Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Rufus - Roger Allam Pauline - Deborah Findlay
Giles Perry - Nicholas Burns Fiona Perry - Pandora Colin
Lois (socialarbetare) - Claire Foy Miss Briscoe (socialarbetare) - Cecilia Noble
Lady Wiggin - Selina Cadell Ursula Vaughan Williams - Frances de la Tour
Sam Perry - Richard Griffiths Tom Perry - Tom Klenerman
Leo Fairchild - David Calder Miss Shepherd som ung - Clare Hammond

Handlingen tar sin början år 1970, då författaren Alan Bennett flyttar till den stillsamma gatan Gloucester Crescent i Camden utanför London. Alla invånare på gatan har under en tid reagerat på den mystiska kvinna som tar sig friheten att ockupera gatorna med sin skåpbil, och som inte verkar det minsta intresserad av att flytta på sig oavsett vad någon annan tycker om saken. Den äldre damen kallar sig för Mary Shepherd, fastän ingen faktiskt tror att hon heter så på riktigt. Hon verkar allmänt borta, är fattig och luktar dessutom illa. Hennes skåpbil har heller kanske aldrig rengjorts. De flesta på gatan har börjat att fullständigt ignorera den gamla damen, men Alan tar sig tid att faktiskt prata med henne. Snart flyttar hon skåpbilen in på Alans uppfart, och fortsätter att bo i sin skåpbil men inne på Alans tomt, och där hon utnyttjar Alans toalett. Det som varit tänkt som en högst tillfällig lösning fortsätter sedan i 15 års tid...

Den sanna historien om Miss Shepherd och Alan Bennett är onekligen fascinerande och en minst sagt udda historia, som dessutom de flesta sannolikt inte känner till. The Lady in the Van har också blivit en bra och välgjord film, som är både underhållande och tänkvärd. Det faktum att det mesta har hänt på riktigt förhöjer förstås också helhetsintrycket, och gör att man dras in i handlingen på ett sätt man nog inte hade gjort annars.

Jag har i och för sig inte läst Alan Bennetts roman, men då det är han själv som skrivit filmmanuset är det väl ett rimligt antagande att filmen bör hålla sig relativt väl till vad som hände på riktigt. Det har blivit en charmig och trevlig film, som håller intresset vid liv på ett elegant sätt. Det är mysigt samtidigt som filmen erbjuder en imponerande atmosfär och stämning. Därför dras man in i filmen på ett effektivt sätt, och fortsätter vara engagerad hela tiden.

Det är ganska roligt, och man får skratta då och då åt repliker och situationer. Någon stor skrattfest är det förvisso inte, men det är småroligt ganska ofta och vid några tillfällen väntar lite större skratt. Huvudsakligen är det dock ett drama, och som sådant fungerar filmen ganska bra med en engagerande och minst sagt udda stil. Vi får lära känna både Alan och miss Shepherd på ett ganska bra sätt, och fastän den gamla damen delvis förblir ett mysterium så får vi i alla fall ett flertal pusselbitar till hennes beteende och personlighet. Det är berörande, ganska tänkvärt och med många nyanser. Därigenom har vad som i grund och botten är en ganska tunn story blivit både engagerande och djupsint.

The Lady in the Van har onekligen många fina egenskaper och en lysande premiss, men ändå blev jag inte fullt så imponerad som jag önskar att jag blivit. Jag kan inte helt sätta fingret på varför, men helhetsintrycket dras ned så att det som hade kunnat bli en fantastisk film "bara" blir bra. Kanske beror det åtminstone delvis på att filmen blivit ganska övertydlig, och det som säkert varit menat som överraskningar och/eller oväntade vändningar är uppenbara vid ett tidigt skede. Det blir också lite repetitivt, då historien som sådan inte är särskilt varierande. Medan det fungerar bra ganska länge, så börjar det mot slutet att upplevas en smula utdraget.

Jag är inte heller överförtjust i det udda greppet att låta Alan Bennett hela tiden prata med sig själv rent bokstavligt, genom att författaren Alan Bennett är en separat person som konverserar med den Alan Bennett som upplevde händelserna. Inledningsvis är det ett fyndigt och originellt grepp, och periodvis fungerar det ganska bra och ger en extra krydda till den redan udda stilen. Men tyvärr har den här berättartekniken blivit överanvänd, varför man efter ett tag mest tycker att det känns som en onödig "gimmick" som ofta inte tillför så mycket. Ibland blir det här både övertydligt och tar dessutom fokuset ifrån själva damen i skåpbilen, när det borde ha varit tvärtom. Tydligen var teaterpjäsen upplagd på samma sätt, men det som fungerar på scen behöver inte nödvändigtvis fungera på film och det här känns lite teatraliskt som sådant.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt om än inte särskilt originellt bildspråk, samtidigt som det förekommer en del vackra vyer och bildkompositioner. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Maggie Smith är lysande som Mary Shepherd, och lyckas att skildra en svår rollfigur på ett naturligt och mänskligt sätt. Mycket bättre än så här kan det nog ärligt talat inte bli. Alex Jennings är också mycket bra som Alan Bennett, och gör en trovärdig och övertygande prestation. Dock verkar han inte åldras särskilt mycket under de 15 år som filmen skildrar, vilket känns lite märkligt. Resten av ensemblen fyller sin funktion, men sticker inte ut på samma sätt som de båda huvudrollerna.

The Lady in the Van är en bra och underhållande film, som är charmig, smårolig och djupsint. Den har bra budskap och är tänkvärd, även om man ibland kan skönja onödigt uppenbara pekpinnar. Tyvärr är filmen onödigt övertydlig, och därigenom är det mesta som händer ingen direkt överraskning. Alla andra rollfigurer utöver de två huvudrollerna är också underutvecklade och mer eller mindre platta, vilket är lite synd. Jag kan inte helt sätta fingret på om det är en kombination av allt det här eller något helt annat som gör det, men fastän det är en bra och välgjord film blev jag ändå inte så förtjust som jag hade önskat. Bra är det utan tvekan och dessutom udda, men det som hade kunnat bli en utmärkt film stannar istället på ganska bra. Men med en fascinerande sann historia och utmärkta skådespelare kommer man ändå ganska långt, så därför ger jag ändå filmen en stabil sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 1,85:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt italienska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på de skandinaviska språken samt italienska och engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, och heller ingen vanlig engelsk text. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst, men tyvärr är kantlinjen svag och det finns ingen skugga alls; vilket gör att det ibland blir svårläst vid ljusare bakgrunder.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer man till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Tyvärr spelas en lite irriterande ljudeffekt på menyn varje gång man markerar något alternativ; något som inledningsvis är effektfullt men som efter en stund mest blir irriterande. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som bonusmaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören Nicholas Hytner. Det är bitvis ganska intressant, och vi får veta en del matnyttigt om produktionen och de verkliga händelserna. Men det känns lite märkligt att Nicholas ensam pratar, då en del av det han tar upp hellre borde ha tagits upp av manusförfattaren Alan Bennett. Att han inte medverkar sänker helhetsintrycket, och gör att det ibland upplevs något egocentriskt. Nicholas har också ett lite märkligt fokus, då han ofta verkar tycka att det är viktigare att berätta om skådespelarna och vilka personer de jobbat med än att berätta mer om den här filmen. Vidare hittar vi tre bortklippta scener, som ärligt talat är helt poänglösa och inte tillför någonting alls till handlingen.

I "Playing the Lady" på sju minuter får vi höra mer om Maggie Smith och hennes rollprestation som miss Shepherd. Mellan varven är det ganska intressant, men tyvärr börjar inslaget snabbt fokusera mer och mer på att skryta över Maggie Smith. Vidare hittar vi en 12 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som främst tar upp de verkliga händelserna samt en del detaljer om produktionen av filmen. Vissa aspekter läggs inte ner tillräckligt mycket tid på, men överlag är det här ändå ett intressant inslag och det klart bästa bonusmaterialet på skivan. Härnäst hittar vi också en minidokumentär om specialeffekterna, som mest består av teoretisk information medan vi inte får se eller veta så mycket rent tekniskt. Till sist finns också en ursprunglig biotrailer, vilket är precis så spännande som det låter... Tyvärr har bonusmaterialet varken skandinavisk eller engelsk text, vilket kan ställa till med en del problem även om man faktiskt kan engelska, då inte alla talar alltför tydligt.

Recensionen skriven: 22 oktober 2016
Senast uppdaterad: 22 oktober 2016

Recensionen har lästs 2971 gånger av 1724 personer, sedan den 22 oktober 2016