Freddie - Joaquin Phoenix Lancaster Dodd - Philip Seymour Hoffman
Peggy Dodd - Amy Adams Val Dodd - Jesse Plemons
Elizabeth Dodd - Ambyr Childers Clark - Rami Malek
Helen Sullivan - Laura Dern Bill William - Kevin J. O'Connor
Doris - Madisen Beaty Doris mamma - Lena Endre
John More - Christopher Evan Welch Martha - Amy Ferguson

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Paul Thomas Anderson tillhör inte världens mest aktiva, men har sedan genombrottet 1997 blivit känd för bl.a. Boogie Nights, Magnolia och Punch-Drunk Love. Hans förra film There Will Be Blood var en av de mest favorittippade filmerna inför Oscarsgalan 2008, fast den i slutändan inte vann i någon av de tyngsta klasserna. Fem år efter den filmens premiär har nu hans sjätte film som regissör sett dagens ljus, The Master. Filmen vann Silverlejonet för bästa regi på filmfestivalen i Berlin, och hade vunnit Guldlejonet om inte festivalens nya regler förbjudit det. Nu har filmen släppts på DVD och Blu-Ray.

Freddie Quell var med under andra världskriget, men efter krigets slut har han haft problem att anpassa sig till vardagen. Han har haft problem med både alkohol- och sexmissbruk. Han har inte lyckats behålla något jobb efter krigets slut, men hans tillvaro förändras när han en natt i kraftigt berusat tillstånd smyger sig ombord på ett stort fartyg. Fartyget råkar tillhöra en religiös sekt som kallar sig för Saken, och deras karismatiska ledare Lancaster Dodd är angelägen om att hjälpa Freddie att bli "sig själv" igen och komma bort från missbruksproblemen.

Paul Thomas Anderson har utan tvekan legat bakom en del riktigt bra filmer, varav de flesta har varit originella. Frågan är dock om inte The Master är hans hittills mest originella och udda film. Temat med sekter är kanske inte särskilt nytt, men filmen ger en ny ingångsvinkel till detta och erbjuder en nyskapande film. Storyn är enkel men intressant och fascinerande. Det har också blivit en engagerande film, som håller intresset vid liv hela tiden på ett elegant sätt. Som vanligt när det gäller Anderson är stämningen utmärkt, och filmen målar upp en effektiv och intensiv obehagsstämning. Det är fascinerande och intressant.

Rollfigurerna är intressanta, och i synnerhet Freddie har blivit en nyanserad och mångfacetterad rollfigur som känns äkta. Han är kanske inte helt sympatisk, men ändå dras man in i handlingen och känner för honom. Och sektledaren Dodd är en mycket intressant personlighet, som trots sin obehagliga stil känns äkta; tyvärr måste man förstås säga. Filmen lyckas på ett skickligt sätt att skildra religiösa sekter och dess gruppdynamik och sammanhållning. Dodd är utan tvekan en karismatisk och vältalig ledare, och trots att vi som tittar förstår att mycket av det han lär ut är rena rama rappakaljan så förstår man samtidigt hur medlemmarna i Saken kunnat gå på det. Det är nyanserat och intressant, och filmen skildrar den hjärntvätt och nedbrytning som sker i sekter på ett mycket effektivt och trovärdigt sätt. Det är djupsint, starkt och realistiskt, och filmen ger en minnesvärd inblick i sekter och dess sammanhållning.

Men tyvärr är The Master också alldeles för lång, och med tanke på att storyn trots allt är förhållandevis enkel är 2 timmar 17 minuter för mycket av det goda. Bitvis blir det ganska utdraget och rentav segt, och i synnerhet de långa scenerna som skildrar hur sekten försöker att bryta ned Freddie känns för repetitiva. Visst förstår jag tanken och självklart krävs det mycket jobb för att hjärntvätta någon, men det betyder inte att vi som tittare nödvändigtvis måste se hela processen. Man förstår tanken vid ett tidigt skede, och det förekommer ganska många lite för utdragna scener.

Kvinnosynen lämnar också en hel del övrigt att önska, och jag vet inte om tanken varit att få fram män är mer aktiva i sekter än kvinnor. Här finns en enda kvinna som har någon form av betydelse för handlingen, nämligen Dodds något besatta fru Peggy. Alla andra är endimensionella, poänglösa och av någon outgrundlig anledning nästan oavbrutet helnakna (!). Slutet ger också ett lite antiklimaktiskt intryck, då allting slutar ganska abrupt utan att egentligen ha uppnått särskilt mycket. Man kan med all rätt fråga sig vad Paul Thomas Anderson egentligen velat säga med filmen. Men resan fram tills dess är riktigt bra.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk med ett imponerande sinne för detaljer. Det är storslaget och ger en närmast magisk stämning. Skådespelarinsatserna är också mycket bra. Joaquin Phoenix är utmärkt i huvudrollen som Freddie, och gör en trovärdig rollprestation med många bottnar. Philip Seymour Hoffman är också mycket bra som sektledaren Dodd, och han lyckas på ett skickligt sätt att framstå som både karismatisk, charmig, obehaglig och mer eller mindre galen. Det är en svår roll och Hoffman gör den mycket bra där man faktiskt förstår hur medlemmarna kunnat falla för mannen. Hans Oscarsnominering var mycket välförtjänt. Amy Adams är som vanligt utmärkt, men får inte särskilt mycket att arbeta med i denna något begränsade och inte alltför utmanande roll som Peggy. Amy måste vara en av de jämnaste skådisar som finns, och gör alltid bra ifrån sig, men jag förstår ärligt talat inte riktigt hur hon kunnat bli nominerad till en Oscar för bästa kvinnliga biroll för den här insatsen - hon må spela väldigt bra, men någon alltför utmanande eller svår roll är det inte.

The Master är en mångbottnad, djupsint och engagerande film, som ger en mycket intressant inblick i sekter och hur de lyckas att hjärntvätta sina medlemmar. Det är minnesvärt och samtidigt underhållande, men tyvärr är filmen också lite för långsam och utdragen för sit eget bästa. Jag tycker heller inte att filmen tillräckligt väl lyckas att beskriva vad just Saken (den påhittade sekten som filmen skildrar) går ut på, då vi inte får veta mer än sektledarens "visdomsord". Därför blev jag lite besviken, och jag hade väntat mig mer lite mer än så här av Paul Thomas Anderson. Men det är ändå en riktigt bra film, som är väl värd att se för de flesta, men som helt enkelt hade kunnat bli bättre genom lite finslipningar av manuset. Mitt betyg stannar därför på en stark sjua, men det är förstås långt ifrån fy skam det heller.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen har svensk text, men ingen annan textning alls och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har tyvärr ganska smala kantlinjer vilket gör det svårt att läsa texten under de scener som har ljusare bakgrunder. Översättningen är relativt bra, även om vissa grammatikfel och slarvfel förekommer. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är rörlig och stilren men finns bara på engelska - svagt med tanke på att utgåvan enbart är avsedd för Sverige.

Som extramaterial hittar vi ett bakom kulisserna-inslag på 8 minuter. Det rör sig dock inte om någon regelrätt dokumentär, utan istället filmade sekvenser där vi får följa inspelningsteamet; helt utan vare sig intervjuer eller kommentarer. Det känns tyvärr ganska meningslöst, och tillför ingenting samtidigt som det är ostrukturerat och osammanhängande. Därefter återfinns en rad bortklippta scener (som på omslaget kallas för "Back Beyond") på 20 minuter, som presenteras som ett enda långt block utan någon indelning. Bitvis är det lite intressant, men tyvärr finns varken kommentatorspår eller introduktioner till dessa bortklippta scener - och utan mer information om var i filmen de hörde hemma blir det till stora delar ganska poänglöst och tråkigt; och bitvis rentav snudd på obegripligt. Där tar det roliga slut, och fastän det på papperet låter mycket med nästan en halvtimme bonusmaterial så är det tyvärr i slutändan inget som tillför särskilt mycket. Extramaterialet har ingen textning alls, varken på svenska eller engelska, och periodvis är det heller inte helt oproblematiskt att uppfatta allt som sägs.

Recensionen skriven: 15 augusti 2013
Senast uppdaterad: 16 augusti 2013

Recensionen har lästs 3508 gånger av 2050 personer, sedan den 15 augusti 2013