Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Beryl Wilde - Emily Watson George Wilde - Guy Oliver-Watts
Dennis Sciama - David Thewlis Diana King - Alice Orr-Ewing
Mary Hawking - Lucy Chappell Frank Hawking - Simon McBurney
Philippa Hawking - Charlotte Hope Isobel Hawking - Abigail Cruttenden
Roger Penrose - Christian McKay Kip Thorne - Enzo Cilenti
Eileen Bond - Eileen Davies Khalatnikov - Georg Nikoloff

Den brittiska fysikern, matematikern och författaren Stephen Hawking (född 1942) har blivit känd för sina omtalade teorier och flertalet populära böcker; men kanske framförallt för att han trots att han diagnosticerades med den obotliga nervsjukdomen ALS 1963 - en sjukdom de flesta inte lever mer än några år med - fortfarande är i livet och yrkesverksam. Om hans liv handlar filmen The Theory of Everything i regi av James Marsh. Filmen bygger på Hawkings f.d. fru Jane Wilde Hawkings självbiografi "Travelling to Infinity: My Life with Stephen", och var nominerad till fem Oscars inför Oscarsgalan 2015 (däribland bästa film och bästa manus efter förlaga) varpå den vann Oscar för bästa manliga huvudroll. Nu har filmen släppts på DVD och Blu-Ray.

Handlingen tar sin början 1963, då astrofysikstudenten Stephen Hawking försöker hitta ett ämne att doktorera i. Han kommer i kontakt med litteraturstudenten Jane Wilde, och de inleder ett förhållande. Men strax därpå börjar Stephen få allt mindre kontroll över sin kropp, och kontaktar läkare varpå han får veta att han inte beräknas leva mer än två år...

Stephen Hawkings liv och öde är onekligen en fascinerande historia, som förtjänar att uppmärksammas. Likaså kan ingen förneka att sjukdomen ALS är viktig att upplysa om, varför filmen kommer vältajmad. Överlag är The Theory of Everything en mycket bra film, som är engagerande och tänkvärd. Vi får lära känna både Stephen och Jane på ett bra sätt, och i stort sett alla rollfigurer har blivit förhållandevis mångbottnade med både bra och dåliga sidor. Det har blivit en nyanserad film med många bottnar, och det uppskattar jag då det är ganska sällsynt när det gäller dramabiografier av det här slaget. Det är en djupsint och fängslande film, som trots en relativt lång speltid håller intresset vid liv hela tiden. Historien är lagom omfattande, och därför blir det inga sega punkter och ett lagom högt tempo.

Det är också en berörande och gripande film, som inte kommer att lämna någon oberörd, och vid några tillfällen är det omöjligt att hålla tårarna borta. Jag uppskattar också att Stephen Hawkings teorier blivit nedtonade, som inte tas upp mer än som allra ytligast. Annars skulle filmen säkerligen ha blivit närmast obegriplig, då hans teorier lär gå långt över huvudet på minst 95% av tittarna; kanske rentav samtliga. Visserligen kan man väl tycka att det är att underskatta publiken en smula att inte ens försöka förklara någonting av hur han kom fram till sina slutsatser, men det är å andra sidan bättre det än att komma med invecklade beskrivningar som ingen lär begripa något av.

Däremot tycker jag att filmteamet gjort sig själva en björntjänst genom att välja att fokusera filmen på romantik i första hand och relationen mellan Stephen och Jane. Det är förvisso intressant och fascinerande, men i mina ögon hade Stephen som person och hans sjukdomstillstånd varit lika intressant - och det hamnar delvis i skymundan. Då det redan finns lite för många romantiska dramer gör det att The Theory of Everything inte känns lika originell som den annars hade blivit. Självklart måste man ta upp deras relation, då äktenskapet höll i många år och Jane sannolikt inte haft det lätt, men vid en så lång film som detta hade man kunnat rymma så mycket mer än så om man valt att tona ner äktenskapshistorien en liten aning. Det mest unika med filmen är ju trots allt Stephens sjukdom och ALS i allmänhet, och det får periodvis något begränsat utrymme.

Vid ett par tillfällen kan The Theory of Everything också upplevas överromantiserande, framförallt vid sidohistorien mellan Jane och Jonathan. Stephen och Janes tre barn får vi också bara se snabbt och ytligt, och de hinner inte få minsta lilla substans; vilket känns tråkigt. Filmen känns ibland också något förenklad, då Jane verkar ha en ängels tålamod som står ut att osjälviskt ta hand om Stephen under så många år utan att ens någonsin bli irriterad. Gissningsvis är det en biverkning av att det är just Janes självbiografi som filmen bygger på, och att det mesta därför kretsar kring just Jane. Jag betvivlar inte att det mesta som tas upp i filmen har hänt på riktigt, men troligtvis gick det nog inte riktigt lika enkelt och problemfritt i verkligheten.

Ibland känns filmen också onödigt fragmentarisk, då den ibland hoppar över långa tidsperioder utan att vi får veta vad som hänt under den tiden. Vid mer än ett tillfälle får vi exempelvis se att Stephen och Jane kysser varann, för att sekunden efter det plötsligt se deras nyfödda barn. Nog för att det är skönt att slippa se utdragna sexscener av samma slag som de flesta andra filmer skyltar med, men man hade väl åtminstone kunnat berätta vad som hänt under de ca 10 månader som "saknas"... Det här är förstås ett svårlösligt problem vid sådana här filmer som skildrar en väldigt lång tidsperiod (ungefär 25 års tid från början till slut), men ibland går det ändå onödigt långt här då det känns som att det viktigaste varit att skildra vissa viktiga händelser hellre än en helhetsblick av alla åren.

Fotot är snyggt och har ett starkt men förhållandevis enkelt bildspråk. Det märks att stort fokus lagts på ljussättningen, som är förstklassig. Skådespelarinsatserna är mycket bra. Eddie Redmayne har inte gjort alltför mycket väsen av sig tidigare under sin karriär, men gör en utmärkt insats som Stephen Hawking i vad som utan tvekan är Eddies bästa insats någonsin. Att han vann Oscar för bästa manliga huvudroll är fullt rättvist, inte minst i och med att det är en så oerhört svår roll. Felicity Jones är också utmärkt som Jane, och lyckas att få in många nyanser i en rollfigur som annars lätt hade kunnat bli stereotyp. Hennes Oscarsnominering var fullt rättvist, men i och med den tuffa konkurrensen i år var det fullt väntat att hon inte skulle vinna. Eddie och Felicity har också en stark personkemi, men som vanligt vid filmer som skildrar en lång tidsperiod verkar rollfigurerna inte åldras nämnvärt - det är främst genom Stephens sjukdomsförlopp man kan se hur lång tid som gått, men åldersmässigt ser både Eddie och Felicity någorlunda lika ut 25 år senare. Men det är förstås ett svårlöst problem på film, och därför anser jag att man får lov att ha överseende med det. Även i övrigt är det mycket bra skådespelare, och det finns inte ett enda svagt kort i den här starka ensemblen.

The Theory of Everything är en mycket bra och engagerande film, som berör och griper tag i tittarna på ett övertygande sätt. Vi får en fin inblick i Stephens liv och framförallt i Stephen och Janes långa äktenskap, och det har blivit en omfattande film med många nyanser. Det är trevligt med en dramabiografi som för en gångs skull varken skönmålar eller svartmålar subjektet, utan som faktiskt skildrar huvudrollen på ett mångbottnat sätt. Fastän det är en bra film på många sätt blir jag ändå något besviken, då manusförfattarna så tydligt valt att fokusera allting på Stephen och Janes äktenskap. Ingen betvivlar nog att det är intressant och viktigt att uppmärksamma, men Stephen som person, hans sjukdom och hans teorier vore väl lika intressanta och angelägna att ta upp; och det sker bara delvis här. Då filmen är så välgjord och gripande samt skådespelarinsatserna så storslagna väljer jag dock att ändå att ge filmen en åtta i betyg, och det är absolut en film väl värd att se för alla. Den håller också att ses om utan problem, och är dessutom stark och minnesvärd. Trots bristerna kan man väl i ärlighetens namn inte begära så mycket mer än så av en film...

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på fyra andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 14 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst. Det går också bättre än vanligt att läsa texten vid ljusare bakgrunder, genom att den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls (förutom bonusmaterialsmenyn som är på engelska). Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval eller att en asterisk (*) innebär bonusmaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild i mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen.

Som bonusmaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören James Marsh. Det är periodvis ganska intressant, och vi får veta en del matnyttigt. Men i och med att enbart regissören medverkar blir det något enkelspårigt, och spåret tar bara upp manuset eller den riktiga Stephen Hawking i undantagsfall. Annars fokuseras det mycket på tekniska lösningar eller i vilken ordning som scener spelats in, vilket jag misstänker är av begränsat intresse för gemene man. Det hade säkerligen blivit bättre om exempelvis manusförfattaren också medverkat på kommentatorspåret.

Vidare hittar vi nio bortklippta scener på totalt 10 minuter, som dessutom har valbart kommentatorspår med regissören. De är intressanta att titta på, och några få är riktigt bra medan somliga är tämligen poänglösa. Ingen tillför dock särskilt mycket till filmen i sig, så det är fullt förståeligt att de klippts bort. Mest minnesvärd och märkvärdig är den sista scenen med Stephens möte med Storbritanniens drottning, men i och med att det alltid är besvärligt när kända personer (i det här fallet drottningen) porträtteras av skådespelare var det nog för trovärdigheten ändå bra att scenen klipptes bort. Sist återfinns även en 6 minuter lång minidokumentär vid namn "Becoming the Hawkins", som handlar om rollbesättningen av Eddie Redmayne och Felicity Jones samt deras rolltolkningar. Det är överlag intressant och särskilt det som framkommer om Eddie är fascinerande. Dessutom är det intressant att de riktiga Stephen Hawking och Jane Wilde Hawking intervjuas i inslaget, om än inte alltför omfattande. Men mot slutet blir det lite för mycket okritiskt skryt över de båda huvudrollsinnehavarna, och det var nog inte meningen. Bonusmaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 21 juli 2015
Senast uppdaterad: 21 juli 2015

Recensionen har lästs 3198 gånger av 1756 personer, sedan den 21 juli 2015