Britt Reid / Gröna getingen - Seth Rogen Kato - Jay Chou
Lenore Case - Cameron Diaz Chudnofsky - Christoph Waltz
Scanlon - David Harbour James Reid - Tom Wilkinson
Axford - Edward James Olmos Popeye - Jamie Harris
Chili - Chad Coleman Tupper - Edward Furlong
Limousintjej - Taylor Cole Ana Lee - Analeigh Tipton

1936 skapade George W. Trendle och Fran Striker ett radioprogram om superhjälten Green Hornet, som blev mycket framgångsrikt. Radioföljetongen sändes regelbundet fram tills 1952, och resulterade också i en serietidning som gavs ut med start 1940. Det ledde senare till en TV-serie i amerikansk TV, där huvudrollerna spelades av Van Williams och den på den tiden helt okända Bruce Lee. På senare år har dock Green Hornet blivit mer okänd, även om karaktären alltid varit mer känd i USA än i Sverige. Nu har karaktären återupplivats, genom den nya långfilmen The Green Hornet i regi av franska Michel Gondry som tidigare bl.a. legat bakom den Oscarsbelönade succén Eternal Sunshine of the Spotless Mind och senare The Science of Sleep.

Britt Reid lever ett bekymmerslöst liv där han roar sig dagarna i ända, oftast med personer av motsatt kön. Men hans liv förändras när hans pappa, mångmiljonären James Reid, dör av ett bistick. Då tvingas Britt att ärva hans företag, och bl.a. ta över dagstidningen Daily Sentinel. Han kommer i kontakt med hans pappas tidigare assistent Kato, och tillsammans bestämmer de sig för att använda alla nytillkomna pengar för att bekämpa brott. Och Britt väljer ett annorlunda tillvägagångssätt - att försöka slåss mot brottslighet från insidan, genom att få alla att tro att han själv är en brottsling, och använda tidningen för att väcka propaganda för det. Han klär ut sig och kallar sig för Gröna Getingen, men någon som inte är lika förtjust i konkurrensen är gangsterbossen Chudnofsky...

Jag hade aldrig ens hört talats om seriefiguren innan jag såg filmen, så jag har inget att jämföra med. Men storyn är ganska intressant, och jag uppskattar att filmen inte tagit sig själv på alltför stort allvar. Det blir istället ganska lättsamt och småroligt, och det är gjort med glimten i ögat. Trovärdigheten är mycket låg, men det är solklart att det också är avsiktligt.

Inledningsvis tyckte jag också om filmen, som är riktigt charmig och intressant. Särskilt originellt är det förvisso inte, men det är småroligt och engagerande. Tempot är också föredömligt högt, och allting händer i lagom tempo så att det varken ska bli rörigt eller segt. Rollfigurerna är också tämligen intressanta, och de första 45 minuterna tyckte jag om filmen. Men sen börjar filmen sakta men säkert att komma av sig; de logiska luckorna blir alltfler och framförallt blir det fler oengagerande och röriga actionsekvenser. Somliga scener är också rent löjeväckande, och det gäller i synnerhet ett par löjliga gräl mellan Britt och Kato som inte tillför någonting. Det känns också som att tempot sjunker, och bitvis blir det ganska segt då allting börjar kretsa kring action, action och ännu mera action; vare sig det verkligen tillför något eller inte.

Jag är också lite tveksam till filmens lättsamma och humoristiska stil. Det hade inte varit något problem om det verkligen vore en ren komedi så man fick skratta regelbundet, men här blir det aldrig mer än småroligt och jag skrattade bara ett par gånger. När man inte får skratta mer än så, så kan den lättsamma stilen lätt ta överhanden och ibland känns det som att ett lite mer seriöst upplägg hade varit att föredra. Antingen det eller att satsa mer på komedi, så att filmen inte fastnar någonstans mitt emellan som nu blivit fallet. Det är också svårt att inte kritisera filmens tveksamma kvinnosyn, där alla viktiga karaktärer är män och kvinnorna mest förblir passiva åskådare. Den enda större kvinnliga rollfiguren är Lenore, och hon får ärligt talat inte mycket att arbeta med och förblir alltför endimensionell. Jag hade verkligen velat se mer av Lenore, och låta henne få en mer aktiv roll i storyn. The Green Hornet är också för lång för sitt eget bästa, och med en speltid på ganska precis två timmar blir det lite för mycket av det goda.

Fotot är ganska snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk där i synnerhet Katos visualiseranden åskådliggörs på ett snyggt sätt. Skådespelarinsatserna är ojämna, och Seth Rogen är tyvärr ingen höjdare i huvudrollen. Inledningsvis spelar han ganska bra, men efter ett tag blir det tröttsamt då han bara verkar ha ett enda läge hela tiden, och mest verkar gapa högt åt allt och alla. Jay Chou gör en mer nedtonad roll som Kato och tar inte överhanden på samma sätt, men istället spelar han lite stelt och opersonligt. Christoph Waltz gör vad han kan av sin otacksamma och minst sagt överdrivna skurkroll, men hans rollprestation är fullt godkänd även om den påminner en hel del om hans karaktär i Inglorious Basterds. Den bästa insatsen står utan tvekan Cameron Diaz för, som spelar mycket bra som Lenore. Någon alltför stor skådespelarutmaning är det dock inte, och tyvärr är rollfiguren alltför platt. Men skådespelarmässigt gör Cameron en utmärkt insats.

Jag såg The Green Hornet i 3D-version, men jag kan inte påstå att jag blev alltför imponerad över 3D-effekterna. Det var bara vid något enstaka tillfälle som jag blev imponerad över någotsånär häftiga 3D-effekter. Annars stannar det vid en hyfsad djupkänsla, och vid en hel del tillfällen inte ens det. Faktum är att den häftigaste 3D-känslan får man under sluttexterna, och det säger en hel del... Med 3D-glasögonen på blir filmen också lite väl mörk, och ibland kan det bli lite irriterande. Textningen blir också något svårläst i 3D, även fast det fungerar bättre med vit text (som i det här fallet) än gul text som med bl.a. Tron Legacy. Jag skulle därför tro att filmen fungerar minst lika bra i 2D-form som i 3D.

The Green Hornet är en ojämn film, som bitvis är bra och bitvis blir antingen tråkigt eller rentav löjligt. Tanken är god och regin är också lyckad, men problemet ligger i manuset och rollbesättningen som båda lämnar en del övrigt att önska. Fortfarande är det en underhållande och trevlig film, som håller att ses men tyvärr inte lämnar något bestående intryck. Jag skulle inte vilja se om den, men den duger absolut som underhållning för stunden och efter moget övervägande ger jag filmen en stark femma i betyg.

Recensionen skriven: 23 januari 2011
Senast uppdaterad: 24 januari 2011

Recensionen har lästs 3795 gånger av 2018 personer, sedan den 23 januari 2011