Producent: Bryan Furst, Sean Furst & Nigel Thomas
Regi: Kasper Barfoed
Manusförfattare: F. Scott Frazier
Emerson - John Cusack Katherine - Malin Åkerman
Michael Grey - Liam Cunningham Max - Richard Brake
Meredith - Lucy Griffiths David - Bryan Dick

Ända sedan andra världskriget förekommer så kallade nummerstationer över hela världen; radiostationer som via kortvågsradio sänder ut upplästa siffror. Ingen myndighet världen över har officiellt erkänt att sådana nummerstationer överhuvudtaget existerar, men trots det går det fortfarande att höra dessa sändningar i etern. De flesta tror att dessa nummerstationer skickar ut krypterade meddelanden till agenter eller spioner i andra länder; meddelanden som är omöjliga att spåra och därmed med fördel kan användas för känsliga meddelanden som myndigheter inte vågar använda mer traditionella metoder till. Däri ligger premissen hos den danska regissören Kasper Barfoeds första engelskspråkiga film; thrillern The Numbers Station som på de flesta håll (däribland Sverige) släppts direkt på DVD.

Emerson Kent är CIA-agent ansvarig för hemliga operationer vilket innefattar att mörda en del oönskade personer. Men när han får order att mörda en oskyldig tonårstjej för att hon "sett för mycket" har han inte mage att göra det, utan hans chef Michael Grey måste slutföra uppdraget. Emerson mår dåligt över det inträffade, och CIA uppskattar det inte. Han blir istället degraderad till att sköta om en liten nummerstation på den brittiska landsbygden, där han ska skydda nummerstationens krypteringsexpert Katherine som läser upp krypterade sifferkoder i etern. Uppdraget börjar stillsamt, och Emerson och Katherine hinner få bra kontakt. Men en dag när Emerson och Katherine kommer till jobbet blir de beskjutna av välbeväpnade krypskyttar, och deras enda möjlighet är att ta sig in i nummerstationen som skyddas av kodlås. Men stationen är inte så säker som de trott, och snart är den beväpnade styrkan på väg in - och när Emerson ringer till växeln för att få hjälp får han order att mörda Katherine...

The Numbers Station har en intressant premiss, och det är svårt att förneka att det verkliga konceptet med nummerstationer är fascinerande. Jag kan tycka att det känns som lite bortkastad potential, då filmen som sådan har ett mer traditionellt upplägg och inte riktigt utnyttjar konceptet med nummerstationer fullt ut. Men om man bara kommer över det är det en bra och underhållande film. Storyn är av gammalt klassiskt slag, men är trots allt intressant och relativt genomarbetad. Både Emerson och Katherine har blivit relativt mångbottnade rollfigurer, och trots att det inte finns mycket till karaktärsutveckling känns båda två förhållandevis äkta. Tyvärr är det dock också de enda två rollfigurerna med någon form av substans, och i övrigt rör det sig mest om stereotypa småroller som skymtar förbi som hastigast. Det är i minsta laget med bara två centrala rollfigurer i en film, men det fungerar ganska väl ändå.

Det är underhållande, samtidigt som det finns ett visst djup. Det är också en riktigt spännande film, och den har en intensitet som jag uppskattar. Trots att det handlar ganska mycket om dialog mellan två personer blir det aldrig tråkigt, utan intresset hålls vid liv på ett elegant sätt. Här finns också mycket action, och filmen har ett ohälsosamt antal skottlossningsscener. Ibland blir det lite för mycket av den varan, då man ibland är nära att tappa intresset av en mängd scener av typen "alla skjuter mot alla". Däremot förtjänar manusförfattarna en eloge för att faktiskt inte glömma bort själva handlingen under alla actionsekvenser; något som de flesta actionfilmer annars har en förkärlek för. Här ligger storyn i fokuset, och det uppskattar jag fastän det ändå blir lite för mycket av det goda då och då.

Genom filmens premiss rör det sig om en högst begränsad miljö, och majoriteten av filmen utspelar sig i några olika rum på just denna nummerstation. Då handlingen också är relativt enkel kan det ibland göra att känns en smula monoton och upprepande, och jag hade önskat en lite mer global handling som handlat om fler än detta enda ställe och med fler än dessa två rollfigurer. Det förekommer också vissa logiska luckor, och några detaljer tycker åtminstone inte jag håller ihop logiskt. Men det fungerar ändå helt okej, i och med att man faktiskt bryr sig om både Emerson och Katherine.

Fotot är snyggt och effektivt, men vid actionscenerna är det ibland lite väl rörigt filmat så att det är svårt att se vad som faktiskt händer - och det är få saker som är så irriterande som att inte lyckas att se vem som blir skjuten under actionsekvenser. Dialogen varierar en hel del, och är ibland riktigt bra samtidigt som det mellan varven låter ganska konstlat. Skådespelarinsatserna är bra, och både John Cusack och Malin Åkerman är riktigt bra i de båda huvudrollerna. Båda spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Även i övrigt är det bra skådespelare, men resten av ensemblen får ärligt talat inte speciellt mycket att arbeta med.

The Numbers Station är en ganska bra och underhållande film, som är spännande och ovanligt engagerande actionscener. Intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt, men filmen saknar samtidigt det där lilla extra som skulle kunna göra den mer minnesvärd. I slutändan är det därför en relativt lättförglömlig film; men dock en ganska lyckad sådan. Jag kan tycka att det är lite onödigt att en film med en så ovanlig och intressant premiss inte utnyttjar själva premissen med nummerstationer ännu bättre, men som lättsam underhållning för stunden duger det gott och därför stannar mitt betyg på en svag sjua.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 4 oktober 2013
Senast uppdaterad: 4 oktober 2013