Producent: Robert Walpole
Regi: Conor McPherson
Manusförfattare: Conor McPherson & Billy Roche, baserat på en novell av Billy Roche
Michael Farr - Ciarán Hinds Lena Morell - Iben Hjejle
Sarah Farr - Hannah Lynch Thomas Farr - Eanna Hardwicke
Nicholas Holden - Aidan Quinn Malachy - Jim Norton

Den irländska författaren Billy Roche har etablerat sig som en teaterförfattare som skrivit och satt upp flera framgångsrika teatrar på Irland. Med start 1986 har han också skrivit böcker, och debuterade med romanen Tumbling Down. På senare år har han blivit mest känd för sin novellsamling Tales from Rainwater Pond från 2006 (mig veterligen aldrig utgiven i Sverige), och nu har Billy också debuterat som manusförfattare i en film som bygger på en av novellerna i denna samling. Den irländska filmen The Eclipse (som inte har något samband med Twilight-filmen med mycket snarlik titel) regisserades av teaterregissören Conor McPherson som tidigare också gjort tre långfilmer mellan 1997 och 2003. Filmen vann priser på Irish Film and Television Awards för bästa film och bästa manus, men har i Sverige släppts direkt på hyr-DVD.

Handlingen utspelas på Cobh på Irland, där änklingen Michael Farr lever ett stillsamt liv med sina två barn efter att hans fru dog två år tidigare. Men på sistone har han upplevt alltmer märkliga ljud i huset de bor, och ibland tycker han sig även se skuggor av någon. Han är nu värd för en litteraturfestival i staden, och som del av den måste han ta hand om författarinnan Lena Morelle, som just skrivit romanen "The Eclipse" som behandlar ämnet spöken. Michael och Lena kommer varandra allt närmare, men samtidigt blir situationen i Michaels hus än mer otäck då hans svärfar verkar spöka för honom; trots att han inte ens är död...

The Eclipse är en ovanlig och originell film, som inte liknar något man tidigare sett. Den blandar olika genrer såtillvida att man knappt kan benämna den något specifikt. På omslaget kategoriseras filmen som en thriller, men det är en sanning med modifikation. Här är det egentligen ingen spänning i traditionell bemärkelse, och därmed ingen egentlig thriller. Det är snarare ett ganska långsamt och lågmält drama, och som kryddats av några få riktigt otäcka scener där man hoppar högt. Därför är rysardrama en mer rättvis genre, men 90% av filmen är mer eller mindre ett vanligt drama. Det är en intressant story, och filmen har blivit mycket engagerande och fängslande.

Tempot är lågt, och filmen tar god tid på sig att presentera utgångsläget och ännu längre tid för att presentera huvudkonflikten. Egentligen händer inte alltför mycket, men samtidigt är det ganska djupt. Det är en finstämd och lågmäld film, som förmedlar en imponerande stämning och atmosfär. Överlag känns det trovärdigt, även fast vissa inslag känns lite väl långsökta. Vissa av de övernaturliga inslagen utmanar ens fantasi lite väl mycket, även om allt kan tolkas på mer än ett sätt och man inte kan utesluta naturliga förklaringar. Det är ett fint koncept, och överlag fungerar filmen riktigt väl. Trots den långsamma stilen känns det hela tiden fascinerande och engagerande, och trots en tunn story blir det aldrig segt eller tråkigt. Vid några få tillfällen blir det också både obehagligt och ibland riktigt kusligt, där man hoppar högt och får gåshud. I och med att filmen till största delen är ett stillsamt drama, så blir dessa effektfulla skräckinslag mycket effektiva - man blir aldrig avtrubbad, och får heller inga förvarningar till att hemskheter väntar genom musik eller andra traditionella filmtrick. Det är ett smart och originellt grepp, och gör att blandningen mellan drama och skräck fungerar riktigt väl.

Problemet är att det ibland blir lite väl kryptiskt, och en del scener är omöjliga att bli riktigt klok på. När filmen är slut återstår ett flertal obesvarade frågor, och en del scener känns allmänt kryptiska och svårförståeliga. Kanske finns det någon förklaring om man är uppmärksam nog, då det finns en del symbolik av olika slag, men i så fall är det väldigt subtilt. Man får heller inget riktigt grepp om många av rollfigurerna, i och med att vi inte får någon egentlig bakgrundsinformation eller får någon djupare inblick i deras liv innan filmen började. Både Michael och Lena känns ändå nyanserade och äkta, men jag saktar mer bakgrundsinformation om vilka de är och vad som hänt tidigare. Värst är det med Nicholas, som blivit för klichéartad och stereotyp, och som heller inte får minsta lilla djup. Det gör att han ofta känns ganska onödig för storyn, och har fått en större roll än vad det fanns skäl till. Framförallt störde jag mig över en fyllescen med Nicholas i Lenas hus, som känns allmänt malplacerad och som blir alldeles för mycket. Det påminner nästan om en fars, och det passar inte alls in i sammanhanget.

Men det kanske största problemet med The Eclipse är att det blivit lite för tunt och speltiden för kort. När sluttexterna börjar rulla har det bara gått 1 timme 20 minuter, och det är verkligen i kortaste laget. Filmen slutar abrupt och öppet, utan någon egentlig förklaring. Jag hade velat se mer av vad som händer efteråt, och även få fler förklaringar om vad tanken egentligen var med allt. Det händer också lite för lite, och jag hade velat se ett större djup och ett större innehåll. Det är absolut en djup och minnesvärd film, men jag saknar ändå något och hade velat ha ett mer omfattande innehåll för att det verkligen skulle kunna bli den pärla som den haft potential att bli.

Fotot är dock förstklassigt, och det är en mycket vacker film med vackra vyer och ett effektivt bildspråk. Musiken håller varierande klass. En del bakgrundsmusik är passande och stämningsfull, men en del annan musik (i synnerhet den kyrkoliknande musik som spelas vid ett flertal tillfällen) tar överhanden för mycket och distraherar från själva handlingen. Tanken med bakgrundsmusik är just att den alltid ska ligga just i bakgrunden, men det verkar filmteamet här ha missat. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och både Ciarán Hinds och danska Iben Hjejle är utmärkta i huvudrollerna. Den enda som inte riktigt övertygar fullt ut är Aidan Quinn, som visserligen spelar bra men som ibland går över gränsen till överspel.

The Eclipse är absolut en riktigt bra film, som är både ovanlig och stark. Den engagerar hela tiden, och trots den tunna och långsamma storyn blir det aldrig segt. Filmen är minnesvärd, men samtidigt saknar jag ett lite större djup och ett större innehåll som hade kunnat göra filmen ännu bättre. The Eclipse är absolut intressant och sevärd för de allra flesta, men i avsaknad av det där lilla extra stannar betyget på en sjua. Jag lyckas inte heller att förstå logiken bakom den kryptiska titeln...

Av någon märklig anledning har The Eclipse enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Då det är en film som åtminstone somliga lär vilja se om flera gånger, så är det ett märkligt beslut och kostnadsskillnaden mellan att släppa en film som hyrfilm och även som köpfilm tycker jag borde vara relativt liten. Bilden är i anamorfisk Widescreen i det udda formatet 2,10:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men endast engelskspråkig. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt då jag gärna hade velat veta mer om inspelningen och tankarna bakom filmen. Med tanke på att det är en independentfilm som inte visats på bio kan jag inte påstå att jag blir förvånad över avsaknaden av bonusmaterial men icke desto mindre är det tråkigt.

Recensionen skriven: 22 oktober 2010
Senast uppdaterad: 22 oktober 2010

Recensionen har lästs 3838 gånger av 2003 personer, sedan den 22 oktober 2010