Ollie - Toby Jones Jim - William Sadler
Sally - Alexa Davalos Brent - Andre Braugher
Menige Wayne Jessup - Sam Witwer Norm - Chris Owen
Dan - Jeffrey DeMunn Irene - Frances Sternhagen
Myron - David Jensen Stephanie - Kelly Collins Lintz

© The Weinstein Company

Den amerikanska författaren Stephen King har blivit känd genom ett stort antal skräckböcker, varav ett stort antal redan blivit film. Hans kortroman (ett mellanting mellan novell och roman) The Mist gavs första gången ut 1980, men inte förrän 2007 blev den till film. Det gjordes av regissören Frank Darabond, som tidigare regisserat de båda Stephen King-filmatiseringarna Nyckeln till frihet och Den gröna milen. Trots att den amerikanska premiären skedde i november 2007 kom det att dröja ytterligare ett halvår innan den fick svensk premiär. I filmens inledning inträffar en kraftig storm i ett litet samhälle utanför Maine i USA, som får till följd att hus förstörs, el- och telefonledningar slits ner och det mesta blir i en enda röra. Konstnären David Drayton försörjer sig med att designa filmaffischer, och bor i ett hus tillsammans med sin fru Stephanie och deras femåriga son Billy. Deras hus har skadats i stormen, och David tar med Billy in till centrum för att köpa förnödenheter och något att reparera fönstren med. Men efter stormen följer en fruktansvärd dimma, som sveper sig över samhället och lämnar ett närmast ogenomträngligt vitt moln över landskapet. David och Billy tar skydd inne i en livsmedelsbutik, där största delen av samhället samlats. Men det här är ingen vanlig dimma, då personer som går in i den aldrig kommer ut igen... När gigantiska monster med tentakler och insektsliknande varelser dessutom försöker ta sig in i affären, och lyckas döda affärspersonalen, så är mardrömmen ett faktum. Men det är inte det enda problemet. En religiös fanatiker inne i affären försöker övertala alla om att Domedagen är nära, och under pressen blir fler och fler personer påverkade av den självutnämnda profetens tal om att Gud kräver människooffer för att stoppa attackerna. Till sist börjar David och några andra personer i affären undra om monstren utanför eller stadsborna inomhus är det största hotet...

Jag tycker generellt sett illa om både rysare och filmer med övernaturliga teman, och på papperet verkade det här därför som en film jag borde hata. Men dessbättre blev jag positivt överraskad, då The Mist visade sig vara ganska intressant. Storyn är intressant och genomtänkt, och jag tycker om studien i gruppdynamik som tas upp i form av Mrs. Carmody och hennes "anhängare". Periodvis är filmen också riktigt obehaglig och kuslig, och spänningen hålls vid liv igenom nästan hela filmen. Den är snyggt filmad, och dimman känns äkta och obehaglig. Jag är dock inte lika förtjusta i de övernaturliga monstren, då det märks tydligt att det rör sig om dockor och datoranimerade figurer. Bra specialeffekter ska man inte lägga märke till - de ska bara finnas där, utan att man tänker på det. Det verkar regissören helt ha missat, då de här effekterna snarare ser övertydliga ut. Jag tycker också det är fel väg att gå att koncentrera sig så mycket på de hemska monstren. Den kusliga stämningen blir mer påtaglig när det periodvis rör sig om mer psykologisk skräck, utan att behöva visa alla hemskheter i närbild. Ibland känns det också mer äckligt än kusligt, vilket knappast var avsikten. Somliga rollfigurer beter sig heller inte helt naturligt eller begripligt, vilket gör att det periodvis blir svårt att tro på vad som händer och trovärdigheten sjunker. Det är beklagligt, då filmen mellan varven är mycket effektfull och lyckas att förmedla stämningen på ett både obehagligt och imponerande sätt. Jag tycker inte heller om det svaga slutet, även om det på sätt och vis är genomtänkt. Tyvärr har filmen också blivit lite väl lång, och handlingen räcker inte riktigt till de dryga två timmar som filmen varar. Skådespelarinsatserna är ojämna men överlag ganska bra. Thomas Jane gör ett lite stelt och onaturligt intryck i huvudrollen, och lyckas inte helt att förmedla sin rollfigurs avsikter och känslor på ett trovärdigt sätt. Då tycker jag betydligt bättre om Laurie Holden som lärarinnan Amanda och inte minst Marcia Gay Harden, som gör en strålande och skrämmande trovärdig insats som den religiösa galningen Mrs. Carmody. Helhetsintrycket blir därför ganska splittrat, och jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag ska tycka. Å ena sidan är det en spännande och genomtänkt film, skildrar gruppdynamik på ett imponerande sätt och periodvis också lyckas att skrämman tittarna på ett övertygande sätt. Men å andra sidan finns också många tydliga brister, och den hade haft potential att bli betydligt bättre utifrån samma grundstory. Men The Mist är trots allt fullt sevärd för de allra flesta, även om man inte tycker om rysare i normala fall. Till sist blir dock nackdelarna för många för att jag ska kunna ge filmen den sexa jag ursprungligen hade tänkt mig, och därför får filmen nöja sig med en stark femma.

Recensionen skriven: 3 juli 2008
Senast uppdaterad: 3 juli 2008

Recensionen har lästs 3862 gånger av 2124 personer, sedan den 3 juli 2008