Fisher - Bryce Dallas Howard Jimmy - Chris Evans
Cornelia - Ann-Margret Addie - Ellen Burstyn
Julie - Mamie Gummer Vinnie - Jessica Collins
Mr. Dobyne - Will Patton Mrs. Dobyne - Barbara Garrick
Esmeralda - Marin Ireland Mr. Van Hooven - Peter Gerety

Bryce Dallas Howard & Chris Evans

Den amerikanska pjäsförfattaren Tennessee Williams (1911 - 1983) var en av USA:s mest framgångsrika och inflytelserika pjäsförfattare, och har bl.a. blivit känd för framgångsrika pjäser som Linje lusta och Katt på hett plåttak, som båda två filmatiserats flera gånger. Han var även manusförfattare till filmer, och skrev själv det Oscarsnominerade manuset till bl.a. den första filmversionen av Linje lusta. Hans mest okända manus hittades nyligen, och har aldrig använts i någon form. Det skrevs 1980 under namnet The Loss of a Teardrop Diamond, och 25 år efter Tennessees död har det slutligen använts; nu som en independentfilm av skådespelerskan Jodie Markell som genom denna film debuterar som regissör. Filmen har med stor framgång visats på en rad filmfestivaler runt om i världen, och har även vunnit priser på vissa av dessa. Att få distributionsavtal har dock visat sig svårt, och i skrivande stund har filmen inte haft reguljär premiär i vare sig USA, Kanada eller Storbritannien. Preliminärt kommer filmen att visas på bio i mindre skala till jul i USA, men redan nu har den släppts direkt på DVD i Sverige, som ett av de första länderna i världen. I likhet med många andra av Tennessee Williams verk utspelas handlingen på 1920-talet i de amerikanska sydstaterna, där den unga kvinnan Fisher Willow kommer tillbaka efter att ha tillbringat några år utomlands. Hon är rik och bortskämd, och sticker ut genom sin mycket frispråkiga attityd som inte alla tycker om. Hon kommeri kontakt med den jämnåriga killen Jimmy, och blir attraherad av honom. Men då han kommer från en enkel arbetarklass och är son till en alkoholiserad pappa vet hon att hennes familj aldrig skulle godta honom. Hon väljer därför att betala Jimmy för att vara hennes eskort till fester och andra offentliga sammanhang,och kan därmed klä honom i flotta kläder. Hon blir inbjuden till ett stort Halloween-party, och tar med Jimmy dit. Men där uppstår problem när ett av Fishers örhängen, värda 5000 kronor styck, försvinner...

Jag kan inte påstå att jag känner till Tennessee Williams verk särskilt väl - jag har inte sett någon av hans teaterpjäser, och har bara sett någon enstaka film baserad på hans verk. Därför har jag inte mycket att jämföra med, men jag tror ändå att jag vågar hävda att The Loss of a Teardrop Diamond inte tillhör hans bästa verk. Det är en intressant grundstory, och det är givetvis välkommet att ett okänt manus av denna smått legendariska amerikanska pjäsförfattare används till någonting. Resultatet har också blivit fullt godkänt, men hade kunnat bli bättre. Det är en fascinerande och intressant film, som håller intresset vid liv merparten av tiden, trots ett lågt tempo. Det är en långsam film med ett närmast filosofiskt tempo, och egentligen händer inte mycket. Därför kan den också bli lite seg, men bitvis är det ändå tillräckligt stor aktivitet för att filmen ändå ska fungera väl. Filmen tar upp en del fina budskap, även om inte alla är relevanta i dagens samhälle och den delvis känns lite väl gammaldags. Men jag har absolut sett mycket värre exempel på den fronten, och filmmakarna lyckas ändå att få filmen att kännas tillräckligt modern för att det inte ska bli alltför mossigt och otidsenligt.

Den första tredjedelen är riktigt lyckad och intressant, och även den avslutande tredjedelen fungerar väl då det händer tillräckligt mycket för att hålla intresset vid liv och storyn känns trovärdig. Då är det lätt att engageras i den intressanta och levande intrigen, och både Fisher och Jimmy har blivit förhållandevis genomarbetade rollfigurer. Egentligen är ingen alltför mångbottnad, men dessa två har åtminstone en del nyanser och känns äkta, även om en del beteenden har blivit lite konstlade. Det stora problemet med The Loss of a Teardrop Diamond ligger istället i ett alltför segt och ganska tråkigt mittenparti som tar upp omkring en tredjedel av filmen. Det börjar när Fisher och Jimmy anländer till Halloween-festen, och allting plötsligt börjar kretsa kring det försvunna örhänget. Det har blivit alltför tjatigt och upprepande, och en del stor av händelserna tillför absolut ingenting. Då börjar också de båda huvudrollerna att bete sig så märkligt och ologiskt, så att det är svårt att sympatisera med någon. Visst förstår man att folk blir upprörda av att ha tappat ett örhänge värt 5000 dollar, men jag har svårt att köpa att en överklasstjej som Fisher skulle göra en så enorm uppståndelse över det hela, så att ingenting annat i livet plötsligt verkar spela någon roll. Det känns helt enkelt för långsökt och konstlat. Den närmaste halvtimmen kretsar i stort sett allting kring just örhänget, och då börjar filmen att stå och stampa på samma ställe utan att egentligen uppnå någonting. Mot slutet blir filmen visserligen betydligt bättre igen, och då blir det också ett ganska lyckat och starkt slut, men vägen dit är helt enkelt för lång.

Filmen erbjuder ett snyggt foto med effektivt bildspråk och en del mycket vackra vyer inspelade i Louisiana. Skådespelarinsatserna är överlag bra, där Bryce Dallas Howard är lysande som Fisher. Hon spelar mycket övertygande och naturtroget, och gör en mycket imponerande rolltolkning. Chris Evans gör en fullt godkänd insats, men känns lite för stel i rollen och blir därför inte helt naturlig. Ellen Burstyn och svenska Ann-Margret är förstås alltid bra, och både Jessica Collins och Mamie Gummer (dotter till Meryl Streep) är också mycket bra, även om den sistnämnda inte får alltför mycket att arbeta med. Genom den starka öppningen och slutet har The Loss of a Teardrop Diamond trots allt blivit en ganska bra och fullt sevärd film, men det alltför tjafsiga och menlösa mittenpartiet drar ner helhetsintrycket en hel del. Betygsmässigt räcker det därför till en stark sexa, men jag kan inte låta bli att känna att filmen borde ha kunnat bli mycket bättre än den faktiskt blev. Frågan är huruvida det beror på Tennessee Williams originalmanus eller på regissören Jodie Markell; det kan jag ärligt talat inte svara på... Spontant känns det dock som att det här manuset kanske hade passat bättre i teaterform än som film.

Av någon märklig anledning har All Hat enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Förvisso är det här sannolikt inte den sortens film som särskilt många skulle vilja se upprepade gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm torde vara begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att släppa filmen både som hyr- och köpfilm. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 2,35:1, vilket i klartext innebär små svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och stora svarta fält på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. I synnerhet bilden imponerar med livliga färger och bra svärta. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, som följs av några trailers för andra filmer. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är stilren och stillastående, men som tyvärr bara finns på engelska. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är beklagligt. Då filmen inte släppts på DVD hittills i vare sig USA eller Storbritannien så finns det inte många utgåvor att jämföra med, och därför är det också troligt att det inte finns en massa extramaterial att kunna licensiera. Men någonting extra hade ju onekligen inte varit fel.

Recensionen skriven: 11 november 2009
Senast uppdaterad: 11 november 2009

Recensionen har lästs 3617 gånger av 1966 personer, sedan den 11 november 2009