Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Shane - John Hawkes Jean - Aubrey Plaza
Carrie - Alia Shawkat Tim Geer - Frank Langella
Ned - Ciarán Hinds Lyle - Primo Allon
Keith - Benjamin Rogers Luanne - Lucia Frangione
Pastor John Morris - Gary Hetherington Mr. Bromley - Eric Keenleyside
Donald R. Thomas - Amitai Marmorstein Bekymrad kvinna - Christine Willes

Bartendern Pierre Hunter flyttar tillbaka till sin hemstad i Wisconsin efter att hans föräldrar dött. Efter att han råkar falla ner i en brunn ute i skogen och nästan dör blir han räddad av den mystiska Stella. Hon lever ensam i ett öde hus, och behöver Pierres hjälp med att sätta dit yrkesbrottslingen Shane som tidigare bränt ner ett hus. Därigenom kommer Pierre också snart i kontakt med den inte helt stabila Shane, och det är inte riskfritt.

The Driftless Area är en av dem mest udda filmer jag sett på åratal. För det här liknar ärligt talat inget man tidigare sett, och det är en mycket annorlunda och originell film. Faktiskt så vansinnigt udda att jag inte ens kan avgöra riktigt vad jag tycker om den... Storyn är intressant och fängslande, men mycket surrealistisk och svår att få något riktigt grepp om. Man dras in i handlingen på ett effektivt sätt, men ärligt talat förstår man inte alltför mycket; åtminstone inte till en början. Det här är ingen film man kan slötitta sig igenom, utan här måste man vara uppmärksam och fokuserad varenda sekund för att inte missa någon viktig ledtråd.

Det är en lågmäld film, som helt undviker övertydlighet och inte presenterar några enkla svar. Här gäller det att läsa mellan raderna för att förstå vad som egentligen pågår, och även då är det vissa aspekter man inte tydligt får något grepp om - en del måste man gissa sig till, och det är mycket möjligt att jag missat några subtila ledtrådar som hade kunnat förklara ännu mer. Det är rörigt, ganska svårbegripligt och dessutom med ett stort persongalleri. Men trots att man inte riktigt vet vad man ska tycka och tänka om denna närmast bisarra film, så dras man ändå in i handlingen på ett övertygande sätt.

Det förblir engagerande och riktigt fängslande, och i och med den invecklade intrigen sitter man på helspänn hela tiden för att observera varenda liten detalj. Inte för att man nödvändigtvis blir så mycket klokare, men det faktum att man trots allt förblir engagerad även när man knappt förstår något säger en del om filmens kvalitet. Det är en finstämd och avskalad film, som har en fantastisk stämning och atmosfär. Det är vackert, charmigt och småroligt; och man får skratta lite då och då fastän det överlag absolut inte är en komedi.

Här finns också ett påtagligt djup, och det är ganska tänkvärt och med många filosofiska diskussioner. Det är starkt och minnesvärt, och både till stil, känsla och story är det en oerhört udda och ärligt talat ganska märklig film. Här finns mycket som man inte blir klok över, men är man uppmärksam kan man åtminstone komma med kvalificerade gissningar om det mesta. Det här är verkligen ingen film som kommer att passa alla, men uppskattar man exempelvis David Lynchs filmer och serier lär man även uppskatta denna; för här finns en del likheter med David Lynch samtidigt som dialogen och en del av intrigen mer påminner om bröderna Coen. Jag är inte säker på att jämförelserna med dessa filmmakare är till den här filmens fördel, men jag måste medge att jag blev ganska begeistrad av den här bisarra filmen trots att jag minst lika ofta mest blev allmänt förvirrad.

Men jag måste medge att fastän filmen absolut har många kvaliteter, så har det ändå gått en smula för långt med den här annorlunda och skruvade stilen. Det är svårt att hålla koll på vem som är vem, då det finns många rollfigurer och vi inte får lära känna alla så bra som jag hade önskat. Jag hade framförallt velat se mer av Pierres bästa vän Carrie, som är en intressant och charmig karaktär men som vi egentligen inte får veta mycket om och som i slutändan heller inte är alltför viktig för storyn. Shane har också blivit ganska stereotyp och den enda svartvita karaktären utan egentliga nyanser. Jean har också blivit en underutvecklad och i slutändan ganska poänglös rollfigur, som antingen borde ha utökats eller skrivits ut helt. Det förekommer också några logiska luckor, eller åtminstone detaljer som åtminstone för mig inte helt hänger ihop logiskt - i och med den invecklade storyn kan jag dock inte garantera att det faktiskt är logiska luckor, för jag kan ha missat någon väsentlig ledtråd någonstans; men några scener känns i alla fall inte helt logiska.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk och en del vackra vyer; allt undertecknat norska Daniel Voldheim, som filmat med ett effektiv tidlös stil. Dialogen är mycket udda, med många filosofiska diskussioner och en slags överdriven men samtidigt nästan trovärdig stil. Jag kan ärligt talat inte riktigt bestämma mig för om dialogen är smart och genialisk eller mest allmänt nonsens. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Zooey Deschanel är lysande som Stella, och gör en stark och trovärdig rollfigur som förblir mystisk och som man aldrig riktigt får något grepp om. Zooey gör en fantastisk insats, och övertygar alla med sina gester och minspel. Alia Shawkat är också mycket bra som Carrie, men får tyvärr inte så mycket att jobba med som jag hade önskat. Aubrey Plaza är som vanligt bra, men får ännu mindre att arbeta med och syns bara i några få scener. Jag är inte riktigt lika förtjust i Anton Yelchin, som visserligen spelar bra men som känns en smula känslokall och stel; vilket kanske beror på rollfiguren och kanske inte.

The Driftless Area är ingen film som de flesta kan vara likgiltiga inför, för det här är en väldigt udda, originell och surrealistisk film som är svår att få något grepp om. Det är invecklat, skumt och mystiskt; men samtidigt engagerande och charmigt. Jag uppskattar den lågmälda och minimalistiska stilen, även om det ibland kan bli lite för lågmält och svårbegripligt. Kanske hade filmen vunnit på en översyn av manuset, för det finns lite för många rollfigurer för att kunna göra karaktärsporträtten rättvisa under en så pass kort film (en och en halv timme). Men fastän jag inledningsvis var så förbryllad att jag inte ens kunde avgöra om jag tyckte om filmen eller inte, så måste jag medge att den i efterhand har växt i min skalle; och nu tycker jag faktiskt att det är en bra film. Att sätta betyg på en så extremt annorlunda film är svårt, men till sist väljer jag trots allt en halvstark sjua i betyg.

DVD-utgåvan (filmen har inte släppts på Blu-Ray) erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1 och ljud i Dolby Digital 5.1 på engelska samt fyra dubbade ljudspår. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på 14 olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, och heller ingen vanlig engelsk text. Textningen är stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter nås vi av en språkvalsmeny följt av varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska.

Som enda bonusmaterial hittar vi en 15 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen består av intervjuer med skådespelare, regissör och romanförfattaren Tom Drury. Det är ganska intressant och innehåller en del matnyttigt, även om det i vanlig ordning också innehåller en hel del allmänt "ryggdunkande" och skryt över de inblandade. Där tar det roliga slut, och bonusmaterialet har tyvärr ingen svensk text; men det finns i alla fall engelsk text som är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 15 juni 2016
Senast uppdaterad: 15 juni 2016

Recensionen har lästs 2791 gånger av 1496 personer, sedan den 15 juni 2016