Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Pam - Toni Collette Trent - Steve Carell
Susanna - AnnaSophia Robb Betty - Allison Janney
Peter - River Alexander Steph - Zoe Levin
Joan - Amanda Peet Kip - Rob Corddry
Caitlin - Maya Rudolph Lewis - Jim Rash
Roddy - Nat Faxon Neil - Adam Riegler

14-åriga Duncan tvingas högst motvilligt tillbringa sommarlovet med sin mamma Pam, hennes nya pojkvän Trent och hans tonårsdotter Steph i Trents sommarstuga. Det vill Duncan inte alls, i synnerhet som Trent är allt annat än trevlig mot honom. Men då hans pappa inte vill veta av honom, har han inte mycket till val. Granne bor dessutom den alkoholiserade och ganska påfrestande Betty, där enda ljusglimten är hennes söta och charmiga tonårsdotter Susanna. En dag när Duncan tar cykeln för att över dagen komma bort från sin jobbiga familj, råkar han komma till det populära vattenlandet Water Wizz i närheten. Där kommer han i kontakt med den måttligt ansvarsfulla men trevliga medarbetaren Owen.

Storyn låter kanske inte så märkvärdig, och någon alltför originell film är det heller inte. Men The Way Way Back lyckas ändå att överraska med att vara bättre än den verkar som. Historien är enkel men fascinerande, och resultatet är en charmig och engagerande film som håller intresset vid liv hela tiden. Det är fängslande och berörande, och man dras in i handlingen på ett elegant sätt. Det är varmt och kärleksfullt, samtidigt som det är en smula tillspetsat. Här finns rikligt med charm, som gör att allting blir väldigt underhållande att bevittna. I ton och stil påminner filmen lite om Little Miss Sunshine, och även fast den jämförelsen inte är till den här filmens fördel, så är det ändå riktigt bra och trevligt.

Det är också en riktigt rolig film, där man får skratta ganska ofta. Det är kul och med många humoristiska "one-liners", vilket gör filmen mer minnesvärd än man skulle kunna tro. Jag skrattade ofta, och fastän det inte är så ofta som det väntar stora gapskratt så skrattar eller ler man nästan hela tiden. Samtidigt lyckas filmen också att behålla en allvarlig underton med ett visst djup; inte minst genom Duncans familjeförhållanden och framförallt den måttligt charmige Trent. Balansen mellan drama och komedi fungerar riktigt bra, och man bryr sig hela tiden om rollfigurerna (framförallt Duncan) och vad som ska hända. Överlag känns det heller inte komiskt enbart för sakens skull, utan den humor som finns fyller en funktion och känns trovärdig gentemot de mer allvarliga och berörande scenerna. Det enda undantaget är Owens ständiga "one-liners", som ibland går över gränsen till att kännas konstruerade. Det påverkar trovärdigheten vid en i övrigt förhållandevis realistisk och jordnära film.

The Way Way Back har tyvärr också blivit något övertydlig, inte minst vad gäller de endimensionella och i många fall också stereotypa rollfigurerna. Framförallt är Trent bland det absolut vidrigaste som världen någonsin skådat - en riktig skitstövel helt utan försonande drag och helt omöjlig att känna någonting annat än irritation för. Det är givetvis avsiktligt, men det går ändå en smula för långt då Trent är så fruktansvärt avskyvärd så att hälften vore nog. Jag förstår inte varför manusförfattarna har behövt överdriva hans karaktär så väldigt - vi känner för Duncan i alla fall, och jag hoppas och tror att inte många är riktigt så här avskyvärda i verkligheten. Att han spetsats till så rejält påverkar också trovärdigheten, då man inte riktigt kan förstå varför Duncans mamma Pam stannar kvar hos honom.

Det förekommer lite väl många klichéer och stereotyper, och kvinnosynen lämnar delvis en del övrigt att önska. Pam har blivit ovanligt mångbottnad, men de flesta andra kvinnliga rollfigurer känns både stereotypa och mer eller mindre platta. Framförallt är jag besviken på skildringen av Susanna, som är en intressant karaktär som inledningsvis verkar vara viktig för handlingen, men som aldrig får det utrymme eller det djup hon förtjänar. Det förekommer också några sexistiska antydningar, som jag har lite svårt för och som är svårt att kunna rättfärdiga år 2013.

Fotot är snyggt, och filmen har en del vackra vyer om än inte med något alltför originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Liam James är mycket bra i huvudrollen som Duncan, och Toni Collette är som vanligt utmärkt som Pam. Annasophia Robb är också i vanlig ordning utmärkt, och gör allt som går av den tyvärr lite för underutvecklande rollen som Susanna. Steve Carell är bra i den svåra rollen som Trent, även fast han vid ett par tillfällen balanserar på gränsen till överspel. Sam Rockwell är ganska bra som Owen, men spelar bitvis över en del.

The Way Way Back är en riktigt bra och charmig film, som underhåller med sin lyckade blandning mellan humor och allvar. Det är riktigt roligt, samtidigt som filmen lyckas att beröra och gripa tag i tittarna. Helhetsintrycket sjunker dock en del av de stereotypa och endimensionella rollfigurerna, där framförallt Trent blivit lite för vidrig för att det ska kännas trovärdig. Det är också ganska förutsägbart och periodvis lite väl sockersött. Trots ett genomarbetat manus känns dialogen heller inte lika vass som i exempelvis manusteamets tidigare The Descendants, och fastän det aldrig blir dåligt då blir det heller inte riktigt lika minnesvärt. Men det är ändå en riktigt bra och trevlig film, som är väl värd att se för de allra flesta; och det känns att storyn åtminstone delvis är självbiografisk. Mitt betyg stannar på en mycket stark sjua, men den åttonde stjärnan är verkligen inte långt borta.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är hyfsat lättläst, men är tyvärr i minsta laget och dessutom är kantlinjerna väldigt tunna, vilket gör det svårt att läsa texten vid de scener som har ljusare bakgrunder - och det finns gott om sådana. lagom stor och relativt lättläst, men tyvärr är kantlinjerna lite väl tunna vilket gör det svårt att läsa under ljusare bakgrunder.När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren och stillastående.

Som extramaterial hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på fyra minuter, som främst består av intervjuer med produktionsteam och skådespelare. Det är hyfsat intressant och vi får veta en liten aning matnyttigt, men överlag består inslaget av på tok för mycket skryt över alla inblandade och beskrivningar av handlingen; något man givetvis redan sett när man sett filmen. Det förefaller uppenbart att inslaget producerats av marknadsföringsändamål för att öka intresset innan filmen kommit ut. Därefter finns några bortklippta scener, som känns alltför oseriösa och som man ärligt talat inte ens förstår varför de överhuvudtaget spelats in. Att de klippts bort känns i alla fall som fullt logiskt. Slutligen hittar vi trailers för två andra filmer, individuellt valbara från en meny. Bonusmaterialet har tyvärr ingen textning alls.

Recensionen skriven: 30 december 2013
Senast uppdaterad: 31 december 2013

Recensionen har lästs 2921 gånger av 1741 personer, sedan den 30 december 2013