Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Producent: Gina Kwon, Gerhard Meixner & Roman Paul
Regi: Miranda July
Manusförfattare: Miranda July
Sophie - Miranda July Jason - Hamish Linklater
Marshall - David Warshofsky Gabriella - Isabella Acres
Joe - Joe Putterlik Kattens röst - Miranda July

Amerikanska Miranda July (egentligen Miranda Grossinger) är onekligen en mångsysslare. Hon är performancekonstnär, skådespelerska, sångerska, författare och regissör. Hon har skrivit ett flertal romaner, varav den enda som hittills givits ut i Sverige är antologin/novellsamlingen Ingen hör hemma här mer än du. Miranda långfilmsdebuterade som regissör och manusförfattare 2005 med den prisbelönade och hyllade dramakomedin Me and You and Everyone We Know. Hennes andra långfilm har tagit ett flertal år att färdigställa, men hade till sist premiär i januari 2011 på prestigefyllda Sundance Film Festival. Filmen har bl.a. blivit nominerad till Guldbjörnen på filmfestivalen i Berlin, och hade svensk biopremiär i november 2011. Nu har den släppts på DVD.

Någonstans i centrala Los Angeles bor samboparet Sophie och Jason. De är i 35-årsåldern, har varit tillsammans i fyra år och lever ett bohemiskt och stillsamt liv. Sophie jobbar som danslärare för barn medan Jason jobbar hemifrån med datorsupport via telefon, fast ingen av dem är vare sig alltför framgångsrika eller tycker om sina jobb. De har nu bestämt sig för att adoptera en skadad katt från ett djurhärbärge, för att rädda katten som annars skulle ha avlivats. Men katten Paw Paw måste opereras, och därför kan de inte ta hem honom förrän om en månad. I väntan på det inser de att när katten väl anländer måste de plötsligt bli ansvarsfulla, stanna hemma och tänka på katten. Därför bestämmer de sig för att båda två leva den sista månaden som om det inte fanns någon framtid. Både Sophie och Jason säger upp sig från sina jobb och säger upp Internet-abonnemanget. På så sätt ska de få all tid i världen att verkligen umgås den närmaste månaden; något som dock istället riskerar att få motsatt effekt...

Det här är med stor sannolikhet det absolut mest originella och udda jag någonsin sett. På papperet låter det som en ganska tråkig och banal film, men det är i själva verket en oerhört udda och fantasifull film som inte liknar något man tidigare sett. Redan de första minuterna får vi se exempel på det, när katten som väntar på att bli adopterad börjar prata med filosofiska tankar (!). Och det visar sig vara ett av de mer normala grepp som Miranda July tar till i The Future. Det är en mycket lågmäld och stillsam film, som handlar om allt och inget på samma gång. Det låter kanske en smula flummigt, och egentligen är det väl kanske det också. Det är märkligt, filosofiskt och symbolladdat. Men samtidigt riktigt bra och underhållande.

De båda huvudrollerna har blivit mångbottnade och nyanserade, även om ingen av dem kanske är världens mest intelligenta och heller inte alltid beter sig helt logiskt. Men det är ändå lätt att känna för båda två, som förblir intressanta och genomarbetade. Filmen har ett litet persongalleri, och förutom Sophie och Jason är det egentligen bara två personer som får någorlunda väsentliga roller. Handlingen är intressant, och trots att det kanske kan upplevas en smula överpretentiöst så förblir det engagerande och fascinerande. Det är också en riktigt rolig film, och vid upprepade tillfällen skrattar man högt över de absurda situationerna och replikerna. Ibland är det väldigt roligt, men komiken tar aldrig överhanden från det som i grund och botten är ett seriöst och djupt drama. Här finns mycket symbolik och och filosofiska tankar, samtidigt som det är riktigt charmigt och underhållande. Och bitvis blir det så väldigt udda och märkligt så att man varken vet ut eller in. När det är som mest invecklat hade man behövt en bruksanvisning till filmen, men i slutändan förstår man trots allt det mesta.

Det är både minnesvärt och tänkvärt, men ibland har Miranda July gått lite för långt. Även om stora delar av filmen är riktigt bra, så blir det lite för mycket av allting i mitten, när tiden bokstavligt talat stannar och det känns lite för överpretentiöst och flummigt enbart för sakens skull. Då blir det lite för mycket av det goda, och jag har svårt att ta till mig de delarna. Dessbättre blir filmen ganska snart betydligt bättre igen, men under ett parti i mitten känns det oengagerande och helt enkelt lite för udda för sitt eget bästa. Filmen hade upplevts betydligt bättre om mittpartiet hade kunnat tonas ner eller tas bort helt och hållet. Jag blir heller inte helt förtjust i det i mina ögon lite för öppna och ouppklarade slutet, trots att det absolut har sin poäng.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk med en enorm detaljrikedom där ingenting lämnats till slumpen. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Miranda July är lysande som ena huvudrollen Sophie. I de flesta fall är det inget gott tecken när regissören själv spelar med i en film, men i det här fallet är det svårt att tänka sig någon mer passande för rollen. Hamish Linklater är också mycket bra som Jason, även om det är svårt att inte jämföra med hans rollfigur i komediserien Christine; i synnerhet som han för de flesta blivit i stort sett synonym med den enda rollen. Även i birollerna är det en imponerande rollbesättning, helt utan svaga kort.

Vid en så oerhört märklig, udda och originell film är det oundvikligt att åsikterna kommer att gå isär rejält. Somliga kommer att bli helt uppslukade av filmen, medan somliga lär finna det olidligt tråkigt och poänglöst. Men jag tyckte verkligen om The Future, med sin udda berättarteknik och den oerhörda charm, humor och djup som erbjuds. Därför har det blivit en mycket minnesvärd film, som man sent kommer att glömma. Det är bara synd att Miranda inte verkar kunna konsten att sätta stopp i tid, så att det bitvis blir lite för mycket av allting och det periodvis blir alldeles för udda och absurt. Därför nöjer jag mig med en stark sjua i betyg, men det är absolut en riktigt bra film som är väl värd att se. Samtidigt kan jag dock inte helhjärtat rekommendera The Future för alla; den är alldeles för udda för det. Men om man tycker om originella filmer, till den grad att David Lynch periodvis framstår som extremt sedvanlig och "mainstream" i jämförelse, så är det absolut värt att ta en närmare titt på den här filmen. Vare sig man tycker om den eller inte, så kan jag lova att ingen lär glömma den på länge. Jag har tyvärr inte sett Me and You and Everyone We Know, men efter att ha sett The Future är jag definitivt väldigt nyfiken på Mirandas förra film...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men det finns tyvärr ingen engelsk text. Någon text för hörselskadade finns heller inte att tillgå. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in DVD-skivan möts man av engelskspråkiga varningstexter i 10 sekunder, som är uppenbart USA-inriktade (med varningar om FBI och liknande) och inte alls är tillämpbar i Europa. Den går inte att hoppa förbi. Därefter spelas en distributörsjingel, innan man kommer till en språkvalsmeny. Direkt efter den väntar huvudmenyn, som är enkel och stilren.

Efter filmens slut uppstår också Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 36 olika språk, trots att majoriteten av dessa inte finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar de flesta av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i flera minuter. Varför ska det vara så svårt att följa andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? Den här gången går det dock att hoppa förbi varningstexterna genom att antingen spola på bild eller trycka på högerpil upprepade gånger för att hoppa till nästa kapitel, så då blir det i alla fall inte lika illa som vanligt även fast det tyvärr inte går att trycka på menyknappen för att hoppa över allting. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt.

Recensionen skriven: 14 juni 2012
Senast uppdaterad: 15 juni 2012

Recensionen har lästs 3384 gånger av 1914 personer, sedan den 14 juni 2012