Una Pleasance - Sacha Horler Beulah Harridiene - Kerry Fox
Irma Almanac - Julia Blake Percival Almanac - Barry Otto
Marigold Pettyman - Alison Whyte Evan Pettyman - Shane Bourne
Muriel Pratt - Rebecca Gibney William Beaumont - James Mackay
Tilly som barn - Darcey Wilson Molly som ung - Lucy Moir
Stewart Pettyman - Rory Potter Gertrude som barn - Olivia Sprague

Året är 1951, och Myrtle Dunnage som numera kallar sig Tilly återvänder till sin hemstad Dungatar ute på den australiensiska vildmarken. För flera decennier sedan anklagades hon för mord på en klasskompis när hon var 10 år gammal, och skickades bort; och efter det har hon aldrig sett sin mamma Molly. Men nu är Molly sjuk och Tilly, som numera är en duktig sömmerska och kläddesigner, måste återvända till Dungatar för att ta hand om henne. Hon tas dock inte direkt emot med öppna armar, för hela samhället ser på Tilly som en galen mördare och vill helst inte ha någonting alls med henne att göra. Åtminstone fram tills dess att det går upp hur fina klänningar Tilly kan göra... Under tiden vill hon desperat få veta vad som egentligen hände denna ödesdigra dag 1926 då Stewart Pettyman dog på skolgården; en dag som Tilly har förträngt och inte alls minns.

Australiensiska filmer är vi inte bortskämda med i Sverige, i synnerhet inte sådana som faktiskt går upp på bio. Därför är det välkommet med en renodlad australiensisk produktion, och The Dressmaker är överlag en bra film. Den har en intressant story och har en förhållandevis originell och nyskapande stil. 1950-talsmiljön passar bra, och filmen erbjuder många nyanser och ett relativt djupsint manus. Det är tänkvärt och finns många bottnar, samtidigt som det är underhållande. Överlaq är det en engagerande film, som har en intensitet som jag uppskattar. Trots en relativt lång speltid på ganska precis två timmar blir det därför aldrig segt eller tråkigt, utan intresset hålls vid liv på ett elegant sätt.

Här finns en del charm och det är småroligt mellan varven. Samtidigt är det ett djupsint och mörkt drama, som också är ganska deprimerande. Det är berörande och bitvis gripande, och vid åtminstone ett par tillfällen är det nästan omöjligt att hålla tårarna borta. I synnerhet Tilly har blivit en nyanserad rollfigur som man hela tiden tycker om. Bland de övriga rollfigurerna varierar det från en del nyanser till rena vandrande klichéer, men det rör sig egentligen bara om mamma Molly, Gertrude och Teddy som har fått några nyanser att tala om. Men det förblir i alla fall fascinerande och underhållande från början till slut.

Men de blandningar mellan olika genrer som filmen ägnar sig åt fungerar ärligt talat lite si och så. När filmen försöker vara allvarlig är den riktigt bra och ett starkt drama som inte lämnar någon oberörd. När den istället försöker sig på att vara rolig fungerar det sämre, och medan det ibland faktiskt är genuint rolig så börjar filmen bitvis att komma farligt nära gränsen för buskis. Det är lite för ojämnt, och mellan varven upplevs intrigen så pass överdriven att det är nästan omöjligt att ta den på allvar. Det kan väl ändå inte ha varit meningen...? Regissören och manusförfattaren hade nog vunnit på att fokusera på det mer seriösa dramat, för under de stunderna är filmen svårslagen. Men att mitt bland de gripande scenerna försöka vara rolig med någon slags märklig svart humor fungerar ofta si och så, och under några stunder blir det på tok för mycket av allt. Det förekommer också några scener med gammaldags slapstick-komik, vilket jag har lite svårt för och som framförallt skär sig mot filmens mer djupsinta aspekter.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk tillsammans med många vackra vyer från Australien. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra. Framförallt är Kate Winslet utmärkt i huvudrollen som Tilly, och hon gör en trovärdig och naturlig rollprestation helt utan överspel. Åtminstone för mitt halvotränade öra är hennes australiensiska dialekt också över förväntan. Judy Davis är också bra som hennes mamma, även om hon ibland balanserar på gränsen till överspel. Liam Hemsworth är riktigt bra som Teddy och Sarah Snook gör allt som går av den intressanta men tyvärr lite underutvecklade rollen som Gertrude. Caroline Goodall spelar dock över ganska påtagligt i rollen som Elsbeth och Julia Blake är inte så mycket bättre som Irma. Då dessa båda skådespelerskor brukar spela bättre än så här kan jag inte dra någon annan slutsats än att överspelet bör åtminstone delvis vara regins fel.

The Dressmaker är en bra och välgjord men tyvärr också lite ojämn film. Storyn är intressant och fascinerande, och genom en ovanlig stil hålls intresset vid liv på ett effektivt sätt. Det är charmigt, småroligt och berörande, och det är en film man inte lär glömma i första taget. Men ibland får jag känslan av att Jocelyn Moorhouse inte riktigt vetat vilket ben hon ska stå på, då filmen blandar flera olika genrer hej vilt och går från djupsint och gripande drama till (nästan) fars inom loppet av några sekunder. Oftast håller sig filmen på en rimlig nivå, men ibland blir det alldeles för överdrivet - det påverkar tyvärr helhetsintrycket och gör att man får en något besk eftersmak. Tråkigt, för i sina bästa stunder är det en väldigt bra och stark film. Trots bristerna är det dock ändå en bra film som är väl värd att se för de flesta, men den ojämna stilen gör att jag ändå inte med gott samvete kan ge den mer än en stabil sjua i betyg.

Recensionen skriven: 2 juni 2016
Senast uppdaterad: 2 juni 2016

Recensionen har lästs 2465 gånger av 1436 personer, sedan den 2 juni 2016