Manusförfattare: David Weaver & Elan Mastai
Foley - Samuel L. Jackson Ethan - Luke Kirby
Iris - Ruth Negga Miro - Alan C. Peterson
Helena - Deborah Kara Unger Jake - Aaron Poole
Gretchen - Martha Burns Xavier - Tom Wilkinson
Deacon - Tom McCamus Bartendern Bill - Gil Bellows

Foley är en f.d. bedragare, som precis blivit villkorligt frigiven efter att ha suttit i fängelse i 25 år för att ha mördat sin bästa vän och dåvarande medbrottsling i de avancerade bedrägerier som de tidigare specialiserade sig på. Hans familj och vänner är sedan länge döda, och nu har Foley precis ingenting kvar. Allt börjar ljusna när han träffar den unga prostituerade kvinnan Iris, och de inleder ett förhållande. Men han stöter också på Ethan, son till den mannen som Foley mördade för 25 år sedan, och han är inte lika intresserad av att Foley ska få ett bra liv. Ethan vill ha Foleys hjälp med ett stort bedrägeri i samma stil som hans pappa och Foley ägnade sig åt för flera decennier sedan; ett bedrägeri de kallar för "Samariten". Foley vill verkligen inte bli inblandad i något sådant igen,utan vill leva ett hederligt liv. Men Ethan har en mycket stor hållhake, som gör att Foley till sist inte har något val...

Storyn låter inte särskilt originell, och det är den heller inte. Det här är en actionthriller av gammalt klassiskt slag, med liknande story och upplägg som i mängder av andra fall. Jag vet inte hur det är med er andra, men jag har totalt tappat räkningen över antal filmer där en f.d. brottsling ska leva ett hederligt liv men luras eller pressas att begå en "sista" stora kupp... Därför är det förståeligt om man är en smula skeptisk, men The Samaritan är faktiskt en ganska bra och underhållande film. Storyn är så ooriginell och traditionell som man överhuvudtaget kan tänka sig, men det är intressant och engagerande.

Överlag är det en ganska förutsägbar film, men det förekommer några oväntade vändningar. Den största sådana är så tillspetsad att det får grekiska tragedier att blekna i jämförelse, och den är svår att förutspå; fast jag måste medge att jag hann tänka tanken åtminstone någon minut innan det avslöjades. Det är tillspetsat och osannolikt, men det gör i alla fall att man får en godtagbar förklaring till varför Foley går med på att göra en kupp till - något de flesta liknande filmer brukar ha svårt att förklara och oftast gör att hela premissen fallerar. Just det gör att filmen undviker en av de vanligaste logiska luckorna vid actionfilmer av liknande slag, men istället har filmen drabbats av flera andra logiska luckor och trovärdighetsproblem. Ska man köpa allting i filmen måste man koppla bort verkligheten, men annars lyckas filmen i alla fall att förbli lite mer trovärdig än många andra actionfilmer. Det är skruvat, osannolikt och tillspetsat; men det mesta håller i alla fall någorlunda ihop logiskt.

Filmen fullkomligt kryllar av klichéer och stereotyper, och i stort sett alla rollfigurer känns oerhört stereotypa. De hinner inte heller få något nämnvärt djup, och de enda som får några nyanser överhuvudtaget är Foley och Iris. Någon djupsint film är det inte, men trots allt kan man åtminstone till viss del känna för Foley; och Iris är inga problem att sympatisera med. Ethan är dock desto mer osympatisk, och känns dessutom både klichéartad och platt. Kommer man bara över det är det dock en intressant, engagerande och fartfylld film. Det är hyfsat spännande och det finns en del snygga actionscener. Det blir heller inte alls lika oengagerande som actionsekvenser ofta har en förkärlek att bli, utan här dras man in i handlingen på ett snyggt sätt och det hinner t.o.m. bli berörande. Filmen har ett föredömligt tempo, där det händer något hela tiden men utan att det blir rörigt. Det är en ganska enkel story, som inte är några problem att hänga med i; åtminstone förutom detaljerna runt själva blåsningen/kuppen (det som kallas just "samariten"), som i alla fall inte undertecknad lyckades bli riktigt klok på... Alltför djupsint är det inte, men det är riktigt underhållande för stunden och med en del oväntade vändningar.

Så fortsätter det riktigt länge, och The Samaritan lyckas på ett effektivt sätt att hålla intresset vid liv trots att det inte är någon alltför märkvärdig handling i sig. Problemet är bara det att mot slutet spårar allting ur, och det känns som att manusförfattaren kommit på oväntade vändningar enbart för sakens skull. Det blir ologiskt och lite för tillspetsat, och medan filmen länge lyckats väcka intresse trots klichéerna så får det mot slutet motsatt effekt. Det blir helt enkelt för mycket av det goda, och jag lyckas heller inte att få allting att hålla ihop logiskt - det känns som att några pusselbitar saknas, trots att slutscenen i sig är bra.

Fotot är snyggt, specialeffekterna bra och actionsekvenserna snyggt koreograferade. Skådespelarinsatserna är relativt bra. Samuel L. Jackson gör ungefär samma slags rollprestation som han alltid gör, men spelar stabilt och trovärdigt. Luke Kirby övertygar inte alls lika mycket som Ethan, utan ger ett lite menlöst intryck där man inte riktigt tror på honom. Ruth Negga är riktigt bra som Iris, och gör allt som går av den inte riktigt tillräckligt utvecklade rollfiguren. Deborah Kara Unger är helt okej som Helena, men får nästan ingenting att arbeta med och syns bara i ett fåtal scener.

The Samaritan är en intressant och tillspetsad, men samtidigt ganska sedvanlig, actionthriller. Det är fartfyllt och engagerande, och duger mer än väl som underhållning för stunden. Men helhetsintrycket rasar av de logiska luckor som förekommer, och inte minst av den sista kvarten där allting spårar ur till bristningsgränsen. Det hade kunnat bli riktigt bra med några smärre manusjusteringar, men nu stannar det på helt okej. Det är ändå en fullt sevärd film som håller ganska väl som lättsam underhållning för stunden, men trots en närmast bisarr oväntad vändning blir det inte särskilt minnesvärt. Helt okej för stunden, men inget man lär komma ihåg i efterhand, vilket gör att mitt betyg stannar på en ganska stark sexa.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, följt av några trailers för andra filmer. Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny, som är stilren och rörlig. Huvudmenyn är enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Dessutom är det inte helt självklart att lyckas att lista ut vilket av de två alternativen som är valt just nu, då det ena alternativet är gråmelerat och det andra är svart - är det då det gråmelerade eller det svarta som är det nu aktiva valet...? Rätt svar: Det svarta, men såsom det ser ut är det långt ifrån en självklarhet. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial.

Recensionen skriven: 9 april 2013
Senast uppdaterad: 10 april 2013

Recensionen har lästs 3178 gånger av 1834 personer, sedan den 9 april 2013