Manusförfattare: Marco Schnabel
Flynn - Noah Wyle Simone - Stana Katic
Professor Lazlo - Bruce Davison Sergei Kubichek - Dikran Tulaine
Ivan - Jason Douglas Mason - Joe Knezevich
Judson - Bob Newhart Charlene - Jane Curtin
Katie - Beth Burvant Andrew - Werner Richmond

2000 skapade den erfarne amerikanske producenten Peter Winther i en av sina få filmer som regissör tillsammans med manusförfattaren David Titcher TV-filmen The Librarian, om en överutbildad man som får jobb som bibliotekarie på det mytomspunna Biblioteket; en magisk plats som i de godas tjänst letar upp och lagrar magiska föremål. Trots låg budget och att filmen producerades av och för kabelkanalen TNT, blev filmen en oanad succé och har banat väg för två uppföljare till filmen. I Sverige har filmerna levt en ganska anonym tillvaro, även om de två första har släppts på DVD och även visats på kommersiella TV-kanaler lite då och då. Den tredje och (hittills) sista filmen i serien visades på TV i USA 2008, och släpptes på DVD i Sverige 2010. Precis som tvåan har denna tredje film regisserats av science-fictionförfattaren och regissören Jonathan Frakes, mest känd från Star Trek: The Next Generation.

Efter att bibliotekarien Flynn Carsons senaste flickvän Katie dumpat honom efter att han kommit försent alltför många gånger till deras dejter och utan möjlighet att kunna berätta vad han egentligen jobbar med, så börjar han tröttna på jobbet och ifrågasätter om han verkligen bör fortsätta vara bibliotekarie. Hans chefer skickar honom därför på semester, och han reser till New Orleans. Väl där träffar han den mystiska franska kvinnan Simone Renoir, som snart avslöjar att hon är väktare för ett mystiskt föremål från Jesu tid. Just det föremålet tänker en grupp f.d. KGB-agenter använda för att väcka vampyrer till liv, och inte minst självaste greve Drakula...

Första The Librarian var en helt okej film, även fast den knappast var något mästerverk. Den har visserligen lånat i stort sett alla beståndsdelar från andra filmer, och inte minst är den väldigt lik Indiana Jones. Men jag uppskattar att filmen inte tog sig själv på något stort allvar, utan vågade driva lite med både sig själv och genren, vilket gjorde filmen underhållande och smårolig. Den andra filmen var lite sämre, men ingen alltför stor skillnad. Jag var den sista som hade väntat mig ännu en uppföljare, men The Librarian 3 fortsätter att vara helt okej och sevärd.

Jag upplever denna som lite bättre än tvåan, men inte lika bra som den mer lekfulla första filmen. Den här är nämligen inte lika rolig, utan har fått en mer seriös ton. Storyn är visserligen tillspetsad, men manusförfattarna har ändå behandlat historien på allvar och det finns inte längre någonting att skratta åt. Det känns som fel väg att gå med tanke på att det redan finns så många liknande mer seriösa filmer, Dessutom känns en historia med vampyrer lite väl orealistiskt och tillspetsat, t.o.m. inom den här världen, för att inte tala om att vampyrer inte direkt känns originellt i en tid när nästan varenda film och serie som spelas in handlar om det.

Däremot uppskattar jag att actioninslagen i The Librarian 3 kraftigt tonats ner, och här är det istället äventyrselementen som väger över. Det finns inte längre stora utdragna actionsekvenser, utan det har istället blivit ett mer renodlat drama där karaktärsutveckling och personbeskrivningar fått större utrymme. Det är trevligt, och vi får lära känna Flynn ännu bättre än i tidigare filmer. Vi får också en ganska bra inblick i Simone, och i mindre utsträckning övriga rollfigurer. Trots den smått absurda storyn lyckas filmen därför att engagera hela tiden, och det är en intressant film som bitvis blir ganska spännande. Dock är det ganska förutsägbart, och man behöver inte vara något större geni för att lista ut både hur det hela ska sluta och även de flesta viktigare händelser efter vägen.

Fotot är ganska bra, och specialeffekterna är hyfsade. Det här är långt ifrån någon stor Hollywood-klass, men för att vara en TV-film gjord med liten budget så är det ändå helt okej och effekterna är snäppet bättre än i de första två filmerna. Skådespelarinsatserna är hyfsade, och alla gör ganska bra ifrån sig även om få sticker ut från mängden. Noah Wyle kan inte beskyllas för att vara världens bästa skådis och han gör en något träig insats, men har ändå blivit bättre och känns godkänd här. Bruce Davison gör en helt okej insats som Professor Lazlo, även om han balanserar på gränsen till överspel ibland. Den bästa insatsen av de större rollerna står utan tvekan kanadensiska Stana Katic för, som gör en riktigt bra rollprestation som Simone. Det enda problemet är att jag tycker att hennes och Noah Wyles personkemi inte övertygar alltför mycket, och faktum är att han ser ut att passa bättre ihop med Beth Burvant som i enstaka scener spelar ex-flickvännen Katie. Jag vet inte om detta är ett problem med skådespelarna, manuset eller bådadera men rimligen bör skådespelarna spela en viss roll i det hela.

Har du sett de första två The Librarian känns det som en självklarhet att du bör se även trean, i synnerhet som den är snäppet bättre än tvåan. Har du inte sett någon av dem är det mer tveksamt, och det är en klar fördel att ha sett de tidigare filmerna innan man ser denna trots att handlingen i sig är relativt fristående. Alla tre filmerna är troligen gjorda i första hand för ungdomar, men fungerar även bra för vuxna sp länge man klarar av att inte ta filmer på alltför stort allvar. Om du tycker om genren kan det vara värt att hyra alla tre filmerna, då de trots allt är fullt sevärda. Om du däremot i likhet med undertecknad är mer måttligt förtjust i actionäventyr så kan det vara klokare att vänta tills den första filmen visas på TV igen, för att utifrån det bestämma hur du vill göra med uppföljarna.

Jag anser i alla fall att The Librarian 3 är fullt sevärd som underhållning för stunden, men det är absolut inget jag vill se om och det finns heller inget större djup. Kort sagt värd att hyra på DVD, men knappast att köpa och den förtjänar en svag sexa i betyg. Till sist har jag utifrån The Librarian 3 kommit fram till att jag måste ha sovit under skolans religionslektioner, då jag inte har något minne av att ha hört att bibelns Judas var en vampyr...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV - inte särskilt förvånansvärt för en modern TV-film. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Den svenska översättningen håller hyfsad klass, men det förekommer ett fåtal översättningsfel. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon meny visas. Som vanligt när det gäller Nordisk Film finns ingen traditionell huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen startat. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt om än inte speciellt förvånande för en film som inte visats på bio någonstans i världen.

Recensionen skriven: 20 januari 2011
Senast uppdaterad: 20 januari 2011

Recensionen har lästs 3479 gånger av 1997 personer, sedan den 20 januari 2011