Tack till Sandrew Metronome för recensionsexemplaret
Manusförfattare: David Hare, baserat på en roman av Bernhard Schlink
Svensk distributör: Sandrew Metronome Distribution Sverige AB
Michael Berg - Ralph Fiennes Hanna Schmitz - Kate Winslet
Professor Rohl - Bruno Ganz Rose & Ilana Mather - Lena Olin
Michael som ung - David Kross Martha - Karoline Herfurth
Julia - Hannah Herzsprung Domaren - Burghart Klaußner

Den tyska författaren och advokaten Bernhard Schlink har skrivit ett flertal bästsäljande böcker, även om han fortfarande är förhållandevis okänd i Sverige. En av hans mest kända böcker har i Sverige fått titeln Högläsaren, och den delvis självbiografiska romanen brukar bl.a. tas upp i undervisning i skolor i Tyskland. Boken har nu blivit till film under den engelskspråkiga romantiteln The Reader, som regisserats av Stephen Daldry; i övrigt mest känd för Timmarna och Billy Elliot. Handlingen utspelas i Tyskland med start 1958, där den 15-åriga killen Michael Berg stöter på den 36-åriga Hanna, och hon hjälper honom när han blivit sjuk. Trots att hon är mer än dubbelt så gammal som han, så inleder de ett förhållande och träffas i stort sett dagligen. Mestadels består relationen av sex och högläsning, för Hanna tycker nämligen om när folk läser böcker högt för henne. Förhållandet tar slut när Hanna en dag försvinner spårlöst, och åtta år senare studerar Michael på juristlinjen på universitetet. Som del av undervisningen ska de nu sitta med under en rättegång om krigsförbrytelser under andra världskriget. Till Michaels stora chock ser han att Hanna är en av de åtalade, då hon varit koncentrationslägervakt vid Auschwitz under kriget...

På senare år har vi sett en hel hög med filmer om vad som hände under andra världskriget, och därför kan man tycka att marknaden börjar vara överfull. Men i The Reader tas händelserna upp från ett annorlunda perspektiv, vilket blir räddningen för filmen. Att allting dels utspelas långt efter andra världskriget slut och dels tar upphändelserna från vakternas perspektiv är intressanta och ovanliga vinklingar, som fungerar riktigt väl. Därför har The Reader också blivit en riktigt bra film, som är intressant och genomarbetad med många bottnar. Det är fascinerande och engagerande från första början, och man kommer snabbt in i handlingen. Vi får lära känna de centrala rollfigurerna ganska väl, och det är mångbottnade karaktärer med ovanligt många nyanser. Man kan visserligen med all rätt hävda att det är tveksamt om det verkligen är moraliskt riktigt att få koncentrationslägervakterna att skildras ur relativt sympatisk dager och framstå som relativt humanistiskt, men å andra sidan var de ju trots allt också människor och inga monster. Jag hade dock föredragit om både Hanna och de övriga åtalade hade åtminstone visat några tecken på dåligt samvete, vilket hade gett filmen fler nyanser och framstått som trovärdigare.

Men det har ändå blivit en berörande och gripande film, som tar upp viktiga ämnen på ett fullt godkänt sätt. Bäst är det under den dryga första halvan, då det är mycket bra och intresset hålls vid liv på ett imponerande sätt. Trots en relativt tunn story blir det inte tråkigt och tiden går förhållandevis fort. Dock uppstår en svacka under den andra halvan, och då blir det inte riktigt lika intressant. En del av tiden känns det då lite segt och långrandigt, och det blir inte lika engagerande som tidigare. Man kan också ifrågasätta varför alla tyskar pratar engelska, något som kraftigt påverkar trovärdigheten och ärligt talat känns ganska konstlat. Det är kanske en nödvändighet för att filmen ska slå igenom i USA, där de flesta inte tycker om att läsa textremsor, men det går inte att förneka att en del av filmillusionen förstörs genom det beslutet. Att somliga till råga på allt också talar med en skum tysk brytning gör heller inte saken bättre. Filmskaparna har också blivit lite väl förtjusta i sminkning för att få personer att framstå som äldre än de egentligen är, vilket påverkar realismen. Trots allt är det ett filmtrick som bör undvikas i möjligaste mån, och här blir det ännu värre då Lena Olin spelar två olika rollfigurer; vilket definitivt är en för mycket. Det finns även ett fåtal frågetecken som aldrig får någon egentlig klarhet, och i synnerhet vid en del situationer blir vi inte helt kloka över varför rollfigurerna agerar som de gör. Det gäller i synnerhet Hanna, och då främst vid en nyckelscen mot slutet.

The Reader är dock utan tvekan en välgjord och genomarbetad film. Fotot, klippningen och scenografin är förstklassiga, och filmen lyckas på ett skickligt sätt att förmedla rätt tidskänsla för de olika tidsperioder som den utspelas. Regissören har tänkt mycket på användning av färgskalor och nyanser, och det fungerar riktigt väl. Den har också ett starkt och effektivt bildspråk, vilket även det förstärker helhetsintrycket. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och i synnerhet Kate Winslet är lysande som Hanna. Hon spelar mycket övertygande och trovärdigt, och hon lyckas med enkla medel att få oss alla att tränga in i rollfiguren på ett imponerande sätt. Hennes Oscar för bästa kvinnliga huvudroll var absolut välförtjänt. David Cross är också utmärkt som Michael som ung, men jag är inte riktigt lika förtjust i Ralph Fiennes som den äldre Michael. Han spelar lite väl stelt och träigt, och lyckas inte helt att väcka liv i karaktären. Lena Olin är som vanligt bra, men hon fungerar egentligen bara riktigt väk i en av hennes två roller. Kort sagt är The Reader en mycket bra och intressant film, som tar upp viktiga frågor som kan vara intressanta att fundera över långt efter filmens slut. Då den engagerar och berör nästan hela tiden är det svårt att inte fängslas av den genomarbetade filmen. Men samtidigt kan jag inte påstå att den är det mästerverk som många hävdar, och trots allt finns nackdelar. Därför hade filmen kunnat bli ännu bättre, men är ändå en absolut sevärd och viktig film. Det räcker till en svag åtta, och trots nackdelarna kan jag rekommendera The Reader till de allra flesta.

Recensionen skriven: 8 september 2009
Senast uppdaterad: 9 september 2009

Recensionen har lästs 5005 gånger av 2818 personer, sedan den 8 september 2009