Bob - Adam Hagenbuch Alice - Erin Wilhelmi
Candace - Nina Dobrev Derek - Nicholas Braun
Mr. Anderson - Paul Rudd Craig - Reece Thompson
Faster Helen - Melanie Lynskey Brad - Johnny Simmons
Charlies mamma - Kate Walsh Charlies pappa - Dylan McDermott
Peter - Landon Pigg Dr. Burton - Joan Cusack

Den amerikanska romanförfattaren, manusförfattaren och regissören Stephen Chbosky har bl.a. varit producent och manusförfattaren för den prisbelönade TV-serien Jericho och har där före bl.a. skrivit manuset till filmversionen av musikalen Rent. Stephens första och hittills enda roman är den delvis självbiografiska The Perks of Being a Wallflower från 1999, som i Sverige gavs ut första gången 2000 under den nedkortade titeln Wallflower. Nu har denna roman blivit till film, och Stephen har själv regisserat och skrivit filmmanuset. Filmen har blivit nominerad till många priser världen över, och vann People's Choice Award för bästa drama. I Sverige släpps filmen direkt på DVD.

Den 15-åriga introverta Charlie har inte haft det lätt. Hans bästa vän begick självmord, och efter det har Charlie inte haft mycket till vänner alls. Nu börjar han första året på gymnasiet. Den första dagen hade verkligen kunnat börja bättre, och efter bl.a. mobbning föredrar han att försöka vara så osynlig som möjligt. Men Charlies tillvaro förändras när han strax därpå kommer i kontakt med den mobbade sistaårseleven Patrick och hans jämngamla styvsyster Sam. De tre blir bästa vänner, och Patrick och Sam introducerar också Charlie till deras mer eller mindre udda vänner som är så långt ifrån populära som man kan komma. Charlie blir också attraherad av Sam, men hon har redan ett förhållande med den självsäkra Craig...

Det låter kanske inte så märkvärdigt, och det finns heller knappast någon brist på ungdomsfilmer i skolmiljö. Men The Perks of Being a Wallflower är faktiskt en både originell, stämningsfull och helt enkelt mycket bra film. Till en början kan det kännas en smula klichétyngt, och de första 20 minuterna känns ärligt talat inte särskilt originella. Men det är ändå bra från första början, och blir ändå bara bättre ju längre filmen fortlöper. När handlingen kommer igång på allvar upplevs filmen genast mer nyskapande, och framförallt har filmen en ovanlig ton som gör att den sticker ut från mängden trots att grundstoryn egentligen inte har så jättemycket nytt att komma med. Det är oerhört stämningsfullt och finstämt, och filmteamet har lyckats att på ett skickligt sätt kombinera mörker och djup med hoppfullhet och ljus. Det har fått en perfekt balans av sällan skådat slag, där det ofta är mörkt men ändå alltid lämnar ett tydligt framtidshopp. Det är vemodigt men ändå vackert. Det är intressant, djupt och tänkvärt. Och dessutom oerhört charmigt, som gör att filmen trots en helt annan handling bitvis för tankarna till Juno.

På omslaget kategoriseras filmen som "komedi/drama", och det är en viss sanning med modifikation. Visst finns här en viss humor, och bitvis är det ganska roligt. Man får skratta nån gång då och då, och vid enstaka tillfällen är det riktigt roligt. Däremellan väntar inte mer än småfniss eller bara leenden. Men ju längre filmen pågår, desto mindre märker man av komeditemat och under filmens andra halva är det inte särskilt mycket humor alls. Mot slutet förvandlas filmen till i stort sett ett renodlat drama, då det blir allt djupare men istället mindre humoristiskt. Avsaknaden av humor gör ibland att filmen kan upplevas en smula tung, men jag tycker ändå att det här fungerar bättre än väntat. Det är en tänkvärd, berörande och engagerande film; som griper tag i tittaren på ett fint sätt och hela tiden förblir fängslande. Bitvis är det oerhört gripande, och under ett flertal scener är det helt omöjligt att hålla tårarna borta. Särskilt mot slutet blir det så oerhört gripande så jag satt och grät oavbrutet, och när sluttexterna började rulla kände jag mig helt betagen. Därmed träffar filmen rakt i hjärtat, där man blir både varm och ledsen inombords av handlingen.

Handlingen är intressant, och de tre huvudrollerna är alla mångbottnade och intressanta rollfigurer. En del av det som tas upp i The Perks of Being a Wallflower tillhör inte direkt vanligheterna, men det är ändå lätt att relatera till alla rollfigurerna på ett sällsynt lyckat sätt. Även om en del av situationerna är förhållandevis ovanliga och temat bitvis en smula "amerikaniserat", så är väldigt mycket som tas upp i filmen sådant som alla kan relatera till - åtminstone alla vi som inte glömt bort skoltiden. Det är lätt att relatera till rollfigurerna och handlingarna, och filmen skildrar utanförskap och ångest på ett nära nog perfekt sätt. Alla vi som har erfarenhet av mobbning eller utanförskap kan väldigt lätt relatera till Charlies situation och de teman som filmen tar upp; och allt har skildrats på ett mycket realistiskt och trovärdigt sätt helt utan logiska luckor. Det är berörande, fascinerande, stämningsfullt, vackert och ångestladdat; ibland t.o.m. på samma gång.

Jag uppskattar också den fina 1990-talsnostalgin, som för oss som gick i skolan under slutet av 1980-talet och början av 1990-talet är lätt att relatera till. Många dåvarande fenomen tas upp, samtidigt som filmen på ett fint sätt förblir lite vag utan någon tydlig tidsangivelse. Inga år nämns i filmen, men då den litterära förlagan enligt uppgift ska utspelas 1991 - 1992 verkar allting tyda på att filmen också ska utspelas någonstans därikring. Och det uppskattar jag, då nostalgi från sådana årtal träffar perfekt för personer som är i min ålder och faktiskt gick i skola under ungefär samma tidsperiod.

Dock kan man ibland skönja vissa problem med bearbetningen av den litterära förlagan även om man i likhet med undertecknad inte har läst romanen. Handlingen går bitvis ganska snabbt framåt, och filmen innehåller ett ganska stort persongalleri med många rollfigurer - varav en hel del inte hinner få något större djup, och vi om somliga inte får veta särskilt mycket mer än namnet. Det är lite tråkigt, och med tanke på den halvtjocka boken (=270 sidor) är det lite märkligt att inte Stephen Chbosky inte satsat på att förlänga filmen en smula; med en något längre speltid skulle man förmodligen hinna lära känna även mindre rollfigurer på ett bättre sätt. Då hade det kunnat bli ännu djupare, och lättare att hålla isär vem som är vem. Jag hade också velat se mer av Charlies syster Candace, som är en intressant person men som tyvärr inte hinner få alltför många nyanser.

Men The Perks of Being a Wallflower har ändå fått ett tacksamt upplägg, där det trots de ganska många rollfigurerna sällan blir rörigt och där man hela tiden hänger med i vad som händer. Det är visserligen inte alltid man kommer ihåg vem som heter vad, men det förblir ändå engagerande då allting skildrats på ett träffsäkert och finstämt sätt som lär tilltala många. Det är inte perfekt och det hade kunnat bli ännu bättre genom att förlänga filmen en smula och därmed kunna erbjuda ett ännu större djup, men för att vara en bearbetad roman fungerar det ändå bättre än väntat. Sen kan man också tycka att manusförfattaren avsiktligt gjort en sidohistoria som tas upp lite väl vag och "luddig", där man länge inte riktigt förstår allt. I slutändan visar det sig ha en poäng, och mot slutet är det ingen tvekan om exakt vad som hänt och vad avsikten varit, men under tiden kan det ändå upplevas en smula störande.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett starkt bildspråk med en del vackra vyer. Dialogen är genomarbetad, vass och trovärdig; klart över förväntan och dialogen påminner delvis om legendariska John Hughes. Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Logan Lerman har kanske inte imponerat alltför mycket hittills, men gör en riktigt bra insats här i huvudrollen som Charlie. Emma Watson är som vanligt utmärkt som Sam, och gör en naturlig och minnesvärd rollprestation. Hennes amerikanska dialekt är dessutom förvånansvärt bra, och låter riktigt trovärdig. Ezra Miller är också mycket bra, och spelar naturligt och stämningsfullt. Nina Dobrev (mest känd från huvudrollen i The Vampire Diaries) är som vanligt mycket bra som Charlies syster Candace, och Mae Whitman är riktigt bra som Mary Elizabeth. Även i övrigt är det bra skådisar, där alla gör fina och stabila rollprestationer även om kanske ingen riktigt kommer upp i Oscarsklass.

The Perks of Being a Wallflower är en nyskapande, underhållande, djupsint, berörande och charmig film. Det finns en viss humor samtidigt som det är mycket gripande, och filmen har överlag fått en mycket fin vemodig och mysig stil i kombination med en fantastisk stämning. Visst finns det några brister, men det här är ändå en mycket bra film som är väl värd att se för alla som inte helt har glömt bort skoltiden. Det är sällan man upplever filmer som man blir så betagen av som jag blev av denna, och därför kan det i slutändan inte bli aktuellt med någonting annat än en mycket stabil och solklar åtta. Se den nu! Att filmen inte blivit nominerad till någon Oscar kan ärligt talat inte ses som annat än en ren förolämpning...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1 medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 6.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. Översättningen är helt okej, men det förekommer några tveksamma ordval och bl.a. är det inte helt oproblematiskt att alla betyg som tas upp är enligt amerikansk utan att ha anpassats till svenska förhållande. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter kommer vi direkt tll en engelskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt om än inte speciellt förvånande för en film som inte visats på bio i Skandinavien.

Recensionen skriven: 18 februari 2013
Senast uppdaterad: 19 februari 2013

Recensionen har lästs 4370 gånger av 2494 personer, sedan den 18 februari 2013