Brenda - Rosa Salazar Jorge - Giancarlo Esposito
Aris - Jacob Lofland Vince - Barry Pepper
Janson - Aidan Gillen Ava Paige - Patricia Clarkson
Harriet - Nathalie Emmanuel Sonya - Katherine McNamara
Mary - Lili Taylor Blondie - Alan Tudyk
Ponytail - Jenny Gabrielle Joe - Tatanka Means

Thomas och hans vänner har lyckats komma ut ur labyrinten och flytt från WICKED, som oavsett antal människoliv det kostar vill hitta botemedel efter att miljöförstöring och virus förstört stora delar av jorden. Nu har de tillsammans med en stor grupp personer fått komma till en bas som en mystisk organisation håller i, och som varje dag väljer ut ett flertal personer som ska få komma till ett säkert gömställe och "gröna ängar". Thomas och den nya bekantskapen Aris blir dock misstänksamma över att den mystiska organisationen inte är så bra som den verkar, i och med att alla som fått flytta aldrig hörs av igen och Aris dessutom blivit vittne till hur dem varje kväll transporterar kroppar till en låst avdelning för att aldrig komma tillbaka. De, Teresa och alla vännerna bestämmer sig därför för att fly, men världen utanför är inte vad den en gång varit, och deras enda hopp är att hitta åt en motståndsrörelse vid namn Right Arm som de visserligen inte vet något om men som WICKED i alla fall inte tycker om.

Den första Maze Runner var en bra om än något repetitiv film. Den nya filmen bibehåller samma känsla och någorlunda samma upplägg, men det är inte längre någon labyrint det rör sig om och handlingen är relativt ny. Istället får den här filmen en del tydliga likheter med 28 dagar senare, och jag är osäker om det är en fördel eller nackdel. Det här är i alla fall en bra film, även om den också lider av vissa problem. Ett är att vi här kastas direkt in i handlingen, utan minsta lilla resumé eller sammanfattning av vad som hände förra gången. Har man nysett den filmen eller är väl bekant med James Dashners romaner är det här säkert inga problem, men om man i likhet med undertecknad inte har sett om den första filmen efter att den hade biopremiär för ett drygt år sedan ställer det till vissa problem. Självklart kommer man ihåg grundidén med labyrinten, men inte nödvändigtvis alla facktermer eller den vetenskapliga historien.

Men om man kommer över det är det en bra och underhållande film som väntar. Det är riktigt spännande, och vid flera tillfällen sitter man med hjärtat i halsgropen. Det förblir också engagerande, och trots en lång speltid på nästan två timmar och en kvart hålls intresset vid liv nästan hela tiden. Det är stämningsfullt och atmosfären är utmärkt, och därför kan man lätt leva sig in i rollfigurernas hopplösa situation. Det har blivit en mörk och dyster film, men samtidigt med åtminstone en liten aning framtidshopp. Men det här är definitivt en mörkare och mer vuxeninriktad film än Maze Runner, som även gör att denna inte känns lika tydligt ungdomsinriktad. Det finns också en viss charm och en gnutta humor. Periodvis är det dessutom riktigt berörande.

Det är också trevligt att få återse Thomas och Teresa, och i synnerhet Thomas förblir mångbottnad och nyanserad. Av de övriga rollfigurerna varierar det tyvärr en del, och beklagligt nog får Teresa - som i den första filmen var så intressant - både mindre utrymme här och blir framförallt mer endimensionell då vi inte riktigt får något klart grepp om henne. Då är Brenda och Jorge däremot värdefulla tillskott, som är intressanta rollfigurer och lagom mystiska; och i synnerhet Brenda tycker man genast om trots flera obesvarade frågor.

Dock kan man skönja att regissören Wes Ball tyckt att det varit viktigare med visuella aspekter och storslagen action än att faktiskt berätta en sammanhängande historia, och det finns vissa brister med manuset. Framförallt förblir många av rollfigurerna endimensionella, och av det "ursprungliga" gänget från den första filmen är det egentligen bara Thomas som har ett tydligt syfte och som känns nyanserad. Teresa hinner få vissa nyanser, men är i slutändan mer endimensionell än tidigare och hennes agerande känns något oklart. Resten är i det stora hela helt anonyma och utbytbara, och där får man ha tur om man överhuvudtaget minns vad någon av dem heter i efterhand. Av de nytillkomna karaktärerna hinner Aris få vissa nyanser, och Brenda desto fler sådana; men förutom Jorge är resten även där ganska anonyma. När man knappt minns vad någon heter är det svårt att till fullo bry sig om dem vilket kan ställa till med vissa problem.

Den första halvan av Maze Runner: The Scorch Trials fungerar ändå riktigt bra, men mot slutet känns det som att actionsekvenser och stridsscener blir allt viktigare; vare sig de faktiskt är relevanta eller inte. Det blir lite för många och framförallt långa stridsscener, som bitvis känns lite oengagerande och när det var som värst började jag tappa intresset. I och med att hela konceptet med labyrinten överges blir filmen också mindre originell, och periodvis känns det som vilken zombiefilm som helst; vilket är tråkigt då det går ifrån den annars så övertygande dystopiska känslan - jag vet inte hur det är med er andra, men jag har i alla fall lättare att tro på naturkatastrofer än på zombieapokalypser... Trots en omfattande story är speltiden också lite för lång för filmens eget bästa, och filmen hade nog vunnit på att kortas ned med åtminstone en kvart.

Fotot är dock förstklassigt, och filmen har ett starkt bildspråk tillsammans med övertygande specialeffekter. Nästan allt ser verkligt ut, och det är imponerande gjort. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Dylan O\'Brien tillhör kanske inte någon av de bästa skådespelarna, men är riktigt bra som Thomas och övertygar från början till slut i den enda riktigt utmanande rollen. Kaya Scodelario är mycket bra som Teresa, men får tyvärr mindre att arbeta med i den här filmen trots att hon medverkar i väldigt många scener. Jacob Lofland är helt okej som Aris, men känns ibland något opersonlig. Rosa Salazar är mycket bra som Brenda, och Giancarlo Esposito övertygar också som Jorge. Aidan Gillen gör en stabil och bra insats som Janson. Tyvärr känns dock Ki Hong Lee, Thomas Brodie-Sangster, Dexter Darden och Alexander Flores svagare och mer anonyma; vilket förvisso delvis är ett problem med manuset men det känns också som att de inte har riktigt samma inlevelse som de andra i ensemblen.

Jag såg Maze Runner: The Scorch Trials i 3D-version, men jag kan tyvärr inte påstå att jag blev alltför imponerad över 3D-effekterna. Många scener har förvisso en övertygande djupkänsla, och vid några få tillfällen förekommer häftiga effekter i 3D; bland annat en scen där man verkligen får svindel i biosalongen. Men mycket längre än så går det inte, och att få uppleva ett fåtal häftiga effekter väger inte riktigt upp att behöva ha på sig tunga 3D-glasögon under dryga två timmar. Eftertexterna avslöjar att filmen, i likhet med många andra filmer, inte är inspelad i 3D utan efterkonverterad; och då blir också resultatet därefter. Dessutom blir bilden som vanligt lite för mörk med 3D-glasögonen, då de mörkar ner allting en del och det inte har kompenserats för i filmen. Fast den här gången är i alla fall textningen lättläst, och texten är för en gångs skull gul istället för vit.

Maze Runner: The Scorch Trials är överlag en bra film, som tar vid där den första filmen slutar och som trots det lyckas erbjuda en ny handling som inte känns som en upprepning. Vi får veta lite mer än senast, men fortfarande återstår många frågor om bl.a. WICKED - fast med ett sådant namn är det väl ingen som faktiskt tror att de kan tänkas vara "goda"... Tyvärr har jakten från de zombieliknande varelserna fått lite för stort utrymme, och dessutom kryllar det av facktermer (Flamman, Right Arm, o.s.v.) som åtminstone vi som inte läst böckerna lätt har problem att komma ihåg och hålla isär. Filmen hade nog vunnit på en finslipning av manuset och framförallt fördjupning hos rollfigurerna, men trots bristerna är det en bra film som både är underhållande och spännande med ett visst djup. Mitt betyg stannar just nu på en halvstabil sjua, och överlag känns den ungefär lika bra som föregångaren men på lite olika sätt.

Recensionen skriven: 15 september 2015
Senast uppdaterad: 16 september 2015

Recensionen har lästs 3109 gånger av 1760 personer, sedan den 15 september 2015