Alison - Laura Haddock Lucy - Tamla Kari
Jane - Lydia Rose Bewley Lisa - Jessica Knappett
Carli - Emily Head James - Theo James
Nicos - David Chrysanthou Richard - Theo Barklem-Biggs
Wills pappa - Anthony Stewart Head Susie (Wills styvmamma) - Sophie Colquhoun
Nicole - Lauren O'Rourke Jays syster - Etalia Turnball

Den brittiska ungdomskomediserien The Inbetweeners skapades av Damon Beesley och Iain Morris, och blev en stor succé i brittisk TV när den sändes i tre säsonger mellan 2008 och 2010. I den fick vi följa Will McKenzie och hans tre bästa vänner på en gymnasieskola i någonstans i Storbritannien, som aldrig varit vare sig populära eller direkt utanför - helt enkelt någonting mitt emellan. I Sverige började serien sändas på TV4 Komedi 2010, och hösten 2012 började en amerikansk nyfilmatisering av serien att sändas på MTV i USA. Den brittiska serien avslutades med en biovisad långfilm med premiär 2011, som slagit publikrekord i England och dessutom vunnit priser, men som i Sverige släppts direkt på DVD.

Fyra tonårskillar som aldrig riktigt har passat in någonstans - Will, Simon, Jay och Neil - har precis gått ut gymnasiet i London. Alla utom Neil har en måttligt trevlig vecka. Will är oskult som aldrig lyckats få ihop det med det motsamma könet, och har just fått reda på att hans frånskilda pappa precis har gift sig med sin mer än hälften så gamla älskarinna, som bara är ett par år äldre än Will. Simons flickvän Carli gör slut med honom, med enda motiveringen att de ändå snart kommer att vara på olika universitet. Jay, som mest tillbringar sin tid framför porrsajter på nätet, får reda på att hans farfar har dött. Neil bestämmer sig för att försöka muntra upp sina vänner genom att boka en resa för alla fyra till Malia på Kreta. Där skulle de kunna roa sig och få ihop det med tjejer, utan att tänka på allt som hänt hemma. Deras hotellrum i Malia är visserligen allt annat än vacker, men snart träffar killarna de fyra tjejerna Alison, Lucy, Jane och Lisa. När de inte kan göra mycket annat än att älta sina egna problem går första träffen allt annat än bra, och inte blir det bättre av att Simon upptäcker att hans ex Carli också befinner sig i Malia...

Jag har tyvärr inte sett TV-serien med samma namn, och har därför ingenting att jämföra med. Förmodligen är jag i gott sällskap, då serien mig veterligen bara sänts på TV4 Komedi och därmed knappast har nått ut till någon alltför stor målgrupp i Sverige. Det är sannolikt en nackdel att inte ha sett serien, i och med att man då sannolikt redan känner till rollfigurerna; i synnerhet då filmen inte har speciellt mycket till introduktioner av de fyra huvudrollerna. Alltför originell kan dock The Inbetweeners ändå inte beskyllas för att vara - storyn är av gammalt beprövat slag, och innehåller egentligen inga nyskapande beståndsdelar. I stil, känsla och story har filmen stora likheter med i synnerhet American Pie, om än "brittisk-fierad" och anpassad för en brittisk publik, med en del stänk av både Supersugen och TV-serien Skins. I sig inget fel med det, då American Pie var en mycket bra film och det också gjorts ett flertal andra bra filmer med samma grundidé.

Problemet är att de fyra huvudrollerna, åtminstone för oss som inte sett TV-serien, är både endimensionella, platta, naiva, tafatta och bitvis rentav ganska osmakliga. Jag hade verkligen svårt att känna något annat än irritation för någon av dessa killar, och i synnerhet Simon har blivit det absolut mest naiva och "tapiga" som världen någonsin skådat. Rollfigurerna i American Pie var i alla fall lätta att identifiera sig med och känna för, även fast de också blivit tillspetsade, men åtminstone för oss utanför England tror jag det är svårt att kunna känna något för de här killarna. Förhoppningsvis kanske killarna framstår som mer normala och mångbottnade om man faktiskt sett TV-serien; för annars har jag svårt att tro att serien kunnat bli så pass populär. Med andra ord är det nog troligt att det är en stor fördel att ha följt serien innan man börjar se den här filmen. Då hade jag betydligt lättare att känna för de kvinnliga rollfigurerna, där de flesta fått i alla fall vissa nyanser och framstår som vettiga och sympatiska människor. I synnerhet Alison, Lucy och Jane har blivit intressanta och någorlunda mångbottnade rollfigurer, medan det är sämre ställt med Carli.

Humorn är minst sagt varierande, men kommer nästan aldrig upp i samma nivå som vare sig American Pie eller Supersugen. Det är småroligt då och då, och vid ett par tillfällen skrattade jag högt. Annars går det inte längre än till småfniss eller leenden, vilket i och för sig inte är fy skam det heller. Mycket av humorn är i mina ögon alltför osmaklig, och det förekommer lite väl mycket "kiss och bajs"-humor. Det rör sig om en ganska barnslig humor, så förmodligen fungerar filmen bäst för tonåringar som helst inte heller bör vara alltför mogna. Med andra ord långt ifrån den mer intelligenta humor som ett flertal amerikanska komedier lyckats med på senare år. Det är säkert en del som tycker om den här osmakliga och lite omogna humorn, men jag hade i alla fall ganska svårt för den. När filmen är som bäst känns den som en lyckad korsning mellan American Pie och TV-serien Skins, och är både charmig, rolig och intressant. När den är som sämst känns det istället både osmakligt, halvtråkigt och rentav ganska poänglöst; i synnerhet då de fyra huvudrollerna blivit så onyanserade och ganska ointressanta.

Men det är absolut inte värdelöst. Filmen förblir hyfsat engagerande, och man vill trots allt veta vad som ska hända. Det blir också bättre med tiden, och den sista halvtimmen är faktiskt ganska bra. Skådespelarna är också ganska bra, fastän de fyra killarna definitivt ser ut att vara äldre än de 17 år som de enligt uppgift ska föreställa. Det är också en välgjord film med snyggt foto. Hyfsat underhållande för stunden och sevärd, men tyvärr är de fyra manliga huvudrollerna alltför pinsamma och ytliga för att det ska bli riktigt engagerande. Det hade helt enkelt kunnat bli så mycket bättre, men efter viss tvekan väljer jag trots allt en svag sexa i betyg; mycket tack vare den lyckade upplösningen och fina stämningen. Kanske skulle betyget bli högre om man sett serien och därmed redan känner de fyra killarna; jag vet ärligt talat inte. Enligt uppgift är det på gång en amerikansk nyfilmatisering av den här filmen, och jag blir faktiskt nyfiken på det - med samma story men en förhoppningsvis bättre fungerande humor kan det bli riktigt lyckat.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, vilket på ren svenska innebär pyttesmå och troligen knappt märkbara svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 6.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och håller en hyfsad klass. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, följt av några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är stilren men mycket enkel - där finns bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 eller i DTS 6.1. Både språkvalsmenyn och huvudmenyn lider också av problemet att skillnaden i färg mellan det aktuella (markerade) alternativet och övriga är ytterst liten, och därför måste man gå nära TV:n för att lyckas att lista ut vilket som egentligen är det alternativ man valt. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns heller inget tillstymmelse till extramaterial.

Recensionen skriven: 19 september 2012
Senast uppdaterad: 20 september 2012

Recensionen har lästs 3719 gånger av 2261 personer, sedan den 19 september 2012