Josh Rosenthal - David Schwimmer Joey Kuklinski - Stephen Dorff
Leonard Marks - Robert Davi Mickey Scicoli - John Ventimiglia
Terry Franzo - Ryan O'Nan Marty Freeman - James Franco
Dino Lapron - Danny A. Abeckaser Adele - Christa Campbell
Ellen - Erin Cummings Livi - Weronika Rosati
Alvaro - Nick Gomez Jimmy - Zoran Radanovich

Richard Kuklinski, som gick under öknamnet Iceman, anses vara en av USA:s största yrkesmördare genom tiderna. Han tros ha mördat över 100 personer mellan 1948 och 1986, men de flesta av dessa mord har aldrig gått att bevisa. Om denna person handlar filmen The Iceman, som bygger på en biografi av Anthony Bruno, och som i Sverige släppts direkt på DVD.

Handlingen tar sin början i början av 1960-talet, då Richard Kuklinski träffar Deborah och gifter sig med henne. Han livnär sig på att dubba porrfilmer, men säger till alla som frågar att det är Disney-filmer han dubbar. Hans tillvaro förändras när han kommer i kontakt med maffiabossen Roy DeMeo, som köper upp dubbningsbolaget där han jobbar och övertalar honom att börja jobba för honom som maffians egen yrkesmördare. Under tiden får Richard och Deborah två döttrar, men varken Deborah eller barnen anar något om Richards måttligt trevliga nya yrke...

Jag kände inte till Richard Kuklinski innan jag såg filmen, och har därför inget att jämföra med. Men det är absolut ett intressant och fascinerande ämne, trots att upplägget eller grundstoryn inte blivit alltför nyskapande. Men att det är en intressant person och en fascinerande historia kan man inte förneka, och helhetsintrycket förhöjs av det faktum att det trots allt är verklighetsbaserat. Vi får en ganska god inblick i Kuklinski och hans familj, och likaså om händelserna i hans liv. Det är intressant, och förhoppningsvis någorlunda sanningsenligt. Resultatet är en helt okej film, men som tyvärr nästan aldrig lyfter på samma sätt som jag hade önskat. Det finns en viss spänning och det är lärorikt att få en inblick i denna brutala yrkesmördares liv. Vi får veta det viktigaste, och som biografi betraktat fungerar det ganska väl.

Problemet är att The Iceman aldrig blir riktigt så djup som jag hade önskat, utan filmen distanserar sig från händelserna och Kuklinski så att det blir en lite mer ytlig inblick. Av en sådan här handling hade jag förväntat mig att få en fördjupning om vem Richard Kuklinski egentligen var, och framförallt varför han gjorde som han gjorde. Trots allt lär väl yrkesmördare stå väldigt långt ner på de flesta människors listor över jobb man skulle kunna tänka sig att arbeta med... Men Richard hinner aldrig få några egentliga nyanser, utan framstår som en endimensionell och känslokall mördare; helt utan empati. Kanske överensstämmer det med vem Kuklinski egentligen var, men jag hade åtminstone väntat mig att se några tecken till dubbelliv så att han åtminstone i scenerna med frun och barnen känns sympatisk och vettig. Men allt sådant lyser med sin frånvaro, trots att vi får se förhållandevis många scener med familjen. Även i övrigt är det ont om mångbottnade rollfigurer, utan de allra flesta har blivit endimensionella och ytliga.

Framförallt är jag besviken på skildringen av Richards fru Deborah, som aldrig hinner få något nämnvärt djup utan vars enda syfte verkar vara att naivt stötta Richard vad han än gör och ta hand om barnen. Självklart lär de flesta inte tänka tanken att ens partner är en yrkesmördare, men jag har ärligt talat lite svårt att tänka mig att Deborah inte kunde se några som helst varningstecken om att allt inte stod rätt till med Richard under mer än ett decennium tillsammans. Filmen har också blivit ganska rörig, och genom det stora antalet rollfigurer är det ofta inte helt oproblematiskt att komma ihåg vem som är vem; eller varför man ens bör bry sig om det. En bidragande orsak kan vara initiativet att försöka skildra över ett decennium på bara 1 timme 45 minuter, som gör det lätt att allting blir lite fragmentariskt. Allt detta bidrar till att filmen inte riktigt fängslar på samma sätt som jag hade önskat, men däremot uppskattar jag den intressanta storyn och det lagom höga tempot.

Fotot är snyggt och bildspråket effektivt, men jag tycker däremot inte riktigt att filmteamet har fångat tidskänslan från 1960- och 1970-talet fullt ut. Skådespelarinsatserna är bra, och Michael Shannon gör en imponerande rollprestation som Richard Kuklinski. Han spelar övertygande och trovärdigt, och man tänker faktiskt aldrig på skådespelaren utan enbart på rollfiguren vilket är ett gott tecken. Winona Ryder är som vanligt mycket bra som hans fru Deborah, men tyvärr får hon inte särskilt mycket att arbeta med. McKaley Miller och Megan Sherrill är också riktigt bra som Richard och Deborahs båda döttrar. Även i övrigt är det bra skådisar, och jag blev imponerad över David Schwimmer (Ross i Vänner), som gör en oväntat bra insats långt ifrån hans vanliga stil.

The Iceman är en helt okej och genomarbetad film, som framförallt förtjänar en eloge för den fascinerande historien och de imponerande rollprestationerna. Det är fascinerande och intressant, men tyvärr bara bitvis engagerande och ärligt talat lite för ytlig. Av en så intressant verklig historia hade jag väntat mig en bättre film än så här, och alltför minnesvärt blir det tyvärr inte, men tycker man om genren eller uppskattar biografier är det ändå värt att ta sig en titt på filmen. Mitt betyg stannar på en hyfsat stabil sexa, och fastän det är långt ifrån dåligt så hade jag väntat mig mycket mer av en så intressant handling.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har tyvärr ganska smala kantlinjer vilket gör det svårt att läsa texten under de scener som har ljusare bakgrunder. Översättningen är relativt bra, även om ett fåtal slarvfel förekommer. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel och en språkmeny. Här verkar dock distributören ha klantat till det rejält, för på den inledande språkvalsmenyn går det bara att välja mellan norska, danska och finska; inte svenska. Det finns ändå svensk text, men det måste man i så fall välja manuellt från språkinställningarna under huvudmenyn. Efter språkval visas varningstexter, följt av några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är rörlig och stilren men finns bara på engelska.

Recensionen skriven: 9 januari 2014
Senast uppdaterad: 10 januari 2014

Recensionen har lästs 3647 gånger av 2045 personer, sedan den 9 januari 2014