Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Regi: Charles Guard & Thomas Guard
Manusförfattare: Craig Rosenberg, Doug Miro & Carlo Bernard, baserat på ursprungligt filmmanus av Ji-woon Kim
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Anna - Emily Browning Alex - Arielle Kebbel
Steven - David Strathairn Rachel - Elizabeth Banks
Mamma - Maya Massar Matt - Jesse Moss

På senare tid har det blivit en allt vanligare företeelse att i västvärlden (oftast USA) göra nyfilmatiseringar av asiatiska skräckfilmer. Till den kategorin hör bl.a. The Ring och Grunge. Nu har turen kommit till den omtalade och prisbelönade koreanska rysaren A Tale of Two Sisters från 2003, som regisserades av Ji-woon Kim och baserades på en klassisk koreansk folksaga. Denna tysk-amerikansk-kanadensiska nyfilmatisering regisserades av bröderna Thomas och Charles Guard, som tidigare bara legat bakom kortfilmer och med denna film gör sin långfilmsdebut. Tonårstjejen Anna har inte haft det lätt - hon fick ett sammanbrott efter att hennes sjuka mamma dog i en tragisk brand ett år tidigare, och efter det har hon varit på psyket en tid. Nu ska hon komma hem, och välkomnas av både hennes pappa och storasystern Alex. Både Anna och Alex blir dock långt ifrån överförtjusta över att deras pappa har en ny flickvän, som dessutom flyttat in i deras hus. Det blir heller inte bättre av att den nya flickvännen Rachel tidigare var deras mammas sjuksköterska medan hon levde. På natten får Anna en obehaglig vision, där hon ser sin döda mamma i en demoniserad spöklik form. Mamman verkar dessutom klandra Rachel för dödsfallet. När Anna och Alex börjar utreda saken, upptäcker de allt fler saker som inte stämmer med Rachels förflutna, och de blir alltmer övertygande om att hon dödat deras mamma. Men pappa Steven vill inte höra talas om något sådant, så det blir upp till Anna och Alex att själv avslöja Rachel för vad hon egentligen är...

Jag har tyvärr inte sett den koreanska förlagan, så därför har jag ingenting att jämföra med. Att döma av andra recensioner är sannolikheten nog stor att originalfilmen var bättre, men för mig som bara kunnat bedöma The Uninvited för sig, så var det en ganska bra film. Storyn är kanske inte världens mest originella, men den fungerar trots allt bra och lyckas att hålla intresset vid liv hela tiden. Det har blivit en både fascinerande, spännande och bitvis berörande historia, där både Anna och Alex blivit mångbottnade och intressanta karaktärer. De båda systrarnas vänskap är också intressant och relativt ovanlig, vilket höjer helhetsintrycket och gör att filmen sträcker sig lite längre än många rysare. I ärlighetens namn kan jag dock inte påstå att filmen är alltför mycket till rysare. Vid några få tillfällen hoppar man högt, men annars är det en mer krypande spänning och milt obehag som gäller. Filmen är spännande under stora delar och har bitvis en obehaglig stämning, men någon riktigt kuslig film blir det aldrig. Ärligt talat är det minst lika mycket ett drama som det är en rysare, men det behöver ju i och för sig inte medföra någon nackdel.

Det finns gott om klichéer, och många aspekter som tas upp är inte alltför originella. Men trots allt finns en del ovanliga idéer och intressanta rollfigurer, som gör att filmen ändå blivit lite utöver det vanliga och inte riktigt påminner om andra filmer i genren. Dock hade jag gärna sett att manusförfattarna kunnat fokusera ännu mer på relationen mellan Anna och Alex, då det är det mest intressanta med filmen. Bitvis får Alex inte så mycket att arbeta med, utan det syns att Anna är huvudrollen på alla sätt och vis. En lite mer jämställd relation, där båda får lika mycket utrymme och där deras vänskap utforskats ännu mer, hade definitivt inte skadat. Dessutom är jag inte helt förtjust i slutet, som visserligen är mycket oväntat och oförutsägbart, men som inte känns helt logiskt. I så fall hade det varit önskvärt att bygga upp slutet lite bättre, så att det hänger ihop mer än det faktiskt gjorde, även om jag inte kan utesluta möjligheten att det faktiskt funnits subtila ledtrådar som jag inte upptäckte när jag såg filmen.

Fotot är utmärkt, och filmen erbjuder både en del vackra vyer och stämningsfulla scener. Fastän omfattande delar utspelas i mörkret, så blir det aldrig svårt att se, utan kontrasten är så imponerande att man tydligt ser allt som händer. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och till största delen är det förhållandevis okända skådisar, vilket också förhöjer helhetsintrycket och gör att man aldrig jämför med andra roller. Emily Browning och Arielle Kebbel är lysande i de båda huvudrollerna, och spelar övertygande och trovärdigt med en imponerande personkemi. Elizabeth Banks är också riktigt bra som den måttligt charmiga Rachel. The Uninvited har onekligen en del brister, och hade kunnat bli en bättre film än den faktiskt blivit. Man kan också ifrågasätta varför den inte blivit mer obehaglig och läskig än så här. Men med en intressant story, mångbottnade rollfigurer, en obehaglig stämning och utmärkta skådisar kommer man långt. Därför är det trots allt en bra och fullt sevärd film, som kan rekommenderas för de flesta, även om man kanske gör klokt i att inte jämföra med förlagan alltför mycket. Det räcker till en svag sjua i betyg, och filmen är faktiskt tillräckligt bra för att jag ska bli nyfiken på att se den omtalande koreanska originalfilmen.

Recensionen skriven: 30 september 2009
Senast uppdaterad: 1 oktober 2009

Recensionen har lästs 3524 gånger av 1853 personer, sedan den 30 september 2009