Rektor Kirkpatrick - Bruce Willis Coach Z - Michael Rapaport
Tad Goltz - Aaron Himelstein Marlon Piazza - Luke Grimes
Valerie - Zoë Kravitz Stephen Lohman - Michael Zegen
Elliott Duncan - Marc John Jefferies Syster Platt - Kathryn Morris
Alex Schneider - Robin Lord Taylor Senor Newell - Josh Pais
Matt Mullen - Zach Roerig Marty Mullen - Josh Barclay Caras

För independentfilmer som producerats med låg budget utan färdiga distributionsavtal brukar filmfestivaler vara en av de största chanserna att nå ut med filmerna, och det finns många exempel på okända independentfilmer som blivit uppköpta av stora filmbolag och blivit framgångsrika efter att ha premiärvisats på någon av de större filmfestivalerna. Det är få filmfestivaler som är större än den prestigefyllda Sundance Film Festival i den amerikanska delstaten Utah, och där premiärvisades 2008 regissören Brett Simons långfilmsdebut Assassination of a High School President. Filmen fick bra kritik efter premiären och var tänkt att visas på bio en kort tid därpå. Men då distributören Yari Film Group gått i konkurs har filmen istället fått nöja sig med att släppas direkt på DVD med start hösten 2009, och nu har den också släppts i Sverige; men här under den omdöpta titeln The High School Conspiracy.

Handlingen utspelas på den katolska gymnasieskolan St. Donovan någonstans i USA, och här jobbar den måttligt populära andraårseleven Bobby Funke på skoltidningen. Han ser sig själv som en storslagen journalist, och brukar jämföra sig själv med reportrarna som avslöjade Watergate-skandalen, men han har aldrig faktiskt skrivit klart någon artikel för skoltidningen. Därför får han heller inga riktigt fina jobb, utan chefredaktören Clara ger istället Bobby i uppgift att skriva om skolans elevrådsordförande Paul Moore. Det som var menat som en enkel hyllningsartikel blir dock mer komplicerad än så, där alla färdigifyllna högskoleprov plötsligt stäls från rektorns kontor innan de hunnit rättas, och skolan blir angelägen att hitta gärningsmannen. Bobby inser att något inte stämmer med elevrådsordföranden, och skriver en artikel som avslöjar Paul som tjuven av högskoleproven; utan att faktiskt ha några konkreta bevis. Det får han istället efter att artikeln trycks, då skolan hittar alla stulna prov i Paul Moores skåp. Men i efterhand börjar Bobby inse att Paul kanske inte är skyldig trots allt, och börjar att utreda saken utförligare. Han får oväntad hjälp av Pauls flickvän Francesca, som Bobby länge varit förälskad i och som nu mycket oväntat börjar besvara hans känslor.

The High School Conspiracy är en mycket udda film, som inte liknar något man tidigare sett. Överlag påminner det om gammaldags film-noir, men allting har förflyttats till skolmiljö och ungdomar på ett mycket surrealistiskt sett. Allting utspelas på en gymnasieskola, och trots att fallet inte direkt är något mordmysterium så tar alla rollfigurer allting på största allvar. Miljön är både udda och surrealistisk, och på sätt och vis kan filmen beskrivas som en satir på gymnasieskolor och en parodi på film noir-genren. Därmed är det en fördel om man har sett många filmer i den genren för att uppskatta The High School Conspiracy - något undertecknad inte direkt har, vilket kan ha påverkat min åsikt. Men storyn förblir intressant och engagerande, och man vill hela tiden veta vem gärningsmannen är och hur allting hänger ihop. Men att kalla det för en komedi, som den officiellt gör, tycker jag är tveksamt. Alltför roligt blir det aldrig, och jag skrattade bara någon enstaka gång. Annars går det inte längre än till leenden och småfniss.

Dock är allting gjort med glimten i ögat, och det är uppenbart att det inte är menat att vi ska ta storyn på lika stort allvar som rollfigurerna gör. Det är mycket möjligt att filmen upplevs som roligare och mer fyndig om man är mer insatt i gammaldags film-noir och har sett många sådana filmer, men för mig var det i alla fall ingen alltför humoristisk upplevelse. Jag tycker också att storyn blivit i rörigaste laget, och det finns många inblandade rollfigurer samt många vändningar - allt för att göra det svårare att hänga med i intrigerna, och det är inte helt enkelt att komma ihåg vem som är vem utöver de allra största rollfigurerna. Då storyn egentligen är banal, så kan man säga att manusförfattarna varit duktiga på att koka soppa på en spik, och komplicera en egentligen enkel historia till bristningsgränsen. Men om det sedan är positivt eller negativt låter jag vara osagt.

Filmen är också tämligen förutsägbar, om än med enstaka överraskningar. Slutet är också ganska svagt, då de förklaringar som ges känns ganska långsökta och det uppstår en del logiska luckor. Men samtidigt är det en originell, kul och fyndig idé, och filmen har även blivit ganska minnesvärd och den surrealistiska stilen stannar kvar i medvetandet långt efter att sluttexterna rullat färdigt. Då den också engagerar hela tiden och man bryr sig om rollfigurerna, så är det svårt att vara alltför hårt mot filmen. Det gäller bara att uppskatta den här sortens parodier och mer subtil humor där det (gissningsvis) inte är meningen att man ska skratta högt.

Fotot är bra, och filmen lyckas på ett skickligt sätt att behålla en gammaldags noir-stämning trots en i övrigt modern miljö. Skådespelarinsatserna är bra, och jag blev glad över att återse Mischa Barton (mest känd som Marissa i TV-serien The O.C.) - det här är en av de första gångerna jag sett henne efter att serien lades ner, och fastän hon inte blivit alltför populär, så har jag alltid tyckt bra om henne. Den här rollen som Fransesca klarar hon också galant, och hon spelar övertygande och trovärdigt. Reece Daniel Thompson är ganska bra i huvudrollen som Bobby Funke, men gör en något stel insats där han inte riktigt övertygar till 100% i alla lägen. I övrigt är det bra skådisar, även om ingen lär vinna någon Oscar för deras prestationer här. Bruce Willis är kul att se som rektorn Kirkpatrick, även om han spelar över ganska påtagligt; något som troligen är avsiktligt.

The High School Conspiracy är en annorlunda och surrealistisk film, som inte lär lämna någon oberörd. Det är en fördel att känna till noir-genren väl innan man ser denna, och därför lär den troligen passa bättre för en äldre publik än det först verkar. Kort sagt är det en slags ungdomsfilm som fungerar bättre till personer äldre än ungdomar, hur absurt det än må låta. Jag hade förväntat mig mer humor, men trots en del brister är det en fyndig och kul film som håller ihop hyfsat väl och lämnar ett ganska positivt slutintryck. Jag skulle inte vilja se om den i första taget, men kan samtidigt rekommendera filmen för de flesta - inte minst för den minst sagt udda miljön och den annorlunda stilen som definitivt inte följer de traditionella mallarna för tonårsfilmer. Betygsmässigt nöjer jag mig med en svag sjua, men jag misstänker att mitt betyg hade kunnat höjas om jag hade sett fler noir-filmer genom åren; en genre jag tyvärr aldrig varit alltför förtjust i.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, vilket på ren svenska innebär små svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och stora svarta fält på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget, men är ändå ganska lättläst. Den svenska översättningen håller ganska hög klass klass. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon meny visas. I likhet med de flesta nyare DVD-utgåvor från Nordisk Film finns ingen sedvanlig huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny på skivan, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen startat. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt.

Recensionen skriven: 23 april 2010
Senast uppdaterad: 23 april 2010

Recensionen har lästs 3433 gånger av 1932 personer, sedan den 23 april 2010