J.G. Jopling - Willem Dafoe M. Ivan - Bill Murray
Dmitri Desgoffe-und-Taxis - Adrien Brody Madame D. - Tilda Swinton
Ludwig - Harvey Keitel Kovacs - Jeff Goldblum
Inspektör Henckels - Edward Norton Clotilde - Léa Seydoux
M. Chuck - Owen Wilson M. Martin - Bob Balaban
Ung skribent - Jude Law M. Jean - Jason Schwartzman

Handlingen utspelas i det fiktiva östeuropeiska landet Zubrowka, som numera upphört som självständigt land. I slutet av 1960-talet besöker en namnlös författare det en gång i tiden storslagna hotellet Grand Budapest Hotel i Zubrowka; ett hotell som numera är sjaskigt och nedgånget med få gäster. Författaren stöter på hotellägaren Zero, och blir nyfiken på hur det kom sig att han köpte hotellet. De träffas på middag samma kväll, då Zero börjar berätta sin historia. En historia som tar sin början 1932, då Zero blir anställd som lobbypojke under hotellets hårda och egensinnade concierge M. Gustave. Trots att de två inte direkt börjar som bästa vänner kommer de allt närmare varann; vilket kan behövas då Gustave hamnar i knipa efter att ha omnämnts i testamentet till hans betydligt äldre "dambekanta" Madame D.

Wes Anderson brukar alltid göra originella och annorlunda filmer, och det här är sannerligen inget undantag. Tvärtom är The Grand Budapest Hotel kanske hans mest originella och udda film hittills. Men det fungerar riktigt väl, och det är en charmig och underhållande film. Det förblir engagerande hela tiden, och därför dras man in i filmen på ett effektivt sätt. Tempot är också föredömligt högt, där det händer något precis hela tiden och man aldrig får en lugn stund. Det gör dock att man måste vara uppmärksam när man ser filmen, då det är lätt att missa subtila detaljer. Det blir också bitvis lite rörigt, men trots det uppskattar jag den udda och tillspetsade historien. Stämningen är också utmärkt, och jag uppskattar den här melankoliska och bitvis kyliga känslan. Dialogen är också lyckad.

Som vanligt när det gäller Wes Anderson är filmen svårdefinierad vad gäller genre. Den marknadsförs som en komedi, men det är en sanning med stor modifikation. Det är förvisso en smårolig film med en del roliga situationer och repliker, men jag skrattade bara några få gånger; och inte en enda gång något större skratt. Även om jag räknar med alla skratt jag hörde i biosalongen på den pressvisning jag närvarade på, så kan man nog räkna antalet skratt på ena handens fingrar. Andersons tidigare filmer har i mina ögon varit mer humoristiska med en mer lyckad humor, så jag blev lite besviken över att inte få skratta oftare än så här.

Men istället har den här filmen en massa andra beståndsdelar - drama, thriller, romantik och en del stänk av film noir. Det fungerar ganska bra, och gör att intresset trots allt hela tiden är på topp med en väldigt charmig och finurlig story. Den udda och annorlunda stilen förhöjer också helhetsintrycket. Fast ibland blir det onödigt rörigt och splittrat, och genom det här upplägget - som bl.a. innefattar en tillbakablick i en tillbakablick (!) - kan det upplevas lite väl fragmentariskt och ofokuserat. Karaktärsutvecklingen lämnar också en del övrigt att önska, och de flesta rollfigurer förblir mer eller mindre endimensionella. Kvinnosynen är också tvivelaktig, då de fåtal kvinnliga rollfigurer som förekommer är tämligen stereotypa och bara en enda har någon form av relevans för handlingen.

Språket känns också lite ologiskt, då hela filmen utspelas i Östeuropa men alla talar engelska. Fast då och då förekommer märkligt nog några franska meningar och uttryck, och många av karaktärsnamnen är i mina ögon tyskklingande. Vilket språk talar de egentligen i detta påhittade land...?

Fotot är dock utmärkt, och filmen har ett starkt och annorlunda bildspråk. Allting spetsas till ännu mer av det faktum att filmen växlar mellan flera olika bildformat. Vid ramberättelsen återges filmen i Widescreen, men under tillbakablickarna från 1930-talet och framåt är det istället 4:3 (1,33:1). Det kan upplevas lite märkligt att växla bildformat på det här sättet, och det gör också att ramberättelsen återges med svarta fält upp- och nedtill i biosalongerna, men det fungerar ändå ganska väl. Scenografiken är också förstklassig. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och det finns inte ett enda svagt kort i den här ensemblen. Ralph Fiennes är utmärkt som M. Gustave och Tony Revolori är bra som Zero. Saoirse Ronan är bra i den enda kvinnorollen med någon form av substans; Agatha.

The Grand Budapest Hotel är en bra och charmig film, med en udda men stark visuell stil och en imponerande intensitet. Men som man ibland kunnat skönja i en del av Wes Andersons tidigare filmer märker man ibland att yta prioriterats framför substans, och manusmässigt finns en del brister. Framförallt blir jag besviken över humorn, då det inte blev några stora skratt alls utan det mest puttrar på ytan med småroliga poänger. Genom den originella storyn och det storslagna fotot blir filmen ändå minnesvärd, och därför är filmen för all del absolut sevärd för de allra flesta. Jag hoppas att jag kanske missat en del poänger som gör filmen bättre, men tills vidare nöjer jag mig med en stabil sjua i betyg - på intet sätt dåligt, men inte lika bra som jag hade väntat mig.

Recensionen skriven: 18 mars 2014
Senast uppdaterad: 19 mars 2014

Recensionen har lästs 3587 gånger av 2087 personer, sedan den 18 mars 2014