Mike Fletcher - John Cusack Kelsey Walker - Jennifer Carpenter
Abby Fletcher - Mae Whitman Gary Gemeaux - Dallas Roberts
Shelley - Sonya Walger Tad - Michael Trevino
Crystal - Cindy Sampson Brittany - Mageina Tovah
Emma - Ksenia Solo Darryl - Gary Anthony Williams
Steve - Conrad Pla Jed Fletcher - Vincent Messina

Kriminalinspektören Mike Fletcher och hans kollega Kelsey Walker jobbar på mordroteln, och utreder en misstänkt seriemördare då ett flertal prostituerade kvinnor försvunnit spårlöst; varav de flesta inte anmälts saknade förrän lång tid efter försvinnandet. De första kvinnorna försvann för flera år sedan, men fortfarande har inga kroppar påträffats. Men fallet blir mer personligt än beräknat när Mikes 17-åriga dotter Abby plötsligt försvinner på väg till sin pojkvän, och tros ha blivit kidnappad av samma gärningsman. Nu är det ont om tid att hitta Abby innan det är försent, och Mike tvingas ta sig en del juridiska friheter med utredningen...

Det här är inte direkt någon originell film, och jag har tappat räkningen på antal filmer där döttrar (för av någon anledning är det alltid döttrar; aldrig söner) till poliser eller agenter blir kidnappade. Men å andra sidan är det ju ett tacksamt ämne att göra film på, som nästan alltid blir engagerande. The Factory är inget undantag, utan är en intressant och fängslande film som håller intresset vid liv. Det faktum att filmen bygger på verkliga händelser ökar förstås intresset, och det är utan tvekan en fascinerande och otäck historia som tas upp. Det är också en ganska obehaglig film, med en del otäcka om än osannolika scener.

Det är lätt att bry sig om Abby och Mike, trots att Abby inte direkt hinner visa upp några många nyanser och trots att Mike tar lagen i egna händer en smula för mycket. Men det är engagerande, otäckt och intressant, och det är också en ganska spännande film. Efter en något trög inledning får filmen ett föredömligt intensivt tempo, som gör att man aldrig hinner tappa intresset och hela tiden bryr sig om vad som ska hända. Mike och till viss del även kollegan Kelsey hinner få en del nyanser, även om ingen blir alltför mångbottnad. Jag uppskattar att Abby inte bara är ett passivt offer som väntar på att bli räddad, utan faktiskt försöker att göra något åt mardrömmen själv; även om hennes möjligheter är kraftigt begränsade i och med situationen. Jag uppskattar också att filmen inte enbart kretsar kring Mike, på samma sätt som i de flesta filmer där någon tar lagen i egna händer, utan att kollegan Kelsey trots allt hjälper till och är närvarande vid många scener.

The Factory skiljer sig från många andra filmer genom vinklingen, då vi här får följa både polisernas sökande och parallellt även gärningsman och offer. Man kan nog ha olika åsikter om det är en fördel eller inte, då det absolut finns en viss poäng med filmer där vi inte vet mer än poliserna, men å andra sidan gör det här att filmen sticker ut från mängden och erbjuder en extra dimension. Trots det hinner gärningsmannen aldrig få några nyanser, utan framstår som en spritt språngande galen psykopat; och vi får ingen rimlig förklaring till varför han gör som han gör. Det är knappast ovanligt, och i verkligheten får man väl heller knappast förklaringar särskilt ofta, men filmen hade trots allt haft potential att erbjuda fler nyanser till gärningsmannen i och med den ovanliga vinklingen.

Till stora delar är det här en ganska förutsägbar film, och det mesta som händer under den första dryga timmen behöver man inte direkt vara ett geni för att förutspå. Men allting förändras mot slutet, då det uppstår en mycket oväntad vändning som åtminstone jag inte lyckades förutspå. Jag känner mig lite kluven till just den vändningen. Det medför visserligen att filmen blir betydligt mer oförutsägbar och mer minnesvärd, men orsakar å andra sidan vissa logiska luckor och känns som att vändningen kommer från tomma intet utan några tidigare ledtrådar till det. Jag tycker bättre om oväntade vändningar som faktiskt känns logiska i efterhand, och där man med facit i hand förstår hur allting hänger ihop och kan se tecken till det; här verkar allting komma från tomma intet på ett inte helt tillfredsställande sätt. Jag ställer mig också frågande till hur det egentligen låg till med de verkliga händelserna som filmen bygger på, för jag har ärligt talat svårt att tro att det i verkligheten skulle ha gått till exakt så som skildras här. Det förekommer också en del trovärdighetsproblem och logiska luckor, inte bara i slutet även om det blir mest påtagligt där.

Skådespelarinsatserna är ganska bra, men de flesta kommer inte upp i någon alltför imponerande klass. John Cusack gör en stabil och bra rollprestation, samtidigt som man får intrycket att han inte direkt tar ut sig för den här rollen. Jennifer Carpenter är bra som Kelsey. Dallas Roberts är ganska bra i den otacksamma rollen som Gary, men balanserar ibland på gränsen till överspel. Den bästa rollprestationen står egentligen Mae Whitman för, men hon får å andra sidan tyvärr inte så mycket att arbeta med i rollen som den kidnappade dottern Abby.

The Factory är en välgjord och underhållande film, som är spännande, obehaglig och fascinerande. Den engagerar från början till slut, men helhetsintrycket sänks av de logiska luckor som uppstår mot slutet av filmen i vad som ser ut att vara ett desperat försök att få filmen mer oförutsägbar - förvisso ett lovvärt initiativ, men jag är inte riktigt nöjd med sättet det skett på här. Men det är ändå en bra och fullt sevärd film, fast bristerna gör att jag nöjer mig med en svag sjua i betyg.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska (dock inte danska), men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är i minsta laget men är förhållandevis lättläst och håller en relativt hög kvalitet. Det finns ett fåtal översättningsmissar, men ingenting grövre. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men endast på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är lite tråkigt men knappast förvånande för genren.

Recensionen skriven: 8 mars 2013
Senast uppdaterad: 9 mars 2013

Recensionen har lästs 3746 gånger av 2168 personer, sedan den 8 mars 2013