Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Anderson - Paul Anderson Stubby Bill - Joshua Burge
Powaqa - Melaw Nakehk'o Toussaint - Fabrice Adde
Jones - Lukas Haas Fryman - Brendan Fletcher
Hikuc - Arthur RedCloud Elk Dog - Duane Howard
Hughs fru - Grace Dove Beckett - McCaleb Burnett
Dave Stomach Wound - Robert Moloney Weston - Tyson Wood

Året är 1823, och nybyggaren och jägaren Hugh Glass ingår i ett jaktlag som jagar djur och säljer pälsar i det outforskade område i USA som senare blev delstaterna North Dakota och South Dakota. Glass son Hawk, som är till hälften indian, ingår också i laget men är måttligt populär av de andra. Jaktlaget har haft stora problem med attacker från indianstammen Ree, och därför blir det bråttom att komma till säkrare marker så fort som möjligt. Under en upptäcktsfärd blir Hugh Glass attackerad av en grizzlybjörn och mycket svårt skadad. Då det är omöjligt att ta med sig honom till säkerhet erbjuder jaktlagets chef Andrew Henry alla som går med på att stanna kvar och vakta över Hugh Glass tills han dör 100 dollar per dag. De enda som går med på det är sonen Hawk, den unga och naiva Jim Bridger och den mer aggressiva John Fitzgerald.

Alejandro González Iñárritu är onekligen en mycket talangfull regissör och manusförfattare, och alla hans filmer hittills har varit bra. De goda nyheterna är att The Revenant inte är något undantag till regeln. De dåliga nyheterna är att filmen ändå inte kommer upp i riktigt samma klass som exempelvis fjolårets Oscarsvinnare Birdman. Det är en intressant och välgjord film, och det faktum att den trots allt bygger på verkliga händelser förhöjer onekligen helhetsintrycket en del - fast när det rör sig om händelser från 1800-talet lär det väl vara svårt eller omöjligt att i dagens läge veta exakt vad som hände, varför man nog får räkna med att begreppet verklighetsbaserat blir ännu lösare än vid mer nutida händelser.

Oavsett vilket är det dock en fascinerande och intressant historia som tas upp. Här finns ett påtagligt djup och filmen tar upp tänkvärda poänger om bl.a. fördomar och rasism - poänger som är tillämpbara i betydligt fler sammanhang än de som filmen skildrar, och som förstås är lika aktuella idag. Samtidigt hinner Iñárritu också ta upp behandlingen av indianer i USA på ett effektivt sätt, på ett sätt som jag ärligt talat misstänker att de flesta amerikanska regissörer inte skulle våga.

Resultatet har blivit en mycket engagerande film, som håller intresset vid liv i stort sett hela tiden. Såsom ofta är fallet med Alejandros filmer är det en svårdefinierad genre - det är drama, äventyr och western; allt på en och samma gång. Bitvis förs tankarna till Quentin Tarantinos filmer, fast mer lågmält. Hugh Glass är en intressant rollfigur, som hinner få hyfsat många nyanser, och även i övrigt förekommer flera intressanta men dock inte fullt lika mångfacetterade karaktärer. Vare sig filmens Hugh överensstämmer med verklighetens, så bryr man sig om vad som händer med honom. Stämningen är också utmärkt, och filmen är både finstämd och obehaglig. Man blir berörd av det som händer, och känner på ett effektivt sätt allt som huvudrollen drabbas av. Det känns verkligt och realistiskt, och det är en mörk och dyster historia som vävs upp - långt ifrån någon lättsam komedi.

The Revenant är en mycket lågmäld och avskalad film, som förutom ett fåtal actionsekvenser inte visar mer än nödvändigt. All dialog hålls till ett minimum, och vi får bara veta det allra nödvändigaste. I övrigt gäller det att läsa mellan raderna, och själv förstå händelseförloppen utifrån bilder och sparsmakad dialog. Vid ett fåtal tillfällen hade jag vissa svårigheter att förstå vad tanken varit, men till allra största delen är det inga större problem varför jag överlag anser att Alejandro lyckats att göra filmen "lagom" lågmäld. Och den här minimalistiska stilen har onekligen en viss tjusning, samtidigt som det är skönt att slippa övertydliga filmer.

Problemet är bara det att The Revenant är en lång film; faktiskt en riktigt lång film - den klockar in på ganska exakt 2 timmar 35 minuter. Det innebär att allt går långsamt framåt, och filmen tar god tid på sig att introducera rollfigurerna och premissen. Och det fortsätter i samma stil, där allting är segt som sirap och ingenting går särskilt snabbt framåt. Överlag fungerar det här ändå ganska bra, för fastän det är långsamt upplevs det nästan aldrig segt eller tråkigt. Men det är ändå en lite för lång speltid för filmens eget bästa, och trots den otroliga historien händer det ändå inte tillräckligt mycket för att motivera en så lång längd. Filmen hade säkerligen vunnit på att kortas ner en del; med 20 minuter bortklippt tror jag helhetsintrycket hade blivit ännu mer positivt.

Det förekommer också vissa trovärdighetsproblem, då denna otroliga och påstått sanna historia känns lite för otrolig - med allt som Hugh Glass får genomlida känns det närmast mirakulöst att han faktiskt överlever en så lång rad otroliga eskapader. Det kan man kanske leva med om filmen i övrigt vore perfekt, men i och med den långsamma stilen får man gott om tid att hinna fundera över realismen och sanningshalten. Jag kan också tycka att sidohistorien kring Hugh Glass son och avlidna fru inte utnyttjas tillräckligt, utan har mest begränsats till snabba tillbakablickar och antydningar - inte tillräckligt för att deras relationer ska hinna kännas äkta eller tillföra alltför mycket till historien.

Fotot är fantastiskt, och filmen erbjuder oerhört vackra vyer inspelade i Kanada tillsammans med ett imponerande bildspråk. Nästan varenda bildruta är som ett litet konstverk, och mycket bättre än så här kan foto inte bli - därför är det logiskt och rättvist att filmen vann Oscar för bästa foto. Det enda jag reagerade över är att man vid kamerapanoreringar märker av att proportionerna blir något förvrängda (aningen åt samma håll som vid Fisheye-objektiv); gissningsvis på grund av objektivet som använts...? Skådespelarinsatserna är också riktigt bra. Leonardo DiCaprio har tidigare inte tillhört någon av mina favoritskådespelare, men har blivit bättre och bättre på senare år; och gör en fenomenal insats här. Det här är nog hans bästa rollprestation någonsin, och han lyckas att förmedla känslor och tankar trots begränsad dialog. Det är ingen lätt uppgift att lyckas att bära upp en hel film på egen hand, men till min stora förvåning lyckas faktiskt Leonardo med det. Att han vann Oscar för bästa manliga huvudroll lär därför inte förvåna någon. Även i övrigt är det bra skådespelare, som dock har en mer begränsad funktion i sammanhanget. Tom Hardy är bra i en otacksam roll som Fitzgerald.

The Revenant är en riktigt bra och välgjord film, som trots en mycket lång speltid förblir intressant och fängslande. Intresset hålls vid liv, och filmen hinner få ett påtagligt djup samtidigt som det är både vackert och deprimerande. Det är långsamt och lågmält, men Iñárritu använder överlag dessa drag till filmens fördel, och det är trevligt att för en gångs skull helt slippa både övertydlighet och sentimentalitet. Men tyvärr har han också gått lite för långt, för dryga två och en halv timme är lite för långt för filmens eget bästa - trots de verkliga händelserna händer inte riktigt tillräckligt för att motivera en sådan speltid. Ibland går filmen över gränsen från stämningsfullt långsam till rentav seg. Dessbättre var det dock långt mellan gångerna, och överlag är det här en riktigt lyckad film. Den är väl värd att se för alla som uppskattar lågmälda dramer, och filmen upplevdes bättre andra gången jag såg den varför jag nu väljer en hyfsat stabil åtta i betyg. Men det är inte riktigt lika bra som fjolårets Birdman, och ärligt talat är det här en av Iñárritus svagaste filmer på senare tid. Fast dessbättre säger det dock inte så mycket i och med hans oerhört höga lägstanivå, så det är ändå en mycket bra och sevärd film.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med formatet 2,40:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på några andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på bl.a. de fyra skandinaviska språken, och dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men då kantlinjerna är ganska tunna är det inte helt oproblematiskt att läsa texten vid en del av de ljusare partierna. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, och direkt därpå kommer man till huvudmenyn som är rörlig och stilren men som tyvärr bara finns på engelska. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att man, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är helt oproblematiskt om man inte behärskar engelska. Väljer man att spela filmen visas korta engelska varningstexter före filmen och varningstexter på valt textningsspråk efter filmen - det känns kanske som lite "tårta på tårta", men vi slipper i alla fall se varningstexter på samtliga språk representerade på skivan på samma sätt som 20th Century Fox alltid gjort på DVD.

Som bonusmaterial hittar vi ett 45 minuter långt inslag vid namn "A Would Unseen", där regissören Alejandro González Iñárritu tittar på bakom kulisserna-bilder som spelas via projektor samtidigt som han pratar. Ett lite märkligt upplägg, men det innehåller en del matnyttigt och vi får veta en del intressant. Han är onekligen ganska djupsint, och även om det ibland går lite för långt så finns det ändå en del att ta av. Mer bonusmaterial än så finns inte, men i och med längden blir det ändå ganska mycket; kanske rentav i mesta laget. Glädjande nog har bonusmaterialet svensk text, vilket man verkligen inte är bortskämd med nuförtiden, och för det förtjänar 20th Century Fox en eloge.

Recensionen skriven: 29 januari 2016
Senast uppdaterad: 16 juni 2016

Recensionen har lästs 3157 gånger av 1801 personer, sedan den 29 januari 2016