Beth - Alexis Bledel Tommy - Scott Porter
Daniel - Bryan Greenberg Cash - Andrew McCarthy
Steve-O - Aaron Yoo Shakespeare - Andrew Stewart-Jones
Billy - Adam LeFevre Stephens - Eric Thal
Lisa - Anna Chlumsky Sofia - Jackie Stewart
Brooke - Christine Evangelista Cynthia - Kate Nauta

Den Nigerien-födda amerikanska producenten Julio DePietro jobbade under många år som börsmäklare i Chicago, innan han sadlade om till att bli filmproducent. Han har därefter producerat filmer som Onåd, och genom det romantiska dramat The Good Guy begår han sin debut som regissör och manusförfattare.

Den unga kvinnan Beth bor på Manhattan, och lever i en stabil tillvaro med sin nyblivna pojkvän Tommy. Tommy jobbar som aktiemäklare på Wall Street, och har nyligen anlitat den lite osäkra och blyga killen Daniel till sitt team. Men Daniel duger inte som aktiemäklare i dagsläget, och därför måste Tommy och hans kollegor göra honom mer självsäker och träna upp honom - både för jobbet och gärna även för det motsatta könet, där Daniel är alldeles för blyg. Men problem uppstår när Daniel råkar vara attraherad av Beth, utan att Tommy insett det...

Vid en första anblick ser The Good Guy ut att vara en ytterst traditionell film, helt utan originella drag. Inledningsvis känns det också ganska oengagerande, med långa aktiediskussioner på Wall Street i samma stil som just filmen Wall Street och som man knappt förstår ett ord av. Men skenet kan bedra, och det som först verkade vara en medelmåttig film visade sig i slutändan vara riktigt bra. Bara man ger filmen en chans, och inte ger upp under den första kvarten, så är det en ganska annorlunda film med en intressant story. Det är kanske inte världens mest originella tema eller upplägg, men regissören erbjuder åtminstone en del nya begrepp inom en bekant genre vilket gör att filmen överlag upplevs som förhållandevis nyskapande.

The Good Guy har marknadsförts som en romantisk komedi, vilket är en sanning med stor modifikation. Även fast det finns en gnutta humor med, så är det här snarare ett hyfsat allvarligt drama men en del hel romantik och en aning humor. Tyngdpunkten är ett seriöst drama, men stämningen lättas upp med lite humor vid några tillfällen. Det fungerar riktigt väl, och fastän jag skrattade vid några tillfällen, så sker det aldrig på bekostnad av storyn eller karaktärerna. Därför är det ett ganska allvarligt romantiskt drama i botten, som bara lättas upp av några småfyndiga skämt här och var. Det blir heller aldrig överromantiskt eller översentimentalt, vilket är ganska sällsynt när det gäller romantiska filmer.

Rollfigurerna har blivit relativt mångbottnade och nyanserade, och vi får lära känna både Beth, Tommy och Daniel på ett övertygande sätt. Bland birollerna är det dock inte lika gott ställt, och i synnerhet Tommys arbetskamrater och Beths väninnor har blivit lite väl endimensionella. Ingen av dem får det djup som man hade önskat, och i slutändan kommer man knappt ihåg deras namn. Det är lite tråkigt, även fast det är förståeligt att vilja fokusera på de tre karaktärer som faktiskt står i centrum.

Vid romantiska filmer brukar trovärdighet sällan vara en hög prioritet, men den här filmen framstår faktiskt som realistisk och verklighetstrogen. Allt känns äkta, och karaktärerna beter sig realistiskt. Det som inledningsvis känns som mycket förutsägbart visar sig också vara hyfsat oförutsägbart när allt kommer omkring. Det förekommer en del oväntade vändningar, som i alla fall inte jag lyckades att förutspå men som ändå känns trovärdiga. Manuset är smart och finurligt, och här har en del ovanliga berättartekniker använts på ett originellt och genomarbetat sätt.

Dialogen känns också trovärdig och autentisk, vilket ytterligare förhöjer helhetsintrycket. Däremot förekommer en del klichéer och stereotypa personer och händelser, vilket är lite tråkigt men samtidigt kan vara värdefullt för storyn i sig. Förutom de oväntade vändningarna är det också ganska förutsägbart, vilket gör att när vändningarna väl inträffat blir resten av storyn ganska given. Miljö, stil och upplägg känns också till största delen igen, och därför är det bara inom vissa aspekter som det verkligen är originellt.

Filmen erbjuder ett snyggt foto, med en del vackra vyer och ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och Alexis Bledel (mest känd från TV-serien Gilmore Girls och efter det Systrar i jeans) är lysande som Beth. Hon spelar övertygande och trovärdigt, och imponerar verkligen i sin karaktär som hon skildrar på ett övertygande och naturligt sätt. Även Scott Porter (Tommy) och Bryan Greenberg (Daniel) spelar övertygande och starkt, och gör imponerande rollprestationer. Även i övrigt är det bra skådisar, och alla spelar starkt och fint.

The Good Guy är en charmig och intressant independentfilm, vilket smittar av sig även på publiken. Det har blivit en riktigt bra film, som är åtminstone delvis nyskapande och som känns välgjord. Visst förekommer vissa onödiga brister och dessutom för många endimensionella rollfigurer. Men i slutändan är det ändå de positiva aspekterna som väger upp, och det är trevligt med ett romantiskt drama som inte blandar in vare sig onödig romantik eller sentimentalitet. I slutändan väljer jag en sjua i betyg, och den är helt klart sevärd för de allra flesta.

Av någon outgrundlig anledning har The Good Guy enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm - ett märkligt begrepp, och jag skulle också kunna tänka mig att se om filmen. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och den svenska översättningen håller relativt hög klass. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och direkt därpå visas några trailers på andra filmer. Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men endast engelskspråkig. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt då jag gärna hade velat veta mer om tanken bakom filmen. Med tanke på att det är en independentfilm som inte visats på bio i de flesta länder i världen kan jag inte påstå att jag blev förvånad över avsaknaden av bonusmaterial. Men någonting hade ju varit trevligt att kunna erbjuda trots allt.

Recensionen skriven: 10 november 2010
Senast uppdaterad: 11 november 2010

Recensionen har lästs 3644 gånger av 2073 personer, sedan den 10 november 2010