Filmen är textad på de fem nordiska språken, men tyvärr inte på engelska. Det finns heller ingen text för hörselskadade, vilket är beklagligt om än inte ovanligt. När man matar in skivan, möts man av en distributörsjingel som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter, vilket följs av trailers för flera andra filmer (som dock går att hoppa förbi). Därefter visas huvudmenyn, som är enkel men stilren och tyvärr enbart finns på engelska. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial. Dock hittar jag inget som tyder på att den brittiska eller amerikanska DVD-utgåvan har något extramaterial heller, även om jag inte helt kan utesluta det.

Recensionen skriven: 22 oktober 2008
Senast uppdaterad: 22 oktober 2008

Recensionen har lästs 4071 gånger av 2227 personer, sedan den 22 oktober 2008