Peter Hilton - Matthew Beard Kommendörkapten Denniston - Charles Dance
Stewart Menzies - Mark Strong Helen - Tuppence Middleton
Inspektör Nock - Rory Kinnear Kommissarie Smith - Steven Waddington
Sergeant Staehl - Tom Goodman-Hill Jack Good - James Northcote
Keith Furman - Ilan Goodman Charles Richards - Jack Tarlton
Alan Turing som barn - Alex Lawther Christopher Morcom - Jack Bannon

Den brittiska forskaren, matematikern och krypteringsexperten Alan Turing (1912 - 1954) anses vara upphovsmannen till modern datavetenskap, och uppfann en tidig motsvarighet till dagens datorer. Nuförtiden är han troligtvis mest känd för att ha knäckt nazi-Tysklands krypteringsmaskin Enigma under andra världskriget, vilket av historiker anses ha kortat ner kriget avsevärt. Då hans och hans teams insatser under andra världskriget länge var hemligstämplade är det därför först på senare år som Turing blivit välkänd. Om detta handlar bl.a. Andrew Hodges biografi "Alan Turing: The Enigma", och den boken har nu blivit till film. Spelfilmen The Imitation Game, i regi av norska Morten Tyldum (känd för bl.a. Huvudjägarna och Varg Veum), blev nominerad till 8 Oscars inför Oscarsgalan 2015; för bl.a. bästa film, bästa regi, bästa manus efter förlaga, bästa manliga huvudroll och bästa kvinnliga biroll. Den vann Oscar för bästa manus efter förlaga.

Strax efter att andra världskriget bryter ut söker matematikern Alan Turing jobb på den hemliga krypteringsanläggningen Bletchley Park utanför London. Han får jobbet, och måste nu hitta personal som kan hjälpa honom med den oöverstigliga uppgiften att knäcka tyskarnas Enigma-kryptering - något som av de flesta andra ansetts omöjligt i och med de många miljarder kombinationer maskinen har. I och med hans minst sagt begränsade sociala förmåga blir han inte direkt bästa vänner med sina medarbetare, utan den enda som han utvecklar någon form av vänskap med är den enda kvinnliga medarbetaren Joan Clarke, men han ser ändå snabbt till att bli chef på anläggningen. Den polska underrättelsetjänsten har lyckats smuggla ut en Enigma-maskin från Tyskland, men då krypteringsnyckeln byts varje dag är det allt annat än lätt att lyckas att knäcka de krypterade meddelanden som nazisterna skickar ut.

Jag kan inte påstå att jag var särskilt insatt i Alan Turing eller de verkliga händelserna innan jag såg filmen, och fastän jag förstås känt till namnet Alan Turing (åtminstone efternamnet lär nog de flesta ha hört) har jag inte vetat mer än det absolut mest grundläggande om honom. Därför visste jag inte riktigt vad som väntade när jag i vintras satte mig ner i biofåtöljen för att se The Imitation Game, men glädjande nog är det en riktigt bra film som är väl värd att se. Den håller också att ses om, vilket jag nu gjort i samband med DVD-releasen. Filmen tar upp intressanta ämnen, och det är förstås viktigt att uppmärksamma allt detta - och även att äntligen ge Alan Turing den respekt och uppmärksamhet han förtjänar. Det är en engagerande och fascinerande film, som håller intresset vid liv hela tiden. Tempot är föredömligt, då det händer något hela tiden utan att någonsin bli segt - men samtidigt utan att det blir rörigt eller går för fort fram.

Vi får lära känna Alan Turing på ett bra sätt, och vi får en hyfsad inblick i denna ganska komplexa människa. Han förblir mångbottnad och känns äkta, fastän hans autistiska drag ibland känns något överdrivna och klichéartade - men kanske överensstämmer det med verkligheten; jag har förstås aldrig träffat honom och kan därför inte veta med säkerhet. Men vi får i alla fall en ganska fin inblick i honom som person, och dessutom är det förstås värdefullt att få uppmärksamma alla hans bidrag till modern teknik. Filmen verkar också överensstämma relativt väl med de verkliga händelserna; åtminstone vad gäller Turing som person och hans teams insatser även om vissa avvikelser och förenklingar gjorts gentemot vad som verkligen hände.

Stämningen är utmärkt och filmen lyckas på ett utmärkt sätt att förmedla precis rätt tidskänsla från 1940-talet. Genom det annorlunda perspektivet blir det heller aldrig en traditionell krigsfilm, i och med att allt sker på distans från det faktiska kriget. The Imitation Game känns därför nyskapande och intressant i sin vinkling. Det har också blivit en berörande och tänkvärd film, och vid några tillfällen är det nästan omöjligt att hålla tårarna borta. Allting har blivit fängslande, fascinerande och med ett påtagligt djup; så det är svårt att inte imponeras av den här filmen.

Samtidigt kan jag känna att det ibland blivit något tunt, genom att fokuset så tydligt legat på just Alan Turing hela tiden. Därför har alla andra rollfigurer blivit mer eller mindre endimensionella, och de flesta har inte fått mycket till djup eller substans. Självklart måste Turing uppmärksammas för sina stora bidrag, men han var trots allt inte ensam i teamet och då känns det inte riktigt rätt att gömma undan alla andra. Framförallt hade jag velat se mer av Joan, som är en intressant rollfigur och vars relation till Turing är bland det mest intressanta med filmen, men som ändå förblir ganska platt och har fått oförtjänt lite utrymme. Det gör också att kvinnosynen blivit lite si och så med, för Joan är den enda kvinnliga rollfiguren med minsta lilla substans eller relevans till handlingen. Visst var andra världskriget manscentrerat, men då Joan enligt uppgift var viktigare i teamet än filmen gör gällande är det onödigt att göra filmen ännu mer mansdominerad än verkligheten.

Det känns också lite märkligt att Turings sexuella läggning blivit väldigt nedtonad i filmen - att han var homosexuell får vi bara snabba antydningar till, och vi får inte veta mer än absolut nödvändigt. Vi får heller aldrig se någon homosexuell relation i bild på något sätt alls, vilket ärligt talat känns lite fegt. Så länge handlingen kretsar kring kriget och Enigma är det i sig inget anmärkningsvärt, men när filmen under de senare scenerna från 1950-talet (som det varvas med) fokuserar så tydligt på Turings sexuella läggning känns det märkligt att knappt ta upp det alls under resten av filmen.

I övrigt kan The Imitation Game också uppfattas lite övertydlig och överpedagogisk, då allt som händer ska förklaras på ett sådant sätt att ingen ska kunna missa poängerna. På sätt och vis är det förstås ett nödvändigt ont, då ingen som ser filmen lär vara på samma matematiska nivå som Turing, men här har det istället gått för långt åt andra hållet då även tämligen självklara slutsatser tydligt ska förklaras i ord. Att då inleda filmen med Turings monolog att man bör vara uppmärksam för att inte missa något känns närmast ironiskt. Allting skildras också på ett sådant sätt att det inte ska råda någon tvekan om vad vi ska tycka eller känna; eller vilka vi ska tycka om. Det har blivit onödigt svartvitt, vilket känns fel när det handlar om krig där förstås nästan inget är helt svart eller vitt.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk med genomarbetad scenografi och perfekt tidskänsla. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra. Benedict Cumberbatch är mycket bra som Alan Turing, och gör ett trovärdigt och mångbottnat porträtt av den riktiga förlagan. Det förvånar mig inte alls att Benedict blev Oscarsnominerad för bästa manliga huvudroll, och det är för all del rättvist. Samtidigt känns han dock lite för känd i dagens läge, och inte minst genom Sherlock är det nuförtiden svårt att se på honom som någon annan än Sherlock Holmes. Men det är förstås inte hans fel... Keira Knightley är också mycket bra som Joan, och gör allt som går av den tyvärr inte alltför mångbottnade rollfiguren. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det finns inte ett enda svagt kort i den här starka ensemblen.

The Imitation Game är en riktigt bra och engagerande film, som skildrar verkliga händelser på ett bra sätt och som är värdefullt för att åtminstone delvis äntligen ge Alan Turing den uppmärksamhet och uppskattning han förtjänar. Det finns en viss spänning, en viss lågmäld humor och intressanta personporträtt. Det är också mycket välgjort och genomarbetat, och det här är utan tvekan en storslagen och viktig film på alla sätt och vis. Men tyvärr har den också blivit onödigt övertydlig, och att i stort sett alla andra rollfigurer utöver Turing blivit onyanserade och platta känns inte rätt. Hur viktig Turing än var, så känns en film aldrig helt levande om alla utom en blivit endimensionella; och det gäller även biografier. Ibland kan man också skönja att regissören inte riktigt vetat vilket ben han ska stå på, i och med de ganska onödiga tillbakablickarna från Turings skoltid och de senare inslagen från 1950-talet - där inget av detta har särskilt mycket med handlingen i sig att göra, samtidigt som Turings sexuella läggning bara periodvis verkar viktig för handlingen. Så visst hade The Imitation Game förtjänat en finslipning av manuset, men det är ändå en riktigt bra film som är väl värd att se för de allra flesta. Jag var inte överbegeistrad när jag såg filmen på bio, men tycker nog ändå att den lyfts av en omtitt varför jag nu väljer att höja mitt betyg till en svag åtta.

Recensionen skriven: 15 januari 2015
Senast uppdaterad: 15 maj 2015

Recensionen har lästs 3838 gånger av 2088 personer, sedan den 15 januari 2015