Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Arabella Sours - Grace Gummer Theoline Belknap - Miranda Otto
Altha Carter - Meryl Streep Aloysius Duffy - James Spader
Netti Svendsen - Caroline Lagerfelt Tabitha Hutchinson - Hailee Steinfeld
Vester Belknap - William Fichtner Pastor Alfred Dowd - John Lithgow
Buster Shaver - Barry Corbin Bob Giffen - Evan Jones
Garn Sours - Jesse Plemons Fraktaren - Tim Blake Nelson

I ett litet samhälle i 1850-talets Nebraska i Mellanvästern bor Mary Bee Cuddy - som en kvinna över 30 år och singel är hon ett i det närmaste utdöende släkte, och hon sköter ensam om sin gård samtidigt som hon desperat vill gifta sig. När tre olika kvinnor i bygden nästan samtidigt blir sinnessjuka på ett eller annat sätt - allt från apati till psykos - anses det bästa alternativet vara att ta med kvinnorna till Iowa där prästfrun Altha Carter tar hand om mentalt sjuka personer. Problemet är bara det att bokstavligt talat ingen i byn vill resa med de tre kvinnorna den långa och farofyllda vägen till Iowa. Istället blir det Mary Bee Cuddy som ensam erbjuder sig att göra det. På vägen stöter hon på en bedragare som kallar sig George Briggs, som precis håller på att hängas av en lynchmobb efter att han på eget bevåg flyttat in i en annan mans hem. Mary Bee går med på att rädda livet på honom under förutsättning att han hjälper henne under resan till Iowa, och högst motvilligt går George med på det. Då börjar en lång och farofylld resa, där de tre sinnessjuka kvinnorna hålls inspärrade i en vagn.

The Homesman är en ovanlig och förhållandevis originell film, som i grund och botten är en westernfilm men som erbjuder någonting nytt av genren och därför aldrig blir en traditionell western. Storyn är intressant och genomarbetad, och resultatet är en bra men tyvärr lite ojämn film. Jag uppskattar det inledande fokuset på Mary Bee Cuddy, som i de flesta aspekter är en mångbottnad och intressant rollfigur som aldrig blir passiv utan förblir en aktiv och tuff person. Även George Briggs hinner få förvånansvärt många nyanser, och det gör att filmen växer.

Det är mycket stämningsfullt, och i historien finns många nyanser och ett påtagligt djup. Här finns nästan inget våld och inga skottlossningar, utan det rör sig istället om en djupare skildring än så; nästan helt befriad från mer klassiska westerninslag. Överlag har det därför blivit en engagerande film, som periodvis även lyckas beröra och som trots ett lågt tempo håller intresset vid liv. Det är underhållande med en gnutta humor och en viss spänning. Att filmen dessutom perfekt lyckas att skildra tillvaron i 1800-talets mellanvästern på ett både realistiskt och mångbottnat sätt gör knappast saken sämre.

Men tyvärr är filmen ojämn, och jag är inte helt förtjust i den gradvisa förskjutningen av fokus från Mary Bee Cuddy till George Briggs. Vore jag cyniskt lagd skulle jag nästan misstänka att Tommy Lee Jones (som både regisserat och skrivit manus) medvetet haft sig själv i åtanke för rollen som George, och därför velat se till att han själv skulle få den största rollen vare sig det varit befogat eller inte. Även fast filmen är realistisk i sin skildring uppstår även en del psykologiska trovärdighetsproblem, då inte alla beter sig logiskt och det periodvis är svårt att få allting att hålla ihop logiskt. Särskilt mot slutet tappar filmen allt vad logik och röd tråd heter, och jag vet inte om den sista kvarten är bland det sämsta som någonsin skildrats på film eller om det bara är jag som missat något väldigt väsentligt.

Periodvis är det också ganska rörigt, och det är svårt att få något grepp om tid och rum; då resan bl.a. snabbt verkar växla mellan olika klimat utan att vi får minsta grepp om hur lång tid som gått. Skildringen av de tre sinnessjuka kvinnorna har också blivit onödigt onyanserad och förenklad, och att vi som hastigast får se deras bakgrund i snabba tillbakablickar räcker inte för att man ska få någon form av känsla för dem. Istället framstår två av de tre som helt apatiska och den tredje som spritt språngande galen, som måste hållas fastbunden för att inte bita alla hon ser (!). Då de tre trots allt är väsentliga roller som medverkar i de flesta scener i filmen, så hade det gjort stor skillnad om de hade skildrats mer nyanserat och trovärdigt. Det känns också lite märkligt varför så många kvinnor blivit sinnessjuka samtidigt, medan till synes alla män verkar ha klarat sig bra.

Fotot är dock utmärkt, och filmen har många vackra vyer över det karga landskapet i kombination med ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och det är imponerande att filmteamet lyckats få ihop så pass många bra och kända skådespelare. Hilary Swank är utmärkt som Mary Bee, och hon spelar nedtonad och trovärdigt i en svår roll. Även Tommy Lee Jones är över förväntan, och gör riktigt bra ifrån sig som George. Mery Streep är som vanligt bra i en begränsad roll, där hon bara medverkar i ungefär tio minuter mot slutet av filmen. Svenska David Dencik gör allt som går i en tyvärr ganska dåligt skriven roll. Danska Sonja Richter, Grace Gummer och Miranda Otto är bra som de tre sinnessjuka kvinnorna, men de får verkligen inte mycket att arbeta med.

The Homesman är en ganska bra men ojämn film, som är intressant och överlag engagerande. Jag uppskattar den ovanliga stilen och känslan, som gör att filmen blivit svårdefinierad och verkligen inte är någon traditionell western. Men den första dryga timmen är bättre än resten av filmen, och jag tycker inte riktigt om att George Briggs långsamt går till att bli en större och viktigare roll än Mary Bee - han är trots allt både mer stereotyp och mindre intressant än Mary Bee, så det rör sig inte enbart om det feministiska perspektivet. Det är också svårt att få något grepp om vissa scener, då filmen nästan verkar förvandlas till en fars; och det kan väl ändå inte ha varit meningen...? Och slutet lämnar en hel del övrigt att önska. Så filmen har blivit mer ojämn än jag hade önskat, men bitvis är den mycket bra och därför blir filmen trots bristerna ändå fullt sevärd. Jag hade dock önskat lite mer för att känna mig helt nöjd, så därför nöjer jag mig med en svag sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. På omslaget står det att det även ska finnas DTS-ljud, men något sådant fanns i alla fall inte på mitt exemplar. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text (inte ens vid de repliker som är på danska, vilket är ett flertal) och heller ingen textning för hörselskadade. Den svenska översättningen är relativt bra, men lider av ett fåtal slarviga misstag. Textningen är lagom stor och lättläst, och jag uppskattar de relativt kraftiga kantlinjerna som gör det lätt att läsa texten även vid ljusa bakgrunder. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stillastående men tyvärr endast engelskspråkig.

Det finns förvånansvärt mycket bonusmaterial, men tyvärr inte så mycket med någon större substans. Det inleds med en 20 minuter lång minidokumentär om storyn, där regissör, producent och skådespelare berättar om handlingen och rollfigurerna. Här finns några intressanta inslag, men till största delen rör det sig om sådant man ganska lätt kan lista ut själv. Och att låta Sonja Richter, Grace Gummer och Miranda Otto få mer syl i vädret än regissören känns lite egendomligt. Märkligt nog nämns heller knappt ett ord om den litterära förlagan, och ingenting om eventuella skillnader mellan boken (som jag inte läst) och filmen. Sen återfinns ytterligare en 20 minuter lång minidokumentär om själva inspelningen av filmen, vilket bitvis är intressant men som även det ofta känns lite för mycket som en "puff piece" utan större substans. Vidare hittar vi ett 10 minuter långt inslag där regissör och producent argumenterar för huruvida filmen är en westernfilm eller inte, vilket är precis lika spännande som det låter. Därefter finns ett 10 minuter långt inslag från filmens premiär på filmfestivalen i Cannes, där skådespelare och regissör presenterar filmen och svarar på frågor. Det är hyfsat intressant, men går inte där heller särskilt långt in på djupet. Slutligen finns även trailers för fem andra filmer, individuellt valbara från en meny. Extramaterialet har tyvärr ingen textning alls.

Recensionen skriven: 7 april 2015
Senast uppdaterad: 8 april 2015

Recensionen har lästs 2945 gånger av 1606 personer, sedan den 7 april 2015