Takeshi Nagase - Hiroyuki Sanada Finlay - Stellan Skarsgård
Eric som ung - Jeremy Irvine Finlay som ung - Sam Reid
Sutton - Michael MacKenzie Withins - Tom Stokes
Burton - Jeffrey Daunton Takeshi Nagase som ung - Tanroh Ishida
Thorlby - Tom Hobbs Major York - Bryan Probets
Jackson - Akos Armont Sakamoto - Keiichi Enomoto

Den så kallade Dödens järnväg var en enorm järnväg mellan Bangkok i Thailand och Rangoon i Burma, som totalt sträckte sig dryga 41 mil över jobbig terräng. Under andra världskriget, då Burma invaderats av Japan, lyckades japanerna att bygga just denna järnväg; men till ett högt pris. Järnvägen byggdes uteslutande av allierade krigsfångar och asiatiska fångar, som tvingades bygga järnvägen. Många dog under arbetet, och enligt vissa uppgifter så många som hälften. Idag är det bara en liten del av järnvägen på 13 mil som fortfarande finns kvar och är i bruk, men den mest kända delen av järnvägen - en av broarna över floden Kwai - finns kvar än idag. Om detta handlar den dåvarande krigsfången Eric Lomax självbiografiska roman The Railway Man, som gavs ut 1995 och nu har blivit till film; en australiensisk-brittisk samproduktion i regi av australiensiska Jonathan Teplitzky. I Sverige släpps filmen direkt på DVD och Blu-Ray.

År 1980 är Eric Lomax en självutnämnd tågexpert, och på ett tåg träffar han en dag Patti. De blir förälskade och efter vad som verkar vara tidernas kortaste romans gifter de sig. Efter det börjar dock Patti att lägga märke till Erics andra sidor - han lider av posttraumatiskt stressyndrom och får regelbundna panikattacker. I tillbakablickar får vi se Erics förflutna som officer under andra världskriget, som blev tillfångatagen av japaner när Singapore föll i japanska händer. Han och andra soldater tvingades bygga den enorma järnvägen mellan Burma och Thailand, och han blev också torterad. Senare 1980 upptäcker Eric och hans veterankollega Finlay i en tidning att den japanska tolk som var drivkraften bakom tortyren fortfarande är vid liv och till råga på allt dessutom aldrig har suttit i fängelse. Då vill Eric söka upp honom och utkräva hämnd.

Jag har tyvärr inte läst Eric Lomax självbiografiska roman, men ingen kan förneka att det är en intressant och fascinerande historia; och dessutom ett viktigt ämne som boken och följaktligen även filmen tar upp. Filmatiseringen The Railway Man är ganska bra, men trots många positiva egenskaper blev jag tyvärr inte odelat positiv till den. Det är en mycket intressant historia, och det faktum att allting hänt på riktigt ökar förstås även intresset. Jag betvivlar inte heller att det som tas upp i filmen ganska väl överensstämmer med de verkliga händelserna. Det här är också händelser som knappast är särskilt välkända i dagens läge, och som förtjänar att uppmärksammas.

Filmen har också bra budskap och är inte alls så svartvit som den inledningsvis upplevs som. Det är även en stark film, som bitvis är riktigt obehaglig med några otäcka tortyrscener. Det finns även en viss spänning och en dramatisk nerv. Länge är det hyfsat engagerande och intresset hålls vid liv. Det är också intressanta människoöden vi får följa, och vi får lära känna rollfigurerna på ett ganska bra sätt. Det resulterar i en film som både är otäck och vacker, och visst blir det berörande vid några av de mer obehagliga scenerna.

Problemet är att man får en viss distans till rollfigurerna, och kommer inte Eric inpå livet på samma sätt som jag hade önskat. Därför blir The Railway Man aldrig riktigt så engagerande eller gripande som den borde ha blivit, och periodvis blir det märkligt oengagerande. Trots vissa överromantiserande och översentimentala inslag fungerar det ganska bra under den första timmen, och överlag fungerar övergångarna mellan nutid och dåtid bra. Men under den andra halvan tappar filmen intensitet och nerv, och upplevs bitvis ganska seg. Det är för lite som händer och den nutida konfrontationen med Nagase får orimligt stort utrymme. Det är förvisso en av poängerna med filmen, men det är ändå 1940-talsskildringen som är det mest intressanta i sammanhanget.

Rollfigurerna beter sig också lite ologiskt, och vi får aldrig någon rimlig förklaring till deras beteende. Exempelvis det faktum att både Eric, Patti och Finla verkar tycka att det är det mest naturliga i världen att söka upp sin gamla plågoande och ta lagen i egna händer; något som ärligt talat känns lite konstruerat. Självklart är Eric inte särskilt förtjust i Nagase efter allt han gjort, men därifrån till att ämna till att söka upp honom och utöva hämnd är ett ganska stort kliv och det saknas tillräckligt med information för att förklara det beteendet. Jag betvivlar inte att det mesta i filmen gått till ungefär som det skildras här, men verklighetsbaserade filmer har ett ännu större ansvar för att förklara rollfigurers motivation och känslor så att det inte upplevs orealistiskt - trots allt överträffar verkligheten ofta dikten, och utan tillräckliga nyanser är det lätt hänt att filmer som faktiskt skildrar verkligheten ändå upplevs otrovärdiga.

Filmen känns också lite väl förenklad och "polerad", varför den åtminstone periodvis inte upplevs så realistisk som den borde göra. Kvinnosynen lämnar också en del övrigt att önska, och det finns en enda kvinnlig rollfigur med i hela filmen; Patti. Hon är förvisso en i grund och botten intressant rollfigur, men här har hennes roll begränsats till att i stort sett enbart fungera som oroad och stöttande hustru. I verkligheten tycks Patti ha varit en viktig del i Erics "återanpassning" till samhället och därför känns det oförskämt att hon här har fått en så pass begränsad och ovidkommande roll. Trots att japanska fångläger knappast kryllade av kvinnor känns det också märkligt var alla andra kvinnor i världen har tagit världen - åtminstone i nutid borde Patti väl inte vara ensam...?

Fotot är enkelt men snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk; helt befriat från specialeffekter och datoranimation. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Colin Firth är helt okej som Eric, men är tyvärr inte lika bra som man brukar kunna förvänta sig från honom; något som dock sannolikt både beror på skådespelaren i sig och manuset. Dessutom ser Colin i mina ögon för ung ut för den här rollen - Eric ska föreställa vara 61 år i de "nutida" (1980) händelserna, och Colin ser ut att vara åtskilligt yngre än så. Nicole Kidman är riktigt bra, men får inte mycket att arbeta med. Stellan Skarsgård är också bra som Finlay, men det känns lite märkligt varför rollfiguren talar med svensk brytning när han som ung har ren brittisk accent. Den bästa insatsen i filmen står Jeremy Irvine för, som är utmärkt som den unge Eric och gör en imponerande rollprestation. Hiroyuki Sanada är också riktigt bra som Nagase, och Tanroh Ishida lika bra som hans yngre upplaga.

The Railway Man är en intressant och välgjord film, som tar upp viktiga ämnen och bidrar till att öka kunskapen om vad som hände i Asien under andra världskriget; något som inte alls är lika välkänt som de mer omtalade europeiska hemskheterna. Bitvis är det både engagerande och obehagligt, och filmen har en imponerande stämning. Ändå blev jag besviken över filmen, då den blivit alltför långsam och man dessutom får en distans till alla rollfigurerna som därför inte till fullo går "igenom TV-rutan". Filmen är också onödigt översentimental, och genom bl.a. stråkmusik märks det att man spelar på känslosträngar; något som känns onödigt då handlingen är tillräckligt stark utan sådana konstlade manér. Budskapet och slutklämmen är utan tvekan minnesvärt, men vägen dit är alltför seg och oengagerande. Med en så fascinerande verklig händelse borde The Railway Man ha blivit en väldigt bra film, och sådana här filmer om andra världskriget brukar nästan alltid vara gripande. Men tyvärr verkar det som att Jonathan Teplitzky är fel händer för det här projektet, för det som borde ha blivit en ypperlig film har bara blivit helt okej. Mitt betyg landar därför på en stark sexa, och det är en fullt sevärd film men där risken är överhängande att tittarna ändå blir irriterade på ett eller annat sätt.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har tyvärr ovanligt smala kantlinjer vilket gör det svårt att läsa texten under de scener som har ljusare bakgrunder. Översättningen är överlag bra, även om ett fåtal slarvfel förekommer. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel och en språkvalsmeny. Därpå visas varningstexter, följt av några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan man kommer till huvudmenyn. Menyerna är stillastående och stilrena men finns bara på engelska.

Som extramaterial hittar vi intervjuer med skådespelare, regissör och andra medarbetare på smått absurda 1 timme 8 minuter (!); allt som ett enda långt block utan att kunna välja enskilda delar att titta på. Intervjuerna är klippta så att vi bara får se och höra intervjuoffren, medan intervjuaren är bortklippt och själva frågorna istället presenteras via återberättade textskyltar (av typen: "Colin Firth about his character"). Det känns lite torrt och osammanhängande, och jag hade hellre velat få höra intervjuaren ställa frågorna så att det upplevts mer levande. Dessutom är det väldigt många frågor som tas upp, men det är bara en del som faktiskt är intressant. Speltiden är därför på tok för lång, och inte ens undertecknad orkade se klart allt. Jag är även övertygad om att de flesta lär tycka att regissörens tankar är mer intressanta än scenografens, varför det är irriterande att inte kunna välja vilka delar man ska titta på. Extramaterialet har tyvärr ingen textning alls, vilket är beklagligt.

Recensionen skriven: 18 september 2014
Senast uppdaterad: 19 september 2014

Recensionen har lästs 3689 gånger av 2142 personer, sedan den 18 september 2014