Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Fånge 416 - Thomas Mann Jerry Sherman/Fånge 5486 - Logan Miller
Vandy - Nicholas Braun Jeff Jansen/Fånge 1037 - Johnny Simmons
Jesse Fletcher - Nelsan Ellis Jerry - Logan Miller
Mike Penny - James Wolk Fader MacAllister - Albert Malafronte
John Lovett - Keir Gilchrist Marshall Lovett - Miles Heizer
Matthew Townshend - James Frecheville Henry Ward - Callan McAuliffe

Året är 1971, och psykologiprofessorn Phil Zimbardo söker universitetsstudenter till ett fängelseexperiment på Stanfords universitet. 24 manliga studenter väljs ut till experimentet, och av dessa slumpas ut till att bli fångar medan hälften blir fångvaktare i ett "fängelse" byggt i källaren till Stanfords psykologiavdelning. Phil och de andra ledarna säger till de utvalda studenterna att de valts att bli fångar respektive fångvaktare utifrån personlighetstester, medan det i själva verket valts genom att singla slant. Tanken var att undersöka roten till ondskefullt beteende och se hur personligheten förändras utifrån miljön, men experimentet går alldeles för bra då det inte ens hinner gå en dag förrän i grunden likvärdiga tonårskillar förvandlas till sadistiska galningar och undergivna fångar...

Det vid det här laget ökända fängelseexperimentet på Stanford är onekligen fascinerande och skrämmande, och ett tacksamt ämne att göra film om. The Stanford Prison Experiment är överlag en riktigt bra film, och har en delvis annorlunda vinkling än The Experiment från 2010 som också i grunden byggde på samma verkliga händelser, varför den här filmen blir något bättre än den. Det är en fascinerande och intressant handling, och att det faktiskt har hänt på riktigt förhöjer förstås helhetsintrycket. Det har blivit en engagerande film, som håller intresset vid liv på ett elegant sätt. Det blir aldrig segt eller tråkigt, och filmen har en intensitet som jag uppskattar.

Till skillnad från i The Experiment får vi här också se ledarnas synvinkel och följa Phil Zimbardo, vilket ger filmen precis den extra krydda och vinkel som den förra filmversionen saknade. Det är värdefullt, och då den riktiga Zimbardo varit inblandad i produktionen av den här filmen får man väl förmoda att den bör följa verklighetens händelser relativt väl; åtminstone betydligt mer än 2010 års film eller dess tyska förlaga från 2001. I och med Zimbardos inblandning är det glädjande att se att filmen inte försökt försköna händelserna, då Zimbardo verkligen inte framstår som världens mest sympatiska.

Det här är en stark och obehaglig film, som innehåller ett flertal riktigt hemska scener. Det är onekligen psykologiskt påfrestande att se filmen, och man blir riktigt slut av att bevittna all denna psykiska tortyr. Det är våldsamt, brutalt och berörande, och den här filmen kommer inte att lämna någon oberörd. Det är skrämmande att se hur mycket människor påverkas av miljön, och det är riktigt obehagligt att se hur troligtvis snälla människor hinner förvandlas till sadistiska galningar på bara några timmar. Jag hade velat säga att det känns orealistiskt, men förutsatt att filmen faktiskt speglar verkligheten verkar det ju som att det faktiskt gick till så här på riktigt - och verkligheten överträffar ju ofta dikten, som det så vackert heter.

Ibland upplevs dock The Stanford Prison Experiment som lite väl repetitiv, och efter ett tag blir det lite tröttsamt att bevittna sådant fruktansvärt maktmissbruk från fångvaktarna. Det är också uppenbart att fokuset legat på experimentet som sådant hellre än rollfigurerna, och därför får vi inte lära känna de flesta särskilt väl. Av "fångarna" och "fångvaktarna" får vi bara veta det allra mest nödvändiga, och några större nyanser hinner ingen få. Det gäller framförallt fångvaktarna, där de flesta spårar ur å det grövsta utan att vi får se några försonande egenskaper. Ett bidragande problem är också att vi inte får följa någon av ungdomarna innan experimentet inleds, och får därför inte se hur någon av de är "som vanligt". Istället väljer filmen att mer fokusera på Phil Zimbardo och de andra ledarna av fängelseexperimentet, men trots det får vi ingen riktigt övertygande förklaring till varför Phil inte avbryter experimentet i ett betydligt tidigare skede.

Fotot är bra, och filmen har ett effektivt bildspråk; men i och med de begränsade miljöerna kan man inte direkt skryta över några vackra vyer. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Billy Crudup är riktigt bra som Phil Zimbardo, och spelar övertygande och trovärdigt med enkla medel. Olivia Thirlby är också riktigt bra som hans flickvän Christina, men hon får onekligen betydligt mindre att arbeta med. Michael Angarano är också mycket bra i en otacksam roll som "John Wayne". Även alla fångarna och fångvaktarna spelar riktigt bra, och trovärdigheten ökar också av att det till största delen är relativt okända skådespelare.

The Stanford Prison Experiment är en riktigt bra och fängslande film, som är obehaglig att bevittna men som samtidigt är fascinerande och tänkvärd. Det är verkligen ingen upplyftande eller rolig film att titta på, men det har ju trots allt hänt på riktigt och allt tyder nog på att filmen ligger nära vad som verkligen hände; även fast man verkligen önskar att så inte vore fallet. Jag är dock inte säker på att man blir alltför mycket klokare om Phil Zimbardo själv eller experimentet som sådant av att se filmen, men det är ändå en riktigt bra film som är väl värd att se för de allra flesta. Det är ingenting man vill se om och någon lättsam underhållning är det sannerligen inte, men då det trots allt är så engagerande känns en stark sjua som det enda rättvisa betyget.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,40:1 och ljud i DTS-HD 7.1 på engelska samt fem dubbade språk. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bta. Filmen är textad på 13 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst. Det går också bättre än vanligt att läsa texten vid ljusare bakgrunder, genom att den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig. Därför är det bättre ställt än vid många andra filmer, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder. Översättningen är bra och även om jag inte håller med om alla ordval kunde jag inte upptäcka några översättningsfel.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval är knappast lika självklart. När man spelat filmen klart visas plötsligt varningstexter på ett 50-tal olika språk (!), som tar ungefär fem minuter innan man äntligen kommer tillbaka till menyn. Det går tyvärr inte att hoppa över varningstexterna, men det går i alla fall att spola på bild, så bara man har en Blu-Ray-spelare med väldigt snabb spolning/bildsökning blir det inte så vansinnigt irriterande. Men jag förstår verkligen inte varför Universal, som i alla tider skött varningstexter på ett någorlunda exemplariskt sätt, plötsligt ska börja med sådana här sattyg och visa varningar för betydligt fler språk än som överhuvudtaget finns representerade på skivan... Det finns tyvärr inget bonusmaterial alls, vilket kanske inte är alltför förvånande för en film som inte gått på bio i Sverige, men likväl beklagligt då jag hade velat höra mer om det riktiga experimentet.

Recensionen skriven: 15 juni 2016
Senast uppdaterad: 15 juni 2016

Recensionen har lästs 3069 gånger av 1812 personer, sedan den 15 juni 2016