Manusförfattare: Mark Boal
William James - Jeremy Renner J.T. Sanborn - Anthony Mackie
Owen Eldridge - Brian Geraghty Matt Thompson - Guy Pearce
Överste Reed - David Morse Överste Cambridge - Christian Camargo
Connie James - Evangeline Lilly Beckham - Christopher Sayegh
Professor Nabil - Nabil Koni Privatmilitärgruppens ledare - Ralph Fiennes

Den amerikanska regissören Kathryn Bigelow har för många blivit mest uppmärksammad genom hennes tidigare äktenskap med regissören James Cameron, men var främst under 1990-talet också känd för en rad actionfilmer. Bland hennes tidigare filmer kan nämnas Point Break, Near Dark och K-19: The Widowmaker, men efter att den sistnämnda filmen floppade har hon haft svårt att få filnbolag i Hollywood att vilja satsa på henne. När hon nu efter sju års uppehåll som långfilmsregissör är tillbaka har det istället blivit med en independentfilm, som hon och producenterna själva finansierat. Resultatet blev The Hurt Locker, som hade världspremiär på filmfestivalen i Venedig 2008 men som inte släppts i större skala i USA förrän sommaren 2009. Det blev den stora vinnaren på Oscarsgalan i år (ett år senare än normalt), med fem Oscarsvinster för bl.a. bästa film, bästa originalmanus och bästa regi.

Manuset skrevs av frilansjournalisten Mark Boal, och bygger på hans erfarenheter inom en bombgrupp i Irak. Här handlar det nämligen om just det pågående kriget i Irak, och filmen hade svensk biopremiär i december 2009 i ganska begränsad skala. Därför är det först nu när filmen släppts på DVD som alla fått möjlighet att se den. Vi får följa tre amerikanska soldater i en bombgrupp stationerad i Bagdad, vars syfte är att desarmera bomber. William James är gruppens nya ledare, och är beroende av spänning och adrenalin. Därför är han våghalsig, och vågar sig på det mesta. Sergeanten J. T. Sanborn är en noggrann realist, som tror på att följa reglerna till punkt och pricka. Specialisten Owen Eldridge är yngst i teamet, och är en nervös och osäker kille som inte riktigt vet vem han ska tro på. Cheferna ser mellan fingrarna på William James benägenhet att utsätta sig själv och sin omgivning för fara, då han är väldigt duktig på att desarmera bomber, men Sanborn och Eldridge har svårare att godta James riskbenägenhet - i synnerhet om det kan utsätta de själva för ännu större fara.

Det är svårt att förneka att Irak-kriget är ett viktigt och intressant ämne att ta upp, och då kan man ha överseende med att det också börjar vara ett lite uttjatat ämne. Det som skiljer The Hurt Locker från de flesta andra filmer om samma ämne är att Kathryn Bigelow inte tar någon tydlig ställning för eller emot kriget, och egentligen inte tar något ställningstagande alls. Här får vi inga svar på frågorna om USA:s inblandning, eller ens någons åsikt i ämnet. Istället handlar filmen uteslutande om just bombgruppen, där kriget närmast finns i bakgrunden och som skulle kunna hända i vilket krig som helst. Jag kan tycka att Kathryn Bigelow väljer en lite väl enkel och snudd på feg utväg genom att inte belysa någon egen åsikt eller att ens försöka förklara krigets vara eller icke vara. Visst är det en intressant grundstory, men en del av poängen försvinner genom att händelseförloppen inte har någon uppenbar koppling till just Irak-kriget - att desarmera bomber förekommer förstås i alla krig, och inget i denna film är något unikt för Irak.

Filmen som sådan kan beskrivas som både lyckad och misslyckad, beroende på hur man ser på saken. Det är en intressant grundstory, även fast den är ganska enkel som sådan. I grund och botten är det också intressanta rollfigurer. Men den största fördelen med The Hurt Locker är den imponerande realismen. Det här känns mycket realistiskt och autentiskt in i minsta detalj, och till stora delar kan man verkligen känna hur det känns att vara på plats i Irak. Filmen lyckas helt enkelt att förmedla en imponerande stämning och närvarokänsla, som få andra filmer lyckas med. Det är en osentimental film, som belyser problematiken helt utan att romantisera eller förenkla något. Här är det istället mörk stämning som erbjuds, vilket förstås passar bra till ett ämne som detta. Bitvis är det också riktigt spännande, och det är överlag ganska oförutsägbart.

Men samtidigt måste jag medge att jag blev ganska besviken över filmen. Jag hade väntat mig mer av Kathryn Bigelow, och hade definitivt väntat mig mycket mer av en film som vunnit Oscar för både bästa film och bästa regi. Filmen har inget riktigt fokus eller någon klar linje, och känns därför bitvis ganska osammanhängande och rörig. Det är inte helt oproblematiskt att förstå hur allting hänger ihop eller vad som egentligen händer, och jag ställde mig flera frågor som jag inte fick något tillfredsställande svar på. Det är också en seg och utdragen film, där många scener passerar i snigeltempo. I några få fall är det effektfullt för att just belysa situationer där soldaterna fastnar under lång tid, men alltför ofta tillför det långsamma tempot ingenting utan gör bara att det känns... segt. Många scener är betydligt mer utdragna än vad som hade varit nödvändigt, och det förekommer också en del överflödiga scener som inte tillför något. Storyn är helt enkelt så pass tunn, så att en speltid på över två timmar är oförsvarbart.

Ett annat problem är att de flesta rollfigurer blivit mer eller mindre endimensionella, och något större djup får vi inte. Visst är William James i grund och botten en intressant karaktär, som blivit beroende av adrenalin och spänning, men någon djupare inblick i hans psyke får vi aldrig. Ingen får heller någon nämnvärd karaktärsutveckling. Vi får inte lära känna någon alltför väl, vilket tyvärr resulterar i att åtminstone undertecknad aldrig lyckades att känna något för någon. Jag menar inte att man måste tycka om alla rollfigurer i filmer, men ska en film bli riktigt lyckad så bör man känna något för de centrala rollfigurerna; vare sig det är positiva eller negativa känslor. Det har också blivit en onödigt svart-vit film, och lite förenklat tycks filmens tanke vara att alla amerikaner är goda och att alla andra är onda. Det faktum att inte alla irakier faktiskt är terrorister eller rebeller verkar vara ett främmande begrepp för rollfigurerna och filmmakarna. Då filmen aldrig riktigt lyckas att beröra så är det också oundvikligt att det åtminstone periodvis blir ganska oengagerande.

Det finns heller inget mycket till budskap, utan det enda som manusförfattaren och regissören lyckas att framhäva är det faktum att krig är beroendeframkallande och att många som upplevt krig därefter saknar spänningen i normal tillvaro. Nog borde man kunna få fram lite mer aktuella budskap än så om Irak-kriget...? Dessutom porträtteras det enda befintliga budskapet på ett något tvivelaktigt sätt, då man lätt kan få intrycket att kriget är viktigare än allt annat på jorden; inklusive ens fru och barn. Jag vet att det inte var tanken, men det har helt enkelt inte presenterats på ett riktigt tillfredsställande sätt. Man kan också tycka att filmen blivit lite väl "grabbig", vilket är märkligt med en kvinnlig regissör. Alla viktigare rollfigurer är män, och det finns överhuvudtaget inga kvinnliga rollfigurer som tillför någonting till storyn. Visst är militären fortfarande mansinriktad, men såvitt jag vet finns det trots allt en hel del kvinnliga soldater nuförtiden, så att inte visa en enda sådan känns lite egendomligt.

Filmen erbjuder dock ett fantastiskt foto, som är snyggt och genomarbetat in i minsta detalj och med ett effektivt bildspråk. Visst kan man tycka att det blivit lite väl mycket handkamera, men det finns trots allt en tanke med allt och filmfotografen Barry Ackroyd förtjänar en eloge för ett så intensivt och verklighetstroget foto. Filmen är inspelad i Jordanien, och det ser verkligen ut som Irak på alla sätt och vis. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, där både Jeremy Renner, Anthony Mackie och Brian Geraghty spelar mycket övertygande och trovärdigt. Jag uppskattar också att det överlag är tämligen okända skådisar, vilket förhöjer den autentiska och verklighetstrogna känslan.

The Hurt Locker är definitivt inte en dålig film på något sätt. Bitvis är den riktigt spännande och intensiv, och det är en intressant historia med i grund och botten intressanta karaktärer. Med det snygga fotot och de imponerande skådespelarna råder det heller ingen tvekan om Kathryn Bigelows talang som regissör. Jag är dock inte lika överbevisad om Mark Boals lämplighet som manusförfattare, för de flesta av de brister som finns ligger i manuset. Som intressant underhållning för stunden duger filmen alldeles utmärkt, och helhetsintrycket förhöjs av den autentiska känslan. Men det är helt enkelt inte en särskilt minnesvärd film, och den saknar egentligt djup. Hur The Hurt Locker kunnat vinna Oscar för bästa film är för mig ett oförklarligt mysterium. Jag har visserligen inte sett alla nominerade filmer, men minst fyra av de nominerade filmerna för bästa film är i mina ögon bättre än denna och det gjordes ett flertal betydligt bättre filmer under 2009.

Recensionen skriven: 27 april 2010
Senast uppdaterad: 28 april 2010

Recensionen har lästs 3411 gånger av 1995 personer, sedan den 27 april 2010