Tack till Walt Disney Studios Home Entertainment för recensionsexemplaret
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Daniel - Daniel Day-Lewis HW - Dillon Freasier / Russell Harvard
Paul & Eli Sunday - Paul Dano Mary Sunday - Sydney McCallister / Colleen Foy
Abel Sunday - David Willis Ruth Sunday - Kellie Hill
Mamma Sunday - Christine Olejniczak Prescott - Paul F. Tompkins
H.B. Ailman - Barry Del Sherman Elizabeth - Hope Elizabeth Reeves

Den amerikanska regissören Paul Thomas Anderson tillhör inte världens mest aktiva, men har sedan genombrottet 1997 blivit känd för bl.a. Boogie Nights, Magnolia och Punch-Drunk Love. Hans senaste film There Will Be Blood var en av de mer favorittippade filmerna inför årets Oscarsgala med totalt 8 nomineringar, däribland bästa film och bästa manus efter förlaga. Det gick dock inte fullt så bra som många väntat sig, och filmen fick nöja sig med Oscars för bästa foto och bästa manliga huvudroll. Filmen är löst baserad på en gammal roman från 1927 vid namn Oil!, skriven av den amerikanska politiska skribenten Upton Sinclair. Precis som i förlagan, är det jakten på olja som står i centrum. Under tidigt 1900-tal är Daniel Plainview en framstående man inom oljebranschen, och som sysselsätter sig med att köpa upp gårdar till varje pris och utvinna olja. Han jobbar med sin adoptivson H.W., då en ung och söt pojke kan vara en fördel när man vill förhandla sig till bra affärer. Av en ung kille vid namn Paul får han tipset att hans fattiga familj äger en gård där han är övertygad om att det finns mycket olja att tillgå. Daniel går med på att undersöka saken, och förhandlar sig till familjen Sunday att få köpa deras mark billigt. Enda motståndet kommer från Pauls tvillingbror Eli, som är en sektliknande frikyrkopastor i den lilla byn och inte alls litar på Daniels löften om guld och gröna skogar.

Jag förstår att den här filmen nominerats till både Oscars och de flesta andra priser, för det här är precis den sortens episka storfilmer som Oscarsjuryn brukar älska. Själv är jag inte lika överförtjust, även om det utan tvekan är en bra film. Det är en vacker och välgjord film, och det syns att stor vikt lagts på fotot och bildkompositionen. Grundstoryn är också intressant och lovande, och med det långsamma tempot blir det periodvis nästan poetiskt. Samtidigt är det en deprimerande och svart film, och man blir inte direkt på gott humör av att se den. Skådespelarinsatserna är bra, och i synnerhet Daniel Day Lewis är strålande som den mentalt instabile Daniel. Hans Oscar för bästa manliga huvudroll var välförtjänt. Man kan nästan tycka att skådisen är lite för duktig, då det gör att alla andra hamnar i skymundan och ingen annan motspelare lyckas få till i närheten av lika starka rolltolkningar. Det förefaller uppenbart att det här är en film som i första hand drivs av karaktärerna och rollprestationerna, och där själva manuset kommer i andra hand. Det märks tyvärr, för ser man förbi den vackra och genomarbetade ytan, så märker man att det egentligen inte händer så mycket under filmens gång. Till normallånga filmer hade det inte gjort så mycket, men tyvärr har filmen blivit alldeles för lång. Drygt två och en halv timme är helt enkelt minst en halvtimme för länge för den här berättelsen, och den borde ha klippts ner kraftigt. Ett annat problem är att ingen av rollfigurerna känns särskilt sympatiska, vilket tyvärr resulterar i att den aldrig riktigt blir särskilt engagerande. Jag menar inte att huvudrollsinnehavarna alltid måste vara snälla och sympatiska rollfigurer, men för att en film ska fungera på alla plan är det oftast ett krav att någon av rollfigurerna har sympatiska drag - annars bryr man sig helt enkelt inte nämnvärt om vad som händer. Dessutom får vi aldrig komma in på djupet hos någon av rollfigurerna, och i synnerhet huvudrollen Daniel Plainview. Vid ett relativt tidigt skede står det klart för alla att han inte direkt är en sympatisk rollfigur, men varför har han blivit på det sättet...? Några svar på de frågorna kring hans bakgrund och beteende får vi aldrig, vilket åtminstone jag hade önskat. Ingen av karaktärerna verkar heller ha någon egentlig drivkraft, och alltför mycket är outtalat. Det finns även vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, och en del rollfigurer som helt går upp i rök och aldrig mer syns till. Är man kritiskt eller feministiskt lagd, skulle man också kunna ifrågasätta varför hela filmen uteslutande handlar om män. Visst får vi se ett fåtal kvinnliga rollfigurer, men de är bara endimensionella skuggor i bakgrunden och fyller egentligen ingen direkt funktion för historien. Förvisso förstår jag att det till viss del beror på att filmen utspelas för så länge sedan, under en tid när inte många kvinnor arbetade, men det behöver väl inte betyda att de måste förbli helt obetydliga karaktärer. Därmed inte sagt att det här skulle vara en dålig film - det är det absolut inte, utan tvärtom är det en ganska bra och intressant film. Men samtidigt känns den överskattad, och det mästerverk som många andra recensenter hyllat är långt borta. Det verkar som att regissören vid ett tidigt skede blivit lite för övertygad om sin egen storhet, vilket fått till följd att filmen inte alls blivit så djup eller engagerande som man hade kunnat önska. Fortfarande är det dock absolut en sevärd film, och jag ger den med viss tvekan en svag sjua i betyg. I och med There Will Be Blood har jag nu sett samtliga filmer som nominerades till en Oscar för bästa film i år, och jag anser att denna håller en ungefär jämn klass - eller möjligtvis snäppet sämre - än vinnaren No Country for Old Men. Men det betyder absolut inte att någondera förtjänade att vinna priset eller verkligen var 2007 års bästa film...

I USA och Kanada släpptes There Will Be Blood både på bio och DVD av Paramount, men utanför Nordamerika är det istället Disney/Miramax som innehar rättigheterna. DVD-utgåvan släpps i en annorlunda pappersförpackning gjord av återvunnet material, där man drar ut innandömet från höljet till hälften och där finner skivan. Något liknande har i alla fall jag aldrig tidigare skådat. Det är en smal förpackning, drygt hälften så tjock som ett vanligt DVD-fodral, och det är originellt och effektfullt. Problemet är att det inte känns som särskilt hållbart. Fodralet till mitt recensionsex hade skadats lite i frakten, och med tanke på att den ändå skickats med relativt god packning, så befarar jag att risken måste vara överhängande att köpexemplar från de flesta nätbutiker och postorderfirmor också går samma öde till mötes. Det finns heller ingen direkt hållare för skivan, så risken finns att den kan röra på sig i frakten och kanske få repor. Filmen erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,40:1 samt ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Textning finns på de fem nordiska språken samt engelska och holländska. Utöver vanlig engelsk text finns även engelsk text för hörselskadade, vilket är uppskattat, men tyvärr finns ingen svensk text för hörselskadade och döva. Textningen är lagom stor och lättläst, oavsett TV-typ. När man matar in DVD-skivan, möts man av språkvalsmeny följt av varningstexter i 10 sekunder (som inte går att hoppa förbi). Därefter spelas distributörsjingel, och direkt därefter förflyttas vi till huvudmenyn - för ovanlighetens skull vid DVD-filmer från Disney finns inga som helst trailers för andra filmer. Menyerna är stillastående och stilrena, och finns bara på engelska. Det enda extramaterial som finns är 15 minuter med bilder och utdrag ur gamla journalfilmer, som filmskaparna använt som inspiration vid research inför filmen. Allt detta spelas med bakgrundsmusik, och ingen som helst dialog finns att tillgå. Kanske det är roligt för somliga att se, men jag tyckte det kändes ganska menlöst och tråkigt. Det kan visserligen vara intressant att se att de lagt ner så mycket tid på att få oljeborrningen att framstå som trovärdig, men jag hade föredragit att höra någon säga det istället. Förvisso säger ju en bild mer än tusen ord, men det betyder inte att det faktiskt är att föredra att helt hoppa över alla ord... Jag hade verkligen velat höra mer av regissören och manusförfattaren Paul Thomas Anderson om tanken bakom filmen, och hur själva produktionen av filmen gått till, men det var tydligen förgäves. Enligt uppgift har den nordamerikanska DVD-utgåvan betydligt mer extramaterial, så det är tråkigt att det inte tagits in här. Kanske kan det finnas rättighetsskäl bakom detta, då den amerikanska utgåvan alltså ger ut av en annan distributör än de europeiska.

Recensionen skriven: 24 juli 2008
Senast uppdaterad: 25 juli 2008

Recensionen har lästs 3682 gånger av 2128 personer, sedan den 24 juli 2008