Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (vid samtliga avsnitt)
Jenny - Mia Kirshner Tim - Eric Mabius
Bette - Jennifer Beals Tina - Laurel Holloman
Alice - Leisha Hailey Shane - Katherine Moennig
Dana - Erin Daniels Marina - Karina Lombard
Kit - Pam Grier

Den amerikanska betal-TV-kanalen ShowTime har i hemlandet huvudsakligen blivit känd genom ett stort antal egenproducerade TV-filmer, men många av dessa har tyvärr aldrig sett dagens ljus i Sverige. Sedan ett antal år tillbaka producerar de även egna TV-serier, och har tillsammans med rivalen HBO blivit känd för lite vågade serier som inte brukar visas på de marksända bolagen i USA. De har bl.a. blivit känd för Dead Like Me, Queer as Folk och nu senast Californication. I januari 2004 började succéserien The L Word att visas i hemlandet, och den är nu inne på sin femte säsong. I Sverige ligger vi lite efter på DVD-fronten, men nu är det den första säsongen som vi ska ta närmare titt på. Handlingen kretsar kring den unga kvinnan Jenny Schecter som just avslutat universitetsstudier och har flyttat från Iowa till storstaden Los Angeles, för att flytta ihop med sin pojkvän, tennistränaren Tim. Genom flytten kommer hon i kontakt med Tims grannar; det lesbiska paret Bette, som är konstgalleriföreståndare, och Tina, som är socialarbetare. De har varit ett par länge, och tänker nu skaffa barn. Därigenom kommer Jenny även i kontakt med Tina och Bettes vänner, som nästan alla är lesbiska, och börjar umgås med alla - hårfrisörskan och "pojkflickan" Shane, tennisproffset Dana och den bisexuella journalisten Alice. Jenny blir nyfiken på den "värld" som hennes nya grannar och deras vänner lever i, och det dröjer inte länge innan hon träffar kaféägaren Marina. Trots att Jenny själv alltid sett sig själv som heterosexuell, kan hon inte undvika att bli attraherad av Marina...

Jag var ganska skeptisk innan jag första gången såg den här TV-serien, som på den tiden gick på TV3. Men det dröjde inte länge innan jag var helt fast. För det här råkar vara en mycket bra serie, som känns både intressant, trovärdig och underhållande. Personer som slötittar på lösryckta delar kan lätt bli avskräckta, för det här är en serie som inte bryr sig det minsta om vad som är lämpligt att visa och inte. Redan under det första avsnittet får vi se väldigt mycket, och lesbiska sexscener och nakenscener förekommer i mängder. Det skulle lätt kunna bli osmakligt och rena rama erotiken, men här är det gjort på ett skickligt och smakfullt sätt, så att det snarare förhöjer helhetsintrycket och gör att serien känns helt trovärdig och realistisk. Det är knappast en tillfällighet att seriens skapare och producent, Ilene Chaiken, själv är lesbisk. Därmed har Ilene förmodligen bättre möjligheter än de flesta andra att få till en realistisk känsla, utan att det känns som nakenscener enbart för sakens skull. Egentligen finns det inte mycket att anmärka på i denna mycket lyckade serie, och de 13 avsnitten som den här säsongen består av är samtliga mer eller mindre intressanta och bra. Den enda egentliga nackdelen är att Jenny inledningsvis nästan lever ett eget liv, och är inte helt integrerat med de andra rollfigurerna. Jennys och Tims öden hamnar därför lite "på sidan om", och är inte tillsammans med de övriga rollfigurerna särskilt ofta. Det blir bättre mot slutet av säsongen, men känns lite irriterande under i synnerhet den första halvan av säsongen. Den bristen är dock inte tillräcklig för att förta särskilt mycket från helhetsintrycket, och resultatet blir att det här är en intressant och bra serie, med en stark första säsong. Det är sällan jag sett serier jag fastnat för så här mycket redan från första avsnittet. Oavsett sexuell läggning, är jag därför övertygad om att de allra flesta kommer att älska serien - det gäller bara att ge den en chans, och inte bli avskräckt av den periodvis stora mängden nakenscener. Därför känns en stark åtta som det enda rättvisa betyget, och den nionde stjärnan är inte långt borta...

Recensionen skriven: 27 mars 2009
Senast uppdaterad: 27 mars 2009

Recensionen har lästs 4041 gånger av 2182 personer, sedan den 27 mars 2009