Tack till Walt Disney Studios Home Entertainment för recensionsexemplaret
Regi: Henry Selick
Manusförfattare: Caroline Thompson & Michael McDowell, baserat på en dikt av Tim Burton
Jack - Chris Sarandon / Danny Elfman Sally/Shock - Catherine O'Hara
Dr. Finkelstein - William Hickey Borgmästaren - Glenn Shadix
Lock - Paul Reubens Barrel - Danny Elfman
Jultomten - Edward Ivory Oogie Boogie - Ken Page

Den amerikanska regissören, producenten och manusförfattaren Tim Burton har blivit kända för visuellt annorlunda filmer, såsom Kalle och chokladfabriken, Sweeney Todd och James och jättepersikan. En av de första filmer han var inblandad i var 1993 års The Nightmare Before Christmas, som baserades på en dikt han själv tidigare skrivit. Visserligen var han för den filmen inte regissör eller manusförfattare, utan "bara" producent, men filmen har ändå stora likheter med de filmer han regisserat. Det blev en stor framgång och filmen nominerades också till en Oscar för bästa specialeffekter. Undertecknad har dock aldrig sett filmen tidigare, men i samband med att den nu släppts i nyutgåva på DVD tyckte jag det var hög tid att ge den en chans. Till skillnad från de flesta av Tim Burtons filmer är det här en dockanimerad film gjord via s.k. stop motion-animering, vilket enkelt uttryckt innebär att dockor och miljöer fotograferas manuellt för varje enskild bildruta, med små variationer mellan varje bild som därefter sätts ihop. I den här filmen finns det utöver den riktiga världen olika världar som sköter om olika högtider. Handlingen utspelas i Halloween-staden, där skelettet Jack Skellington bor. Han är pumpakung, och har börjat tröttna på att alltid skrämma folk varje Halloween (Allhelgonaafton). Det är helt enkelt för lika rutiner varje år, och därför har han nu ledsnat och vill prova någonting nytt. När han en kväll är ute i skogen med sin spökhund Zero, råkar han komma in i Julstaden. Han blir fascinerad av stället, och att alla där är glada istället för att skrämmas. Därför vill han prova att ta över julfirandet, för att kunna glädja barn i världen. För att lyckas med det hittar han på att kidnappa jultomten, så att han själv kan inta rollen som ny tomte...

Visuellt är The Nightmare Before Christmas en mycket annorlunda och nyskapande film, och liknar ingenting man tidigare sett. Aldrig tidigare eller senare har dockanimerade filmer sett så verkliga och snygga ut, och faktum är att jag medan jag såg den var övertygad om att det rörde sig om datoranimation. Tyvärr är manuset inte lika genomarbetat, utan det syns att största delen av arbetet lagts på just animationen. Vi får aldrig lära känna någon av rollfigurerna riktigt väl, och den enda som har en någorlunda betydelsefull roll är just Jack Skellington. I synnerhet Sally är en intressant karaktär, men har blivit mycket endimensionell och intetsägande, och tillför inte mycket till handlingen. Att leva sig in i en film med ett skelett som huvudroll gick förvånansvärt väl, men det är svårare att känna någon sympati för honom eller andra karaktärer. Vi får exempelvis aldrig klart för oss varför Jack går så långt som till att kidnappa jultomten. Trots en enkel story går också allting lite väl snabbt framåt, och vi får aldrig gå in tillräckligt på djupet. Därför finns det också en del logiska luckor. Det största problemet med filmen är dock den stora mängden sånger. Det sjungs nästan oavbrutet, och betydligt mer tid går åt till sånger än till dialog. Det behöver inte nödvändigtvis vara ett problem om sångerna är väldigt bra, men tyvärr är så inte fallet här. Sångerna fyller visserligen sin funktion och de flesta för handlingen framåt, men de är helt enkelt inte vare sig minnesvärda eller särskilt märkvärdiga. Många av låtarna blir också snabbt tjatiga, med några få textrader som upprepas gång på gång. Musikstilen är också ganska lik igenom hela filmen, och många av låtarna påminner om varandra. Danny Elfman brukar skriva bra musik, så jag blir förvånad att han inte lyckades bättre än så här. Skillnaden mot hans sånger i exempelvis Tim Burtons senare Kalle och chokladfabriken är enorm. Den stora mängden sånger gör också att handlingen hamnar i skymundan, och gör att det knappt blir någon karaktärsutveckling alls. Med färre och mer minnesvärda sånger, och istället mer fokus på handlingen, hade det här kunnat bli en mycket lyckad film. Nu blev det istället bara en film som blivit ihågkommen för sin visuella stil och genomarbetade animation, och inte för några andra meriter. Dessutom kan det för många vuxna vara ett oöverkomligt hinder att se en dockanimerad film som inte är en typisk barnfilm - jag lyckades inte få någon vuxen att vilja se filmen med mig vid recensionstillfället, och jag betvivlar att det bara är jag som haft det problemet. Då kan filmen fungera bättre för barn, trots att det är uppenbart att det inte är en barnfilm i första hand. Dessutom bör barnen vara härdade om de ska stå ut med alla musikalnummer, och det kan också bli lite kusligt för de yngsta. Missförstå mig inte nu. The Nightmare Before Christmas är absolut ingen dålig film, och jag förstår att somliga älskar den. Men jag är inte en av dem. Animationen är förstklassig, men dessvärre kan detsamma inte sägas om vare sig manuset eller sångerna. Därför stannar det på godkänt och sevärt, varken mer eller mindre, och ingenting jag vill se om i första taget

The Nightmare Before Christmas har aldrig dubbats till svenska, utan har både vid biopremiären och samtliga VHS- och DVD-utgåvor släppts i svensktextad originalversion. Det är i och för sig ganska förståeligt, då det inte är en renodlad barnfilm. Men å andra sidan är det en familjefilm som passar ganska bra för de flesta åldrar, och som många barn säkert uppskattar mer än de vuxna som är filmens avsiktliga målgrupp. Därför hade det varit önskvärt med svensk dubbning till DVD-utgåvan, och jag förstår inte riktigt tanken bakom att filmer som Narnia dubbats men inte denna.

Den nya 2-discutgåvan på DVD kommer i ett mycket annorlunda fodral - ett fodral med inåt- och utåtbuktande framsida, som man på baksidan kan öppna till hälften och där rymmer de två DVD-skivorna. Något liknande har i alla fall jag aldrig skådat, och det är mycket fascinerande. Den första skivan innehåller själva filmen och en del extramaterial, medan disc 2 enbart innehåller extramaterial. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,66:1, vilket innebär att det rent tekniskt sett är i 1,78:1 (fullskärm på en Widescreen-TV), men med smala svarta fält till vänster och höger. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelska ljudspåret finns en spansk dubbning. Filmen är textad på åtta språk, däribland de fyra skandinaviska språken. Det finns också både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade, vilket jag uppskattar, men tyvärr finns ingen svensk text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av språkvalsmeny, vilket följs av varningstexter. Därefter visas en allmän reklamjingel för Disney, som går att hoppa förbi genom att gå till nästa kapitel men inte genom att trycka på menyknappen. Därefter spelas en introduktion för Disneys s.k. FastPlay, vilket innebär att om man inte väljer "Huvudmeny" inom några sekunder startar automatiskt uppspelning av några trailers följt av själva filmen. Av någon märklig anledning är speakerrösten som upplyser om FastPlay dock här bara på engelska, och det finns heller ingen textning. Om man inte kan engelska, kan det därför uppstå stora frågetecken då det plötsligt händer något man inte vet något om. Huvudmenyn är engelskspråkig och rörlig.

Recensionen skriven: 5 december 2008
Senast uppdaterad: 5 december 2008

Recensionen har lästs 7707 gånger av 4947 personer, sedan den 5 december 2008