Rory - Bradley Cooper Dora - Zoe Saldana
Den gamla mannen - Jeremy Irons Joseph Cutler - Zeljko Ivanek
Den gamla mannen som ung - Ben Barnes Celia - Nora Arnezeder
Rorys pappa - J.K. Simmons Nelson Wylie - Michael McKean
Jason Rosen - Brian Klugman Camy Rosen - Liz Stauber
Richard Ford - John Hannah Timothy Epstein - Ron Rifkin

Den framgångsrika författaren Clayton Hammond har precis kommit ut med en ny roman, och läser högt ur den vid en folksamling. Där berättar han om den aspirerande unga författaren Rory, som bor i New York med sin sambo Dora. Han vill bli en stor författare, men den romanen han lagt ner en evighet på att få klar vill inga bokförlag ge ut. När Rory och Dora gifter sig en tid senare reser de till Paris på bröllopsresa, och i en antikvitetsaffär köper Dora en gammal portfölj till Rory. Väl hemma i New York upptäcker Rory att väskan innehåller ett välgömt maskinskrivet manuskript till en till synes outgiven roman utan namn. Han blir så tagen av historien att han inte kan låta bli att skriva av manuskriptet och skriva under med sitt eget namn. Hans nya roman älskar alla; inklusive en gammal man som söker upp Rory och tycks veta mer än han först låtsas om...

Storyn verkar kanske inte alltför originell, och visst har man hört historier om författare som stjäl någon annans verk förut. Men The Words lyckas att åstadkomma någonting originellt av ett bekant grundtema, och det är ett intelligent och genomarbetat upplägg. Filmen som sådan är också bra, som tar upp en intressant story på ett snyggt sätt. Det är fascinerande och engagerande, och rentav lite filosofisk. Det är berörande och tänkvärt, med ett påtagligt djup. Här finns en påtaglig charm samtidigt som det är djupt och allvarligt, med många bottnar.

Filmen förblir fängslande och håller intresset vid liv på ett elegant sätt, trots att det går ganska långsamt framåt. Tempot är förhållandevis lågt och det händer inte så jättemycket; men genom en fin stämning och en tänkvärd story förblir det engagerande. Det är också ganska realistiskt och trovärdigt, och filmen skildrar intressanta händelser på ett mångfacetterat sätt. I synnerhet Rory och till viss del även Dora förblir också mångbottnade rollfigurer, som är lätt att känna för. Till viss del gäller det också den äldre mannen och hans yngre alter ego, vars namn vi aldrig får veta.

Två tredjedelar av filmen är riktigt bra, men jag har ärligt talat lite svårare för den nutida ramberättelsen med författaren Clay och Daniella. Genom den historien blir allting lite väl tillkrånglat och rentav en smula ologiskt, och länge känns den ramberättelsen helt poänglös. I slutändan visar det sig visserligen ha en tydlig logik och koppling till resten, men det är inte förrän i de allra sista scenerna som jag tror att jag till sist förstod hur allting hänger ihop. Då förstår man visserligen den smarta poängen, men fram tills dess är ramberättelsen inte alls lika intressant som resten av filmen. Dessutom tycker jag att det blir ett lager för mycket och lite väl mycket "tårta på tårta" genom upplägget med en roman som handlar om en roman som handlar om en roman... Jag tror ärligt talat att filmen hade fungerat bättre om man hoppat över ramberättelsen helt och hållet, och nöjt sig med de två andra tidsperioderna/historierna som skildras.

Den gamla mannens tillbakablick blir heller inte lika engagerande som den hade kunnat bli, genom det tydliga upplägget med en tillbakablick som hela tiden går ut på att den gamla mannen berättar (med berättarröst) om vad som hände. Därför får vi inte se hela de händelseförloppen och höra hela dialogen, då allting skildras genom berättarrösten. Trots att storyn är mycket intressant blir det inte lika fängslande som om vi hade fått se allting i mer dramatiserad form, genom att kraftigt minska berättarrösten under historien.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk som också skickligt åskådliggör de olika tidsperioderna. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Bradley Cooper är utmärkt som Rory, och detsamma gäller Zoe Saldana som också är ett riktigt fynd som Dora. Jeremy Irons är riktigt bra som den gamla mannen, och överlag är Ben Barnes bra som hans yngre version. Nora Arnezeder gör vad som går av den tyvärr inte alltför utvecklade rollen som Celia i tillbakablickarna. Jag är inte riktigt lika förtjust i Dennis Quaid, som gör en något konstlad men ändå helt okej rollprestation som Clay i ramberättelsen. Olivia Wilde är som vanligt bra som Daniella, men får inte så jättemycket att arbeta med.

The Words är en bra film, som är både intelligent och underhållande med ett påtagligt djup. Det är tänkvärt och fascinerande, men tyvärr en smula väl komplicerad och tillspetsad; samtidigt som den gamla mannens tillbakablickar känns en smula övertydliga genom den ständiga berättarrösten. Det är dock utan tvekan en välgjord och minnesvärd film, som är väl värd att se för de allra flesta; men som tyvärr inte ger en riktigt lika helpositiv eftersmak som jag hade önskat. Betyget stannar på en stabil sjua, men sannolikt hade det blivit högre om den nutida ramberättelsen hoppats över.

De svenska DVD- och Blu-Ray-utgåvorna innehåller uteslutande den förlängda så kallade Directors Cut-versionen, som är fem minuter längre än den något censurerade version som visats på bio i bl.a. USA; främst gjord för att säkerställa en lägre åldersgräns genom den amerikanska filmcensurens besatthet vid svärord. Det är trevligt att vi får se den ursprungliga förlängda versionen, men jag hade gärna sett att även bioversionen kunnat tas med i jämförelsesyfte.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, finska och norska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har tyvärr ganska smala kantlinjer vilket gör det lite svårt att läsa texten under de scener som har ljusare bakgrunder. Översättningen är relativt bra, och jag lyckades inte hitta några översättningsfel. Däremot känns språket i den svenska texten ibland lite mer högtidligt och formellt än i originaldialogen, bl.a. genom att "got married" översatts med "vigdes" - det är förstås inte alls fel, men "gifte sig" vore definitivt ett mer naturligt ordval i det svenska språket. När man matar in BD-skivan möts man av en språkvalsmeny, distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är fin och stilren men finns bara på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är beklagligt men inte alltför förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 2 april 2013
Senast uppdaterad: 3 april 2013

Recensionen har lästs 3322 gånger av 1956 personer, sedan den 2 april 2013