Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Peter Page - Eddie Marsan Sam Chamberlain - Rosamund Pike
Guy Shepherd - Pierce Brosnan Basil - David Bradley
Shane Hawkins - Darren Boyd Pastor Green - Michael Smiley
The Network - Bill Nighy Becky Salt - Sophie Evans
Kelly - Kelly Franklin Stacey - Stacey Franklin
Motorcykelpolisen - Steve Oram Ung man - Rafe Spall

När de studerade på universitetet var Gary, Oliver, Steven, Andrew och Peter bästa vänner, och bodde i samhället Newton Haven med gott om pubar men inte särskilt mycket mer än så. Där försökte de sig på att göra en så kallad Golden Mile, och besöka alla 12 pubar i samhället och dricka öl på samtliga; allt under en enda kväll. Kvällen skulle avslutas på den fina puben The World's End. Men gänget lyckades aldrig genomföra bedriften, utan gav upp efter nio pubar. 20 år senare har alla gått vidare med livet, blivit vuxna och bildat familj. Alla utom Gary, som fastnat i det förflutna och fortfarande aldrig lyckats komma över att de aldrig besökte alla 12 pubarna i Newton Haven. Efter att på ett AA-möte fått förfrågan om han inte ångrar att han inte genomförde Golden Mile blir han besatt av tanken på att nu lyckas med bedriften. Han söker upp sina forna kompisar, som alla vuxit ifrån varandra - mäklaren Oliver, arkitekten Steven, advokaten Andrew och bilsäljaren Peter - och lyckas övertala dem att åka hem till deras hemstad och besöka alla 12 pubarna under en kväll. Men de pubarna som en gång i tiden var charmiga och unika verkar nu alla vilseledande lika varandra och tillhör samma kedja. Till råga på allt verkar nästan ingen i Newton Haven känna igen killarna efter 20 års tid, vilket de till en början inte reagerar på. Men det finns en orsak varför ingen i stan känner igen någon av dem...

The World's End börjar som en stillsam och jordnära dramakomedi - utan alltför mycket till djup, men trots allt riktigt charmig och rolig. Det gjorde att jag tyckte om inledningen, trots det något begränsade temat. Men närmare 45 minuter in i filmen förändras allt i karaktär, och det förvandlas till en närmast bisarr filmupplevelse av ett sällan skådat slag. Det är oförutsägbart, och jag lyckades i alla fall inte att förutspå den helt nya stil som filmen skulle ta 45 minuter in. Då blir det en oerhört udda och tillspetsad historia som inte kan beskrivas som någonting annat än absurd. Förvisso inget fel med det, men problemet är att stora delar av humorn försvinner när filmen byter stil. Då handlar allt om action, action och ännu mer action; och det blir inte mer än lite lätt sarkastisk humor mellan varven. Visserligen finns fortfarande en gnutta charm mellan varven, men det blir alldeles för utdraget; och att filmen - den begränsade storyn till trots - klockar in på nästan 1 timme 50 minuter är på tok för länge.

Bitvis är det hyfsat underhållande, men lika ofta är det bara plågsamt tråkigt och alldeles för enformigt. I slutet inser man visserligen att det finns en tanke och ett djup bakom allt detta, men det är alldeles för väldolt och heller inte helt logiskt jämfört med det vi hittills fått se; och vid det laget är skadan ändå redan skedd. Rollfigurerna beter sig heller inte helt logiskt, och det förekommer en del logiska luckor. Gary är också en ganska påfrestande och osympatisk rollfigur, och inte blir saken bättre av att de allra flesta är lövtunna och stereotypa (Gary inkluderat). Det är också en väldigt "grabbig" film med en högst tveksam kvinnosyn, och det finns bara en enda kvinnlig rollfigur med minsta lilla betydelse för handlingen. Den största behållningen med filmen är faktiskt de riktigt lyckade första 45 minuterna och det totala stilbytet som gör att - om man undvikit att läsa andra recensioner som avslöjat på tok för mycket - man faktiskt blir överraskad och inte lyckas att förutspå någonting.

Fotot är enkelt men effektivt, och effekterna relativt bra. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Simon Pegg tillhör inte någon av mina favoriter, men fungerar helt okej här. Då är Nick Frost, Paddy Considine, Martin Freeman och Eddie Marsan betydligt bättre, som alla gör riktigt bra ifrån sig utifrån det begränsade manuset. Rosamund Pike är också riktigt bra, men får tyvärr inte särskilt mycket att arbeta med. Det finns också gott om bra birollsinnehavare, och det finns inte ett enda riktigt svagt kort i den här ensemblen.

The World's End är en ovanlig och närmast bisarr film av sällan skådat slag, men som i slutändan tyvärr är alldeles för ojämn. Det börjar riktigt bra, och jag uppskattar den fina stilen och ganska lyckade brittiska humorn. Men i samband med den oväntade helomvändningen försvinner merparten av all humor, och det som börjar bra blir alldeles för utdraget och enformigt - i längden rentav ganska tråkigt. I samband med helomvändningen försvinner också all karaktärsutveckling, och då blir det genast också tråkigare att se på. Visst finns det en viss charm och ett visst underhållningsvärde, men jag hade mycket hellre sett att The World's End kunnat bibehålla sin inledande stil och intrig. Det är absolut inte dåligt, men i slutändan upplevs det tyvärr mer bisarrt än bra. Med viss tvekan är det ändå en sevärd film, och i slutändan visar det sig faktiskt finnas mer djupsinta poänger (som dock är ganska väldolda), men bristerna är för många för att det ska kunna bli aktuellt med mer än en stark femma i betyg. Men har man sett de två tidigare filmerna i den mycket löst sammansatta så kallade "Cornetto"trilogin vill man förstås se denna också, och kanske tycker ni bättre om filmen än jag, men jag kan inte påstå att jag blev överbegeistrad.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bredbild i formatet 2,35:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på franska, italienska, tyska och spanska. Bild- och ljudkvaliteten är utmärkt. Filmen är textad på 13 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är aningen i minsta laget, men är ändå förhållandevis lättläst. Det går också bättre än vanligt att läsa texten vid ljusare bakgrunder, genom att den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig. Därför är det bättre ställt än merparten av alla Blu-Ray-filmer, även fast det fortfarande kan vara lite svårläst vid de scener som har ljusare bakgrunder.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas ett par trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därpå kommer man till huvudmenyn, som är snygg, stilren och rörlig; men dock endast engelskspråkig. En egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild mer än några minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen...

Extramaterialet inleds med en bortklippt scen, som är totalt poänglös och inte tillför någonting alls. Därefter hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på hela 45 minuter (!). Den innehåller en del matnyttigt material, men överlag är det alldeles för stor tyngdvikt på att beskriva handling och rollfigurer; något vi säkerligen redan vet om vi sett filmen. Slutligen finns även ett kommentatorspår till filmen med regissören och manusförfattaren Edgar Wright samt huvudrollsinnehavaren och tillika manusförfattaren Simon Pegg. Även det spåret innehåller viss matnyttig information, men överlag blir det alldeles för tråkigt att lyssna på en hel film med det här kommentatorspåret. Extramaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 9 maj 2014
Senast uppdaterad: 10 maj 2014

Recensionen har lästs 3074 gånger av 1789 personer, sedan den 9 maj 2014