Manusförfattare: David Scarpa, baserat på tidigare filmmanus av Edmund H. North
Svensk distributör: Twentieth Century Fox (Sweden) AB
Helen - Jennifer Connelly Klaatu - Keanu Reeves
Jacob - Jaden Smith Regina Jackson - Kathy Bates
Professor Barnhardt - John Cleese Michael Granier - Jon Hamm
John Driscoll - Kyle Chandler Översten - Robert Knepper

En genre som alltid förblivit populär i aldrig sinande ström är science-fiction, och en av de första kända filmerna inom genren var 1951 års prisbelönade succéfilm The Day the Earth Stood Still regisserad av Robert Wise och baserad på en novell. När nu världen förärats med ännu en nyfilmatisering har just denna klassiska film varit utgångspunkten, och den här gången är det den relativt okända regissören Scott Derrickson - mest känd för filmen Besatt - som stått för regin.tillsammans med den ganska orutinerade manusförfattaren David Scarpa. I centrum står rymdforskaren Helen Benson, som undervisar på ett universitet och tar hand om sin styvson Jacob efter att hennes man och Jacobs pappa dött för en tid sedan. En dag blir Helen ombedd (eller tvingad, hur man nu vill se på saken) att hjälpa den amerikanska militären och regeringen i en nödsituation - ett meteoritliknande föremål håller på att kollidera med jorden, och de behöver all hjälp de kan få för att förhindra katastrofen. Men det är ingen meteorit; det är en rymdfarkost som kommit till jorden, och landar i New York. Från det stora rymdklotet kommer en utomjordisk varelse och en gigantisk robot. Varelsen får snart mänsklig skepnad, och verkar relativt lugnt ställd. Han kallar sig Klaatu. Den amerikanska regeringen, med försvarsministern i spetsen, isolerar honom och vill inte att vare sig han ska kunna komma ut eller något annat lands förespråkare ska kunna komma in. Helen börjar inse att det inte är alltför smart, och hjälper därför Klaatu att fly. Klaatu säger sig vara "vänligt sinnad mot jorden", men frågan är vad det egentligen innebär i praktiken...

Jag har tyvärr inte sett 1951 års originalfilm och heller inte läst den litterära förlagan, och kan därför inte bedöma hur väl filmen håller sig till originalet. Även om man bortser från 1951 års film kan man inte påstå att det här är en särskilt originell film, och ett flertal filmer med liknande grundstory och tema har gjorts genom åren. Det gör dock inte så mycket, och jag blev positivt överraskad av The Day the Earth Stood Still. Det är en intressant och välgjord film, och intresset hålls vid liv den största delen av tiden. Trots att det mesta verkar bekant, så har det trots allt gjorts en viss ny vinkling och det mesta håller hög kvalitet. Fotot är snyggt och genomarbetat, och specialeffekterna håller hög klass. Skådespelarna är överlag utmärkta, och i synnerhet Jennifer Connelly är utmärkt som Helen. Hon spelar starkt och trovärdigt, och gör en imponerande rolltolkning. Keanu Reeves har en betydligt lättare uppgift som utomjordingen Klaatu. Då rollfiguren ska vara neutral och intetsägande, och inte visa några som helst känslor, så kan nästan vem som helst spela den rollen med bra resultat. Han gör en bra insats, men utmärker sig inte nämnvärt. 10-åriga Jaden Smith, son till Will Smith, gör en bra insats som Helens styvson Jacob, men det är en otacksam uppgift då rollfiguren är ganska odräglig under filmens första hälft. Dock märks det att fokuset legat på visuella och produktionsmässiga aspekter, och manuset är egentligen det svagaste kortet. Det finns en del logiska luckor, och vi får inte allting klart för oss. Exempelvis får vi aldrig veta var utomjordingen egentligen kommer från, eller hans uppgifter. Även om filmen hinner gå in på en djupare innebörd, så har det gått lite för snabbt framåt och många frågetecken kvarstår. Dessutom dras helhetsintrycket ned av ett orealistiskt slut, som går lite för fort framåt och det känns lite onaturligt. Förvisso brukar science-fictionfilmer sällan bli naturliga, men trots allt är det ju inte fel att ändå satsa på att få det hela att kännas någorlunda naturligt och realistiskt i möjligaste mån. Filmen har en bra sensmoral, men den har blivit lite outvecklad och förenklad, vilket till viss del förringar avsikten med budskapet. Med ett mer finslipat och utvecklat manus hade det här kunnat bli en höjdarfilm, men kanske beror de här bristerna lika mycket på 1951 års originalmanus. Men trots allt väger de positiva aspekterna över, och att The Day the Earth Stood Still är en bra film som är väl värd att se kan inte förnekas. Tiden går relativt fort och intresset hålls vid liv, även om ett lite jämnare tempo inte hade skadat - periodvis går det ganska segt, medan det vid några tillfällen går lite väl onaturligt snabbt. Enbart sett till manuset hade filmen inte förtjänat ett så bra betyg, men filmen har trots allt en så välgjord atmosfär och känsla att man lever sig in till fullo, varför jag trots allt ger den en stark sexa i betyg.

Recensionen skriven: 11 december 2008
Senast uppdaterad: 12 december 2008

Recensionen har lästs 4070 gånger av 2094 personer, sedan den 11 december 2008