Regi: Gideon Raff
Manusförfattare: Gideon Raff & Ryan Swanson
David - Marc Blucas Rebecca - Shiri Appleby
Audrey - Reiko Aylesworth Inspektör Soll - John Bedford Lloyd
Garret Rankin - Derek Cecil Ms. Alimet - Roberta Maxwell
Jared Thurber - Jeffrey Carlson Kathy Mahoney - Alison McAtee

Även om filmer nuförtiden kommer allt snabbare till Sverige, så brukar vi fortfarande få vänta ett litet tag efter premiären i hemlandet. Tvärtom händer nästan aldrig, men har faktiskt hänt i det här fallet. Trots att produktionen av denna film slutfördes 2006, så har den fortfarande inte haft premiär i hemlandet USA (där den enligt obekräftade uppgifter ska gå upp på bio). Däremot släpptes den i Sverige i mitten av mars, direkt på DVD - såvitt jag vet som första land i världen (!). David Lamont arbetar som bokförläggare, och har blivit mycket framgångsrik med att representera rysarförfattare. Därför är han också van vid de flesta skräckromaner, och blir inte rädd för mycket. En dag flyttar han in i en ny lägenhet - en stor och tjusig (och gissningsvis dyr) våning, med allt han kan behöva. Men det blir inte fullt så trevligt som man kan vänta sig, för en dag får han en mindre rolig överraskning på posten - ett antal foton på döda människor, som verkar vara tagna inifrån lägenheten. Polisen tar inte saken på särskilt stort allvar, och det blir inte bättre när David lite senare får en videofilm av en gammal polisdokumentation. Det visar sig att det många år tidigare faktiskt inträffat ett brutalt trippelmord av en hel familj i precis den lägenhet som han flyttat in i. Även om det vore tillräckligt för att göra vem som helst illa till mods, så blir det ännu värre när han märker att någon verkar spionera på honom - t.o.m. inifrån lägenheten...

Jag är lite kluven inför den här filmen, och vet inte riktigt vad jag ska tycka. Det är en ganska ovanlig och originell film, och - trots att det inte verkar så vid en första anblick - så är den riktigt oförutsägbar med många överraskningar under tiden. Den börjar ganska oinspirerad och seg, och de första 10 minuterna ser ut som en riktigt dålig B-film. Dessbättre blir det dock bättre när handlingen kommer igång på allvar, och filmen lyckas på ett ganska skickligt sätt att kombinera skräck med thriller. Huvudsakligen är det en thriller, men några scener är riktigt obehagliga och skrämmande, och bör närmast kategoriseras som rysare. Åtminstone undertecknad hade svårigheter att kunna somna, efter att ha sett den här filmen. Samtidigt är det dock inte mycket till fysiskt våld eller blod, så mestadels rör det sig om psykologisk skräck - ett positivt beslut, i mina ögon. Skådespelarinsatserna är relativt bra, även fast de flesta av skådespelarna inte är alltför välbekanta i Sverige. Jag har alltid tyckt mycket bra om Shiri Appleby, mest känd som Liz i TV-serien Roswell, och det här är inget undantag. Hon gör en trovärdig och imponerande rolltolkning, och gör utan tvekan den bästa skådespelarinsatsen i filmen. Marc Blucas, troligtvis mest känd som Riley i serien Buffy the Vampire Slayer, är inte riktigt lika imponerande - han gör en godkänd rolltolkning, men utmärker sig egentligen inte alltför nämnvärt. Betyget dras dock ned av att man inte riktigt förstår sig på rollfigurernas beteenden, och framförallt David beter sig märkligt utan att vi egentligen förstår varför. Visst förstår man att någon börjar bete sig irrationellt av det han råkar ut för, men så här mycket verkar inte riktigt realistiskt utan mer bakgrundsinformation. Man hade helt enkelt behövt veta mer om karaktärerna och dess psyken, för att kunna sätta sig in i filmen på allvar. Därför känns filmen ganska oengagerande, och den griper inte riktigt tag i en, trots den spännande storyn. Mot slutet blir också storyn alltmer osannolik och orealistisk, vilket också drar ner omdömet. Det märks också att filmen är gjord med relativt liten budget, och det enda som är riktigt välgjort är musiken, som är mycket effektiv och spänningsfull. Några stora problem med produktionen är det dock inte, och både foto och redigering är fullt godkända. Trots de tydliga bristerna, är The Killing Floor fortfarande en fullt sevärd film - underhållande, spännande och oförutsägbar; men inte alltför minnesvärd. Jag ångrar absolut inte att jag sett den, trots att jag aldrig varit särskilt förtjust i rysare, och filmen känns bättre och intressantare än många svenska thriller - exempelvis Wallander- och Beck-filmerna kommer inte riktigt upp i den här klassen. Därför är den sjätte poängen inte långt borta, men i slutändan finns det så pass många brister att mitt betyg stannar på en stark femma.

DVD-utgåvan är enkel, och är avsedd för hela Skandinavien. Bilden är i anamorfisk bredbild i 1,78:1, och ljudet är i 2-kanalig Dolby Surround. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text, och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörslogga, följt av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter och trailers för några andra filmer, plus en reklamfilm för tidningen HomeVision - trailers kan jag acceptera, men i mina ögon har det gått för långt när man också visar påtvingad reklam (även om det visserligen går att hoppa förbi). Därefter kommer man till huvudmenyn, som är på engelska och enkel, men ganska stilren. Tyvärr finns inget extramaterial att tillgå. Visserligen är det fullt förståeligt, när filmen som sagt inte ens haft amerikansk premiär än, men det hade onekligen varit roligt med någonting extra.

Recensionen skriven: 10 april 2007
Senast uppdaterad: 10 april 2007

Recensionen har lästs 4352 gånger av 1844 personer, sedan den 5 december 2007