Svensk distributör: Twentieth Century Fox (Sweden) AB
Billy - Vince Vaughn Nick - Owen Wilson
Neha - Tiya Sircar Stuart - Dylan O'Brien
Yo-Yo - Tobit Raphael Lyle - Josh Brener
Mr. Chetty - Aasif Mandvi Dana - Rose Byrne
Graham - Max Minghella Megan - JoAnna Garcia Swisher

Billy och Nick är två försäljare i 40-årsåldern, som tillhör det absoluta toppskiktet bland försäljare. Men klocktillverkaren där de jobbar har nu gått i konkurs, och att vara bra på att sälja klockor är inte längre någon stor bedrift i dagens digitala tidsålder. Billy kommer då på idén att flytta till Kalifornien och söka praktikplatser på Google - trots att ingen av dem knappt ens vet hur man slår på en dator... Trots deras minst sagt begränsade tekniska meriter sticker de ut från mängden då ingen av de andra sökande är mycket äldre än 20; och därför får de hör och häpna praktikplatserna. De är långt ifrån de enda praktikanterna på Google, och alla delas in i team som ska klara av olika uppgifter under sommaren; och alla medlemmar i det bästa teamet blir erbjudna fast anställning på företaget. Billy och Nick hamnar i det team där alla "outsiders" hamnar som ingen annan vill veta av, vilket innefattar Neha, Stuart och Yo-Yo.

Det första som slår mig när jag ser The Internship är att filmen till stora delar ärligt talat känns som en enda lång reklamfilm för Google. Googles tjänster nämns oavbrutet med superlativ, och i stort sett förekommer inte ett enda negativt ord om vare sig företaget eller dess sajter och tjänster. Jag kan nästan garantera att Google varit med och sponsrat produktionen av filmen, för mer övertydlig produktplacering än så här kan det inte bli. Att se på en två timmar lång reklamfilm låter inte särskilt kul, men filmen är faktiskt ändå bra. Här finns inget alltför stort djup och det mesta är förutsägbart, men det är charmigt och underhållande ändå.

Det viktigaste med en komedi är ju trots allt humorn, och på den punkten lyckas The Internship riktigt väl. Det är en ganska rolig film, där man får skratta ofta. Ibland är det vansinnigt roligt då man gapskrattar högt, och ibland är det "bara" småroligt med småfniss till följd. Men det är humoristiskt väldigt ofta, samtidigt som storyn även har en någorlunda allvarlig underton. Storyn håller ihop logiskt, och till skillnad från många komedier handlar det inte enbart om att stapla skämt på varandra utan konkret handling. Det finns en röd tråd, och det mesta är charmigt och kul. Humorn är av väldigt varierande slag, med en del lågmäld sofistikerad humor men lika mycket övertydlig och billig slapstick-komik. En del av skämten tycker jag känns lite för osmakliga och som tydliga slag under bältet, men med tanke på Vince Vaughns (som skrivit manuset) traditionella stil blir jag ändå positivt överraskad. Det är helt enkelt mer seriöst än man skulle kunna tro från det här teamet, och det blir sällan så "billigt" och överdrivet som det brukar bli. Överlag är det här alltså ingen "tokrolig" slamsfilm, utan lite mer lågmäld och intelligent än så; även om det förekommer undantag. För att förstå en del av de komiska poängerna måste man dock vara relativt insatt i datorer, och det förekommer bl.a. ett par vitsar som går förlorade om man inte är någorlunda insatt i programmering.

The Internship lider av vissa klichéer och en hel del stereotypa rollfigurer, och om man spetsar till det kan man nästan säga att varenda rollfigur till viss del är stereotypt. Men i det här fallet gör det inte så mycket, och det finns ändå ett flertal rollfigurer som känns någorlunda äkta och som man bryr sig om. Till en början kan både Billy och Nick kännas ganska osympatiska och det är inte helt lätt att känna för dem; men allt eftersom filmen fortlöper växer de som karaktärer och till sist börjar man faktiskt att bry sig om dem. Jämställdheten är det dock si och så med, och det är minst sagt ont om kvinnor. Här finns bara två kvinnliga rollfigurer som har någon form av relevans för storyn; Neha och Dana. Båda två är något stereotypa, men känns ändå någorlunda genomarbetade och framförallt Neha tycker jag om som trots en del stereotyper och klíchéer för många upplevs någorlunda äkta. Fast å andra sidan är vissa av de manliga rollfigurerna lika stereotypa och rentav ännu mer endimensionella, så man kanske inte borde klaga så mycket.

Dock förekommer en del onödiga scener som inte tillför särskilt mycket, och en speltid på ganska precis två timmar är i saftigaste laget för den här storyn. Fokuset känns också bitvis fel, som gör att den romantiska sidohistorien med Nick och Dana blivit underutvecklad. Det gör att den inte känns trovärdig som den är, utan hade behövt att antingen utvecklas mer eller tas bort helt och hållet. Dessutom är det svårt att inte irriteras över de mängder av lovord som filmen haglar över Google, och vissa perioder känns det verkligen som en reklamfilm. Men efter så många filmer med påhittade företag och inte minst uppenbart fejkade skärmbilder på datorer är det i och för sig en trevlig omväxling med en film som faktiskt håller sig på jorden med riktiga företag och äkta skärmbilder.

Bitvis har filmen också blivit lite väl tillspetsad, vilket förtar en del av den annars ganska realistiska stilen. Bl.a. har jag svårt att tro att Google på riktigt arrangerar personalmatcher i den påhittade sporten quidditch (från Harry Potter) under arbetstid... Att spetsa till en story är förstås inget fel med, och det finns många lyckade tillspetsade filmer genom tiderna. Men det skär sig lite mot varann när man försöker att både spetsa till en story och dessutom ha en trovärdig film som håller ihop logiskt. Det hade fått bättre effekt om några av de mer onödiga och "exotiska" scenerna kunnat tas bort, för att istället ge mer tid åt rollfigurerna och karaktärsutveckling. Förutom quidditch-matchen störde jag mig bl.a. över en helt onödig scen på en strippklubb, som i stort sett bara bidrar till att öka speltiden.

Fotot är enkelt men effektivt. Skådespelarinsatserna är relativt bra. Vince Vaughn och Owen Wilson tillhör inte mina favoriter, men är faktiskt bra i de båda huvudrollerna som Billy och Nick, och båda spelar trovärdigt. Rose Byrne gör allt som går av den tyvärr lite väl endimensionella rollen som Dana, och Tiya Sircar är mycket bra som Neha. Aasif Mandvi är bra som Mr. Chetty. Även i övrigt är det bra skådespelare, och trots ett visst överspel finns det inga direkt svaga kort i den här ensemblen.

Att spela in vad som till syvende och sist i grova drag är en två timmar lång reklamfilm för Google låter minst sagt absurt, men trots den måttligt subtila "smygreklamen" är The Internship ändå en bra film. Det är underhållande och charmigt, och man får skratta ganska ofta. Ibland blir det för mycket med den minst sagt övertydliga produktplaceringen och filmen är också lite för lång, men det är ändå en ganska lyckad film som duger gott som underhållning fö stunden. Mitt betyg stannar på en svag sjua, men trots att filmen haft potential att bli bättre är det ändå fullt sevärt. Men det här är inte en sådan film som tillför särskilt mycket att se på en stor bioduk, och jag tycker heller inte att det är tillräckligt märkvärdigt för att motivera biljettpriset. Därför skulle jag personligen vänta tills filmen släpps på DVD och Blu-Ray.

Recensionen skriven: 23 juni 2013
Senast uppdaterad: 24 juni 2013

Recensionen har lästs 3203 gånger av 1913 personer, sedan den 23 juni 2013