Manusförfattare: Gwyn Lurie & Gary Marks, baserat på en bok av Oliver Sacks
Henry - J.K. Simmons Helen - Cara Seymour
Gabriel - Lou Taylor Pucci Dianne Daley - Julia Ormond
Celia - Mía Maestro Dr. Biscow - Scott Adsit
Gabriel som ung - Max Antisell Bernie - Ryan Karels
Tamara - Tammy Blanchard Mark - Josh Segarra

Den brittisk-amerikanska neurologen och författaren Oliver Sacks har i USA blivit välkänd genom hans omtalade faktaböcker, däribland den bästsäljande Awakenings från 1973 som låg till grund för det Oscarsnominerade dramat Uppvaknanden 1990. 1995 gav han ut en bok med ett flertal uppsatser i form av fallstudier om patienter han haft, som i Sverige fick titeln "En antropolog på Mars". En av novellerna i boken heter "The Last Hippie", och handlar om en man som efter en stor hjärntumör saknar förmågan att kunna skapa nya minnen. Den uppsatsen ligger till grund för det prisbelönade independentdramat The Music Never Stopped, som regisserats av den regidebuterande producenten Jim Kohlberg. Filmen har visats på en rad filmfestivaler världen över och hade sin premiär på prestigefyllda Sundance, men har därefter släppts direkt på DVD med minimal marknadsföring på de flesta håll; inklusive Sverige.

I slutet av 1980-talet lever Henry och hans fru Helen ett ganska ensamt liv, då de inte haft någon som helst kontakt med sin enda son Gabriel på 20 års tid, efter att han stack hemifrån i ung ålder utan att någonsin återvända. En dag får de ett telefonsamtal från ett sjukhus i närheten - deras son, som levt ett omkringflackande liv på gatan, är inlagd på sjukhus med en enorm hjärntumör. Läkarna lyckas att avlägsna tumören, men den har orsakat stora skador och Gabriel har drabbats av minnesförlust utan förmåga att kunna forma nya minnen. Hans närminne är helt borta, och han minns ingenting som hänt efter slutet av 1960-talet. Då Henry upptäcker att Gabriel reagerar på musik anlitar han musikterapeuten Dianne att försöka förbättra minnet på Gabriel genom att spela betydelsefull musik från hans uppväxt. Men det finns skäl till att Gabriel tappade kontakten med sin far, och i takt med att Gabriels minne växer ökar också avståndet till hans pappa.

Det är absolut en fascinerande verklig historia som tas upp i The Music Never Stopped, även om jag inte läst Oliver Sachs fallstudie och inte vet exakt hur nära verkligheten filmen kommer. Grundstoryn är intressant och genomarbetad, och därmed har även filmen blivit fascinerande och engagerande. Det är intressant, charmigt och berörande; och det finns även viss humor för att lätta upp stämningen på ett naturligt sätt. Filmen har även ett tacksamt tempo, som går relativt långsamt framåt men där det händer något hela tiden och det därför aldrig känns segt.

Inledningsvis tyckte jag att övergångarna mellan nutid och dåtid kändes konstlade, då filmen stup i kvarten växlar mellan tillbakablickar och nutid på ett inte helt logiskt sätt. Men dessbättre är problemet relativt kortvarigt, och när handlingen väl kommer igång på allvar blir den röda tråden betydligt mer påfallande. Då har tillbakablickarna en direkt relevans till musiken som spelas, och då känns övergångarna helt logiska. Problemet gäller därför främst de första 20 minuterna. Efter en lite tveksam inledning blir The Music Never Stopped därför en riktigt bra film, som både underhåller och berör på ett trovärdigt och fascinerande sätt. Bitvis är det riktigt rörande, och vid några tillfällen kunde jag inte hålla tårarna borta. Genom humorn och den i övrigt lättsamma stilen blir filmen heller aldrig för tung eller tråkig, utan balanserar mellan genrerna på ett lyckat sätt. Det är riktigt charmigt, samtidigt som jag även blev intresserad av att få veta mer om de verkliga händelserna.

Men tyvärr är filmen bitvis lite övertydlig, och balanserar även på gränsen till översentimentalitet under vissa partier. Överlag håller den sig på rätt sida av gränsen, men ibland blir det lite för mycket när man känner att regissören spelar på känslosträngar, som gör att det känns en smula konstruerat. Jag är heller inte helt nöjd med karaktärsutvecklingen, då i synnerhet pappan Henry begår en orealistisk förvandling - från att verka fullständigt känslokall och vidrig till att nästan över natten bli världens bästa pappa. Det är mycket möjligt att den personförändringen faktiskt stämmer överens med verkligheten, men på film känns det ändå orealistiskt när det går så väldigt snabbt. Det hade behövts några scener till för att förklara genomgången på ett mer trovärdigt sätt.

Jag ställer mig också lite frågande till trovärdigheten vad gäller Gabriels minne, som verkar komma och gå lite - ibland kommer han inte ihåg vad som hänt för 30 sekunder sedan, medan han vid vissa tillfällen verkar relativt normal under längre perioder. Jag får det inte riktigt att gå ihop logiskt, men jag är inte tillräckligt insatt i ämnet för att med säkerhet kunna avgöra om det är orealistiskt eller om det faktiskt kan vara på det här sättet.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk med mycket användning av närbilder. Det finns också en hel del passande och bra musik från 1960- och 1970-talet, även om just Grateful Dead aldrig tillhört någon av mina favoriter. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Lou Taylor Pucci är utmärkt i huvudrollen som Gabriel. Tyvärr blev jag inte lika förtjust i J.K. Simmons som fadern Henry. Överlag spelar han visserligen bra, men vid några scener spelar han över ganska påtagligt och man får ett lite konstlat intryck. Det beror förmodligen både på manuset och skådespelaren, men J.K. brukar göra bättre ifrån sig än så här. Cara Seymour är däremot riktigt bra som mamma Helen, och Julia Ormond är mycket bra som Dianne. Dessutom uppskattar jag den relativt okända argentiska skådespelerskan Mía Maestro, som gör en liten men viktig roll som Celia.

The Music Never Stopped är en bra film, som både underhåller samtidigt som det finns ett påtagligt djup, och filmen lyckas utan tvekan att beröra. Förutom några scener i början uppskattar jag filmens effektiva blandning av tillbakablickar med nutid, men tyvärr dras helhetsintrycket ned av en viss övertydlig stil och filmens lite översentimentala stil där det är uppenbart att regissören gjort allt han kunnat för att vi ska börja gråta. Sådan manipulation tycker jag inte om, men dessbättre är det bara ett fåtal scener där man tydligt känner på det sättet. Något mästerverk är The Music Never Stopped definitivt inte, men det är trots en del brister en bra film som är väl värd att se. Betygsmässigt når filmen nätt och jämnt upp till en sjua, och även om det inte alls är dåligt, så saknar jag det där lilla extra som skulle kunna lyfta filmen över genomsnittet och bli riktigt minnesvärd. Det borde helt enkelt ha gått att få filmen bättre utifrån den här fascinerande verkliga historien.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och stilren men som bara finns på engelska. Som extramaterial finns en ursprunglig biotrailer samt ett bildspel med bilder från inspelningen av filmen till musik; vilket är precis så spännande som det låter. Slutligen finns även fyra trailers till andra filmer, individuellt valbara från en meny. Där tar det roliga slut, och jag hade verkligen velat veta mer om de verkliga händelserna och anpassningen från boken till filmen. De trailers som finns har ingen text alls.

Recensionen skriven: 16 april 2012
Senast uppdaterad: 17 april 2012

Recensionen har lästs 3531 gånger av 1971 personer, sedan den 16 april 2012