Wayne Von Clasen - Robert Forgit John Gentile - Michael McGrady
Debbie Peters - Gia Mantegna Clate Johnson - Curtis Jackson
Allie Halcombe - Radha Mitchell Fran Hansen - Katherine LaNasa
Carl Galenski - Brad William Henke Jodi Brandon - Olga Valentina
Chelle Ringell - Jodi Lyn O'Keefe Ed Stauber - Matt Gerald
Bob Jent - Kevin Dunn Gregg Baker - Ryan O'Nan

En av USA:s värsta och delstaten Alaskas i särklass värsta seriemördare heter Robert Hansen, som mellan 1971 och 1983 mördade minst 17 - 21 unga kvinnor; men som misstänks ha mördat ännu fler personer än så. Han våldtog också ett 30-tal kvinnor innan han åkte fast 1983. Om Robert och jakten på honom handlar den verklighetsbaserade kriminaldramathrillern The Frozen Ground, som i Sverige släppts direkt på DVD och Blu-Ray.

Året är 1983 i Anchorage i Alaska. En ung prostituerad tjej vid namn Cindy Paulson hittas med handbojor i en lägenhet, och hon berättar för polisen att hon blivit våldtagen och hållits fången av Robert Hansen. Då Robert är en respekterad och omtyckt medborgare i samhället, som dessutom är gift och har barn, tar lokalpolisen inte hennes vittnesmål på allvar och Robert anhålls aldrig. Men en av poliserna är övertygad om att Cindy talar sanning, och i hemlighet skickar han därför alla uppgifter till delstatspolisen i Alaska. De är fullt upptagna med att utreda ett flertal fall av försvunna kvinnor, där även några lik hittats. Kriminalkommissarien Jack Holcombe, som snart ska gå i pension, är tilldelad fallet. Han har inga misstänkta, men när han får höra talas om Cindy Paulson söker han upp henne och blir övertygad om att Robert Hansen också är en seriemördare som dödat alla de försvunna kvinnorna. Men varken åklagare eller domare vill ta saken på allvar, och han lyckas inte få tillstånd för husrannsakan på så lösa grunder.

The Frozen Ground tar upp fascinerande verkliga fall, som i alla fall undertecknad inte ens hade hört talats om innan jag såg filmen. Men det är intressanta och viktiga ämnen att uppmärksamma, och det faktum att det faktiskt är verklighetsbaserat gör ju också allting än mer fascinerande. Överlag är det också en riktigt bra film, som skildrar de verkliga händelserna på ett rättvist och bra sätt samtidigt som det är engagerande. Man bryr sig om vad som händer och åtminstone ett par av rollfigurerna (Cindy och Jack), och det har blivit en fascinerande och fängslande film som håller intresset vid liv på ett effektivt sätt. Filmen har också ett visst djup, och bitvis är det riktigt berörande.

Fastän det på papperet kan låta som en ganska sedvanlig deckare sticker The Frozen Ground ut från mängden, och erbjuder något förhållandevis nytt. Redan en kvart in i filmen får vi veta vem mördaren är, så det rör sig inte om någon pusseldeckare där man ska lista ut vem gärningsmannen är. Istället får vi följa händelserna ur både polisens och gärningsmannens perspektiv, och överlag fungerar det ganska väl. Det handlar inte ens om att följa polisens jakt bland misstänkta, för vid ett väldigt tidigt skede har även polisen en tydlig huvudmisstänkt. Istället handlar det om att försöka hitta bevis som kan binda den misstänkta gärningsmannen till morden. Det låter kanske inte alltför upphetsande, men det fungerar faktiskt förvånansvärt väl och gör att filmen förblir engagerande på ett lite annorlunda sätt.

På omslaget kategoriseras filmen som en kriminalthriller, men det är en sanning med viss modifikation. Visst är det en kriminalare, men alltför spännande blir det sällan och det är tveksamt om det faktiskt kan anses vara en thriller. Det finns några spännande scener, men annars rör det sig om ett förhållandevis lågt tempo där vi får följa polisen i ganska lugna utredningar och utan någon större intensitet. Det är inte nödvändigtvis något fel med det, men vid några tillfällen går det ändå över gränsen till att bli lite väl långsamt. Genom en del onödiga korsklippningar och en något rörig klippning blir filmen i början också lite rörig, och det som egentligen är ett ganska enkelt fall framstår som onödigt invecklat. I början måste man därför vara uppmärksam för att hänga med på allt, men efter ett tag blir det bättre då allting presenteras på ett mer "straight forward" och mindre rörigt sätt.

Det förekommer också vissa trovärdighetsproblem, då somliga personer - i de flesta fall Cindy - inte beter sig helt logiskt. Dock befinner hon sig ju i en utsatt position, och det är svårt att veta hur man själv skulle göra i en sådan situation, så det är inte omöjligt att detta överensstämmer med vad som faktiskt hände. Men det borde i så fall ha förklarats på ett bättre sätt, för som det är nu upplevs några situationer något konstruerade.

Vi får heller inget riktigt grepp om seriemördaren Robert Hansen, som tillhör det mest endimensionella som världen någonsin skådat. Han framstår som spritt språngande galen och som en otäck psykopat helt utan försonande drag. Det överensstämmer säkert med verkligheten - trots allt kan man väl knappast vara fullt frisk om man mördar dussintals personer - men han bör ändå sannolikt vara mer komplex i verkligheten än vad filmen ger sken av. Inte minst borde han ju ha varit en annan människa "privat", för annars borde väl hans fru och barn ha misstänkt något vid ett tidigt skede. Överlag är det ganska många endimensionella rollfigurer i filmen, och framförallt bland poliserna blir de flesta tämligen platta. De enda som får något egentligt djup och är sympatiska är Cindy och till viss del Jack, och det blir därför också de enda man egentligen bryr sig om. Det räcker visserligen ganska långt, men det borde väl ha varit fler poliser än bara Jack som var engagerade i att få fast Robert...?

Fotot är enkelt men snyggt, och filmen erbjuder en del vackra vyer över Alaska men har å andra sidan inget direkt nyskapande bildspråk. Vid några tillfällen blir det också onödigt mörkt, då det inte är helt lätt att faktiskt se vad som händer. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Nicolas Cage brukar sällan imponera som någon alltför storslagen skådespelare, då han alltför ofta antingen känns stel eller spelar över. Men här gör han en ovanligt bra rollprestation, genom en nedtonad och avskalad roll där han aldrig får en chans att spela över. Det passar honom perfekt, och han gör en av sina bästa rollprestationer här. Den alltid lika talangfulla Vanessa Hudgens (mest känd från High School Musical-filmerna) är fullkomligt lysande som Cindy. Hon spelar övertygande och trovärdigt, och trots en svår roll blir det aldrig vare sig konstlat eller överspelande. Jag har alltid tyckt väldigt bra om Vanessa, men här är hon ändå ännu bättre än vanligt och gör en av sitt livs bästa insatser här; oerhört imponerande. John Cusack är bra som Robert Hansen, men då rollfiguren blivit så platt får han inte alltför mycket att arbeta med, utan det gäller i stort sett bara att framstå som galen och otäck; vilket han i och för sig lyckas med. Det största problemet med ensemblen är troligtvis Curtis Jackson, mer känd som rapparen 50 Cent, i rollen som hallicken Clate. Han spelar över en del, och lyckas heller aldrig riktigt att komma till kärnan i rollfiguren; men det är troligtvis inte enbart hans fel utan även manuset.

The Frozen Ground är en riktigt bra film, som tar upp verkliga händelser på ett trovärdigt och bra sätt. Det är engagerande och berörande, även fast filmen bitvis är lite för långsam och dessutom lider av ett fåtal trovärdighetsproblem. Men att det verkliga fallet är intressant att uppmärksamma råder ingen tvekan om, och filmen lyckas med råge att skildra allt så bra så man blir intresserad av de verkliga personerna. Under eftertexterna visas intressant nog också namn och foton på alla kända offer av seriemördaren, och det fungerar bra för att ytterligare tydliggöra att det faktiskt är verklighet. Trots en del onödiga brister är det därför en film väl värd att se, och betygsmässigt når den upp i en stark sjua.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, norska och danska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget, men är ändå relativt lättläst. Dock har texten ganska smala kantlinjer, vilket gör det svårt att läsa texten under de scener som har ljusare bakgrunder. Översättningen är relativt bra, även om ett fåtal slarvfel förekommer. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel och en språkmeny. Efter språkval visas varningstexter, följt av några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är rörlig och stilren men finns bara på engelska.

Recensionen skriven: 24 december 2013
Senast uppdaterad: 25 december 2013

Recensionen har lästs 3608 gånger av 2133 personer, sedan den 24 december 2013