Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Dr. Lerner - J.K. Simmons Mary Weldon - Allison Janney
Rosa - Aja Naomi King Sara Liu - Annie Qian
Billy - Andrew Keenan-Bolger Clem Ronson - Steven Kaplan
Andrea Stein-Rosen - Emily Morden Jessica - Nicole Patrick
Maya - Damaris Lewis Flo Bai - Maggie Geha
Rachel Anslow - Lauren Macklin Naomi Watkins - Karen Pittman

För 14 år sedan var Keith Michaels en framgångsrik och Oscarsbelönad manusförfattare, men efter hans stora genombrott med succéfilmen "Paradise Misplaced" har det gått sämre. Hans fru har sedan dess lämnat honom, och hans son har han inte längre någon kontakt med - och inte lyckas han att få något filmmanus sålt heller. När han inte längre har råd med sin livsstil tvingas han tacka ja till ett jobberbjudande som lärare på ett litet universitet i Binghamton utanför New York, där han ska lära ut manusförfattande till studenter. Hans plan är att anstränga sig så lite som möjligt, och istället fokusera på att ligga med alla snygga tjejer på universitetet. När han ska välja vilka studenter som blir antagen till hans kurs bryr han sig därför inte om att läsa deras uppsatser, utan väljer de snyggaste tjejerna och några mindre snygga killar utifrån deras Facebook-sidor. Det första han gör är också att inleda ett förhållande med sin söta student Karen. Men hans tillvaro förändras när han kommer i kontakt med den ensamstående mamman Holly, och dessutom "tvingas" anta henne till kursen.

Är det någon som tycker att det här låter som en storslagen Oscarsvinnare...? Det är det förstås inte heller, och ska man hårddra det skulle man kunna säga att man nog har sett det mesta förut. The Rewrite är inte särskilt originell, men till min förvåning tyckte jag ändå verkligen om filmen. Någon jättemärkvärdig film är det förvisso inte, men storyn är intressant och tillräckligt genomarbetad. Resultatet är en charmig och underhållande film, som engagerar och håller intresset vid liv hela tiden. Det finns visserligen inget större djup, men i alla fall en viss sensmoral och en genomarbetad story som överlag upplevs trovärdig. Det märks att filmen är gjord med hjärta och värme, vilket skiner igenom på resultatet.

Rollfigurerna har blivit intressanta och nyanserade, åtminstone de större karaktärerna. Keith är sannerligen inte särskilt sympatisk, i alla fall inte i början, men trots hans dåliga egenskaper skildras han med många bottnar och han känns därför ändå trovärdig; vilket bidrar till att man efter ett tag ändå tycker om honom utan att riktigt kunna förklara varför. Holly har också blivit en mångfacetterad och genomarbetad rollfigur, som känns äkta och aldrig blir så stereotyp som hon lätt kunnat bli i fel händer. Karen känns en smula underutnyttjad, men hinner i alla fall få en del nyanser och är även hon intressant. Billy är dock tämligen stereotyp och klichéartad, men då han ändå är ganska rolig får man kanske ha överseende med det. Värst på den punkten är den oerhört stereotypa och bittra professor Weldon, som tyvärr blir lite för mycket men som i alla fall bara medverkar i ett fåtal scener.

Men det viktigaste med en komedi är förstås humorn, och på den punkten har man lyckats bra med The Rewrite. För det här är överlag riktigt roligt. Man får skratta ganska ofta åt de humoristiska situationerna och replikerna, samtidigt som humorn aldrig känns malplacerad utan passar bra i sammanhanget. Ska man uppfatta alla komiska poänger är det dock en fördel om man har sett de många filmer som refereras till, men har man det så får man en trevlig stund och jag skrattade oftare än jag hade velat erkänna. Jag uppskattar den här lagom intelligenta humorn, som förlitar sig mer på populärkulturella referenser än på slapstick-komik. Det är också en trevlig omväxling att för en gångs skull helt få slippa "kiss och bajs"-humor, som annars blivit mer eller mindre vardagsmat nuförtiden. Det här är också en så pass universell humor att den passar för alla åldrar, utan att vare sig upplevas barnslig eller för inriktad på en äldre publik.

Tyvärr är det här dock en väldigt förutsägbar film, och redan efter en kvart känns det ganska uppenbart vad som kommer att hända. Inget kommer heller som en överraskning, utan det mesta händer som man väntar sig utan några direkt oväntade vändningar. Det är förstås mer regel än undantag att sådana här komedier är förutsägbara, men det här går ändå lite för långt och även fast slutet förstås är givet hade jag ändå gärna sett åtminstone någon oväntad vändning under filmens gång. Men vid komedier är det förstås vanligtvis inte destinationen utan resan som räknas, varför jag inte tycker att förutsägbarhet gör mycket. Manuset känns också något underutvecklat, då det förekommer vissa trådar som tas upp för att sedan inte få något egentligt avslut. Flera av studenterna i Keiths klass hinner heller inte få vare sig många nyanser eller någon nämnvärd substans, vilket är tråkigt då de flesta där ändå är kul och intressanta karaktärer.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men inte särskilt originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är relativt bra. Hugh Grant är bra som Keith, även om jag inledningsvis tyckte att han kändes en smula konstlad; en känsla som dock avtog relativt snabbt. Marisa Tomei är riktigt bra som Holly, och Bella Heathcote imponerar också stort i en svår men tyvärr ganska begränsad roll som Karen. J.K. Simmons är ganska bra som skolans rektor dr. Lerner, men tyvärr förstörs filmillusionen lite av att J.K. blivit alltför överanvänd på senare år och att man därför känner igenom honom från mängder av andra roller; i synnerhet hans långvariga roll i Law and Order är svår att bortse från. I övrigt är det bra skådespelare, och jag uppskattar att resten av ensemblen består av förhållandevis okända skådespelare; det gör underverk för den autentiska känslan.

The Rewrite är ingen direkt storslagen eller märkvärdig film, så ser man på den med fel ögon är det lätt att avfärda den som inte särskilt lyckad; och på sätt och vis stämmer det också. Men när det gäller en komedi handlar förstås allt om att roa och underhålla, och då filmen både är charmig, rolig och underhållande med en gnutta allvar är det ärligt talat svårt att kritisera den. Därmed kan man ju med all rätt hävda att filmen har lyckats med sitt syfte, så mycket mer än så är svårt att få. Visst hade manuset behövt en översyn och filmen är lite väl förutsägbar, men då det i övrigt är så pass roligt och dessutom hyfsat smart måste jag ändå se på den som en riktigt bra och fullt sevärd film. Alltför djupsint är det inte och heller inte alltför minnesvärt, men det är så ovanligt lyckad humor att jag ändå väljer en hyfsat stark sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är tyvärr i minsta laget och kantlinjerna är tunna, vilket gör det ganska svårläst under ljusare partier; men överlag är det änå en hyfsat lättläst text. Den svenska översättningen håller en ganska hög klass, och jag kunde inte upptäcka några nämnvärda översättningsfel. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren men tyvärr endast engelskspråkig. Det enda bonusmaterial som finns är fyra trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial...

Recensionen skriven: 10 februari 2016
Senast uppdaterad: 10 februari 2016

Recensionen har lästs 2901 gånger av 1678 personer, sedan den 10 februari 2016